InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Alternatieve therapieën: Aromatherapie

Alternatieve therapieën: Aromatherapie

Alternatieve therapieën: Aromatherapie De beste olie worden verkregen van in het wild groeiende planten. Biologische geteelde planten vormen een verantwoord alternatief, want om etherische olie te verkrijgen zijn zeer grote hoeveelheden planten nodig. De sterke aromatische geur van de olie zorgt ervoor dat dieren zelf vaak heel goed kunnen aangeven welke olie voor hen geschikt is. Vanwege de sterk waarneembare geur zal het dier instinctief weten of de betreffende olie op dat moment wel of niet geschikt is.

Aromatherapie

Een etherische, essentiële of aromatische olie is een vluchtige stof(etherisch) die in veel planten voorkomt, die geur en smaak geeft aan bloemen of vruchten (aromatisch) en die onmisbaar (essentieel) is om de plant te doen voortbestaan. De olie komt voor in alle plantendelen zoals in de stengel, de schors, de zaden, de hars en is daarbij steeds anders van aard.

Etherische oliën zijn meestal kleurloos, bevatten geen vet, lossen wel op in andere oliën, maar niet in water en verdampen snel zonder sporen na te laten. Planten worden als sinds mensheugenis gebruikt voor de gezondheid en etherische oliën spelen dan ook een belangrijke rol in de kruidengeneeskunde.

In het oude Egypte werd ook al gebruik gemaakt van etherische olie, zowel bij het mummificeren als bij rituelen in de tempels. Via de Grieken en de Romeinen kreeg het gebruik van essentiële oliën eveneens bekendheid in de Arabische landen. Vervolgens kwam het via de kruisvaarders in Europa terecht, waarna de kennis van het doeltreffende medicinale gebruik ervan weer verdween, vooral als gevolg van de opkomst van de regulieren geneeskunst.

Gedurende beide wereldoorlogen kwamen de etherische oliën weer naar voren. D reguliere artsen kregen te kampen met een tekort of zelfs een ontbreken van allopathische geneesmiddelen. Op advies van de lokale bevolking ging men toen weer de essentiële oliën gebruiken met, voor deze reguliere artsen, opmerkelijke resultaten. Met name het gebruik van lavendelolie in Frankrijk heeft flink bijgedragen tot de grote belangstelling onder reguliere artsen. Als gevolg hiervan werd er na de Tweede Wereldoorlog vrij uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van diverse essentiële oliën.

Hernieuwde bekendheid door oorlogen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren Australische soldaten verplicht om een flesje tea tree olie in hun uitrusting mee te nemen als EHBO-middel. de Australische regering besloot bovendien, op basis van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, om voor het ontsmetten van kamers, bedden, instrumentarium en de omgevingslucht in de ziekenhuizen gebruik te maken van de essentiële Tea Tree olie!

De aromatherapie kreeg pas in 1928 wereldwijde belangstelling dankzij de Franse chemicus Gattefossé. In 1964 publiceerde de eveneens Franse arts Valnet de resultaten van zijn programma ter behandeling van medische en psychiatrische kwalen met behulp van etherische oliën onder de naam aromatherapie. Aromatherapie is, in tegenstelling van wat de naam suggereer, niet uitsluitend gericht op de reukzin. Iedere oliesoort heeft namelijk een specifieke inwerking op de chemie van het lichaam, waardoor vervolgens specifieke organen worden beïnvloed.

Etherische oliën kunnen op verschillende manieren worden toegepast: bij massage, rechtstreeks op de huid, als lotion of kompres, maar het kan ook verdampt, verstoven en geïnhaleerd en zelfs inwendig worden gebruikt. Op enkele uitzonderingen na, mag een etherische olie nooit onverdund op de huid of inwendig worden gebruikt zonder advies van een aromatherapeut.

Productie van de etherische olie

De beste olie wordt verkregen van in het wild groeiende planten. Biologisch geteelde planten vormen een verantwoord alternatief, want om etherische olie te verkrijgen zijn zeer grote hoeveelheden planten nodig. Voorbeeld: om een literrozenolie te kunnen maken, zijn er enkele duizenden kilo's rozenblad nodig.De voor aromatherapie geschikte olie wordt op verschillende manieren aan de plant ontrokken en bij de meest gebruikelijke methode wordt waterdampdestillatie toegepast.

Persing is de meest toegepaste manier van winnen wanneer de olie zich in de schil bevindt. Bij enfleurage wordt de olie door middel van vet aan de plant onttrokken, waarna olie en vet weer gescheiden worden. Een etherische olie blijft enkele jaren goed, mits deze in het donker en op een koele plaats bewaard wordt.

De plantenolie bevat drie specifieke eigenschappen waaraan ook de naam van het product ontleend wordt, namelijk de essentie van de plant (essentiële olie), de altijd sterke geur (aromatische olie) en de vluchtigheid ervan (etherische olie). Deze eigenschappen maken het gebruik bij dieren bijzonder geschikt. Door de zeer sterk geconcentreerde vorm in combinatie met de zeer fijne stoffelijke vorm, kan deze olie heel goed door het lichaam worden opgenomen. Een druppeltje knoflookolie evenaart de werking van wel 8 bolletjes knoflook en dat maakt het toedienen van knoflook een stuk gemakkelijker.

De sterke aromatische geur van de olie zorgt ervoor dat dieren zelf vaak heel goed kunnen aangeven welke olie voor hen geschikt is. Vanwege de sterk waarneembare geur zal het dier instinctief weten of de betreffende olie op dat moment wel of niet geschikt is voor het eigen organisme. Zodra het dier genezen is of de toestand weer stabiel is geworden, zal het die olie gaan afwijzen.

Kwaliteit van groot belang

De gewonnen olie dient van een perfecte en pure kwaliteit te zijn om aan alle gestelde eisen te kunnen voldoen. Door de toenemende belangstelling voor aromatherapie zijn er de laatste jaren helaas ook veel producten op de markt gekomen die van veel mindere kwaliteit zijn dan de gebruiker mag verwachten. Dit is mogelijk omdat een leverancier niet verplicht is om exact op het etiket aan te geven waaruit de inhoud van het flesje bestaat.

Kwalitatief goede essentiële oliën worden gewonnen uit biologisch geteelde planten, dus planten waarbij tijdens de groei geen groeibevorderaars of insecticiden zijn gebruikt. De olie dient voorts niette worden gemengd met een mindere kwaliteit olie of met synthetische producen.
Gerelateerde artikelen
Alternatieve geneeswijzenNaast de reguliere geneeswijze die wij in Nederland kennen, van de huisarts en de ziekenhuizen met hun specialisten, bes…
Wat is aromatherapie?Wat is aromatherapie?Aromatherapie is het gebruiken van geuren van vluchtige oliën, ten behoeve van geestelijk emotioneel welbehagen.Een geur…
Aromatherapie bij stressklachtenAromatherapie bij stressklachtenBijna iedereen heeft wel eens last van stress en spanning, waarbij de balans tussen draagkracht en draaglast verstoord i…
Zorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzenZorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzenAlternatieve geneeswijzen zijn geneeswijze waarvan het niet wetenschappelijk is vastgesteld of ze daadwerkelijk werken.…
Aromatherapie bij misselijkheid en brakenAromatherapie bij misselijkheid en brakenMisselijkheid en braken zijn erg vervelende kwaaltjes, waar vaak geen direct voor de hand liggende behandeling voor is.…

Reageer op het artikel "Alternatieve therapieën: Aromatherapie"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 22-09-2007
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!