InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Therapie: Edelsteentherapie

Therapie: Edelsteentherapie

Therapie: Edelsteentherapie Tot in de Middeleuwen ging men er eenvoudigweg van uit, dat elke edelsteen zijn eigen specifieke occulte eigenschap bezet. De in die tijd beroemde artsen en wetenschappers schreven middelen voor die bestonden uit verpulverde edelstenen en minerlaen. Deze waren voor zowel inwendig als uitwendig gebruik bestemd. De ruwe stenen die weinig of geen waarde hebben, worden per kilo en zelfs per ton verhandeld, zoals de tijgeroog. Zoals uit opgravingen en vondsten is gebleken, was bij het ontstaan van de oude culturen van onder andere Egypte en China, het gebruik van edelstenen al bekend. De oudste en bekendste edelstenen zijn bergkristal, barnsteen, granaat, jaspis, nefriet, serpentijn, smaragd, parels en koraal. Stenen werde ook gebruikt als medium om zegels te plaatsen, waarvoor in de stenen afbeeldingen van goden, mensen, dieren of stukjes tekst in spijkerschrift stonden gegraveerd. voor het maken van deze zegels werd vooral gebruik gemaakt van serpentijn, steatiet en marmer, maar later werden er ook andere steensoorten voor gebruikt, zoals lapis-lazuli en jaspis.

In het oude Egypte droeg men een amulet met als afbeelding een scarabee (een mestkever die als heilig dier werd gezien). De stenen die hiervoor het meest gebruikt werden waren onder andere carneool, groene jaspis, lapis-lazuli, amethist, turkoois en heel af en toe smaragd of robijn. De Grieken en Romeinen bewerkten hun stenen met allerlei afbeeldingen, zoals van hun goden, mythologische gebeurtenissen, portretten en zelfs afbeeldingen van dieren. De stenen werden voornamelijk gedragen vanwege de magische en spirituele (occulte) eigenschappen die aan deze edelstenen werden toegekend.

Tot in de Middeleeuwen ging men er eenvoudigweg van uit, dat elke edelsteen zijn eigen specifieke occulte eigenschap bezat. De in die tijd beroemde artsen en wetenschappers schreven middelen voor die bestonden uit verpulverde edelstenen en mineralen. Deze waren voor zowel inwendig als uitwendig gebruik bestemd. ook maakte men geneeskrachtige zalven van gemalen edelsteen, vooral van gestampte parels, saffier, lapis-lazuli, malachiet en stibniet. Men gebruikte ook stenen om direct op een zieke of pijnlijke plek op het lichaam te leggen of om die plaats ermee te masseren.

In de Middeleeuwen discussieerden de vooraanstaande geleerden niet over hoe het kwam dat edelstenen een genezende werking hadden, maar over de manier waarop men de edelstenen het beste kon toepassen, teneinde een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. De kracht en de intensiteit van de kleur van de stenen speelden daarbij een belangrijke rol. Ook in de astrologie wordt gebruik gemaakt van edelstenen en dan met name ten aanzien van het verband tussen de tekens van de dierenriem en de edelstenen. Om dit verband aan te kunnen geven, zijn er in de loop der tijd allerlei indelingen toegepast.

Karaat en handelswaarde van edelstenen

De ruwe stenen die weinig of geen waarde hebben, worden per kilo en zelfs per ton verhandeld, zoals de tijgeroog. De waarde van edelstenen wordt, in plaats van in een prijs, altijd uitgedrukt in karaat. De dure stenen, zoals de smaragd en de robijn, worden in ongeslepen vorm zelfs per karaat verhandeld. Eën karaat is gelijk aan 200 milligram en wordt onderverdeeld in honderd puntjes. Het gewicht van karaat wordt aangegeven in twee decimalen na de komma, bijvoorbeeld 3,25 karaat betekent 650 milligram.

De term karaat stamt af van de Griekse naam voor de Johannesbroodboom. Vroeger werden de zaden van deze boom gebruikt als gewichtjes voor het wegen van goud, kostbare chemicaliën en edelstenen. Vandaag de dag worden er speciale balansen gebruikt voor het wegen van edelstenen in karaat. De minder kostbare stenen worden in allerlei hoeveelheden verkocht maar de heel dure soorten, zoals diamant en smaragd worden per karaat verkocht. In de edelsteenhandel bewaart men de stenen meestal in partijbrieven die op een speciale manier zijn gevouwen, zodat de stenen goed beschermd worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Therapie: Edelsteentherapie"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 22-09-2007
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!