InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Fytotherapie, planten A, B, C, D, E

Fytotherapie, planten A, B, C, D, E

Fytotherapie, planten A, B, C, D, E Fytotherapie is een "alternatieve geneeswijze" die door de heilzame krachten van planten allerlei kwaaltjes verhelpt of verlicht. Er zijn planten die helpen tegen simpele kwalen zoals buikpijn, maar er zijn ook planten bij die bijvoorbeeld voor verlichting zorgen bij reuma. In dit deel vind je planten met de letters A, B, C, D en E. Meer over Fytotherapie in het algemeen en een overzicht van kwalen vind je in dit artikel

Acidophilus

Van de Acidophilus worden drie bacteriestammen gebruikt:
  • Lactobacillus acidophilus
  • Lactobacillus bulgaricus
  • Bifidobacterium bifidum

Te gebruiken bij

  • Verstoorde darmflora
  • Schimmelinfecties
  • Darmparasieten
  • Herstel van de balans van de darmflora na een antibioticakuur, diarree of vastenperiode

Beschrijving en functies van Acidophilus

In onze darmen zijn miljarden bacteriën bezig om onze spijsvertering goed te laten verlopen, en ons immuunsysteem op peil te houden. Deze werkzaamheden kunnen verstoord worden, bijvoorbeeld door verkeerd voedsel, medicijnen of schimmels. Acidophilius bevat drie bacteriestammen (zie boven) die samenwerken om de balans in uw darmen te herstellen.

Acidophilius (probiotica) helpt om uw darmen in conditie te houden, het is zeker aan te raden om dit middel te gebruiken als u last hebt van diarree, antibiotica, voedselvergiftiging, schimmelinfecties of een vastenperiode. Het is belangrijk om de darmen in goede conditie te houden, ten slotte bevordert een goede darmflora de voedselopname en zorgt deze voor een natuurlijke weerstand en een goede spijsvertering.

Alfalfa

Te gebruiken bij:

  • Overgangsklachten
  • Menopauze
  • Zwakke haren en nagels
  • Bloedarmoede
  • Botontkalking (ter preventie

Beschrijving en functies van Alfalfa

Alfalfa, met de Latijnse naam Medicago sativa is een zeer heilzame plant. Van de plant wordt het bladsap gebruikt, dit bevat veel proteïne en daarnaast ook diverse vitaminen en mineralen. Hierdoor is Alfalfa zeer geschikt om uw lichaam een oppepper te geven, uw haren, nagels en botten worden er weer sterk van. Ook zit er in Alfalfa veel ijzer, waardoor het een goed middel tegen bloedarmoede is. Daarnaast helpt Alfalfa een hoog cholesterolgehalte te voorkomen. In Alfalfa zijn ook fyto-oestrogeen coumestrol aanwezig, deze helpen zeer goed tegen klachten die gepaard zijn met de overgang, omdat dan een tekort aan oestrogenen weer wordt aangevuld.

Ananas

Te gebruiken bij:

  • Cellulitus
  • Vetophopingen
  • Sinaasappelhuid
  • Verstoorde bloedsuikerspiegel

Beschrijving en functies van Ananas

De Ananas kennen we allemaal wel, van deze plant, met de Latijnse naam Ananas comosus, wordt de steel gebruikt om bovenstaande kwalen te verhelpen. In de steel zit een eiwitafbrekend enzym (bromelaine) dat is staat is het netwerk van collageen en proteïnen in de huid te doorbreken. Hierdoor kan de huid aan de oppervlakte gladder en soepeler worden, omdat vetten die zich hebben opgestapeld aan de oppervlakte van de huid, nu kunnen worden afgevoerd uit het lichaam. Doordat deze stof zich door het hele lichaam verspreid, kunnen plaatselijke vetophopingen verminderd worden. De bromelaine zet vetweefsel om in aminozuren, die het lichaam gemakkelijk kan afbreken. Een kuur van ca. een half jaar voldoet meestal om plaatselijke vetophoping te verminderen. Ook verhindert bromelaine de stijging in het insulinegehalte in het bloed wanneer we zogenaamde Ďsnelle suikersí eten. Hierdoor wordt de bloedspiegel gereguleerd.

Artisjok

Te gebruiken bij:

  • Slechte spijsvertering
  • Leverproblemen
  • Alcoholmisbruik
  • Galblaasproblemen

Beschrijving en functies van Ananas

De Artisjok (Cynara scolymus) is een graag gegeten groente, met name het blad wordt ingezet ter verhelping van bovenstaande kwalen. Het belangrijkste bestanddeel in het blad is cynarine, deze stof verbetert de productie en afbraak van gal door de lever. Daarom is het een geschikte groente in de strijd tegen gal- en leverproblemen. Naast cynarine bevat het blad van de Artisjok verschillende andere stoffen die onder andere de levercellen herstellen. Hierdoor kan opgelopen schade bij alcoholmisbruik worden hersteld. Dit kan bijvoorbeeld door een detox-reinigingskuur van twee weken. Ook stimuleert Artisjok de spijsvertering, werkt het bloedzuiverend en verlaagd het cholesterolgehalte.

Gebruik geen Artisjok tijdens de periode dat u borstvoeding geeft, het remt namelijk de melkafscheiding.

Bamboe

Te gebruiken bij:

  • Bindweefselzwakte
  • Botontkalking
  • Osteoporose
  • Rugpijn
  • Spit

Beschrijving en functies van Bamboe

Deze zeer snel groeiende (soms meer dan 20 centimeter per dag!) plant kan gebruikt worden als bouwmateriaal, maar heeft ook helende krachten. Van de plant (Latijnse naam Bambousa arundinacea) wordt het exsudaat van de stengel gebruikt in de fytotherapie. Het kiezelsuur (silicium) dat in de stengel zit, heeft een gunstige uitwerking op de gewrichten en is nodig bij de aanmaak van collageen in bot- en bindweefsel. Het kan daarom gebruikt worden om de afbraak van kraakbeen bij gewrichtsziekten tegen te gaan en om rugklachten te genezen.

Beredruif

Te gebruiken bij:

  • Blaasontsteking
  • Urineweginfecties
  • Prostaatvergroting

Beschrijving en functies van Beredruif

Beredruif (Arctostaphylos uva-ursi) heeft veel geneeskracht, van de plant wordt het blad gebruikt. Het blad is rijk aan arbutoside, dit zorgt ervoor dat de hoeveelheid urine verhoogd wordt. Het is daarom een zeer geschikt middel om (beginnende) blaasontsteking te genezen.

Gebruik beredruif niet tijdens de zwangerschap en de periode dat men borstvoeding geeft. Gebruik ook nooit teveel, dit kan misselijkheid en braken veroorzaken.

Biergist

Te gebruiken bij:

  • Zwakke haren en nagels
  • Puistjes, acne en steenpuisten
  • Droge of matte huid
  • Verstoorde darmflora

Beschrijving en functies van Biergist

Biergist is een microscopische zwam, die voorkomt op de schil van sommige vruchten. Ook komt het voor op de biermost. Door zijn rijkdom aan vitamines, mineralen en aminozuren, is hij geschikt tegen verschillende kwalen. Biergist heeft een antibacteriële werking, en is daarom geschikt op puistjes te behandelen, ook is het aan te raden biergist te gebruiken na diarree, verstopping (constipatie) en na de zwangerschap, ter preventie van haaruitval.

Gebruik biergist niet bij schimmelinfecties en schimmelvrije dieten

Blauwe Bosbesvrucht

Te gebruiken bij:

  • Diarree
  • Buikpijn
  • Vermoeide ogen
  • Nachtblindheid

Beschrijving en functies van Blauwe Bosbes

Deze, van nature in Europa voorkomende bes, bevat veel vitamine A en C en daarnaast ook taninen. Deze helpen om de ontlasting dikker te maken en hebben een ontsmettende werking. Een goede combinatie, omdat diarree vaak het gevolg is van een infectie of bacteriën. Ook bevat de Blauwe Bosbes anthocyanoside, dit zijn organische kleurstoffen die helpen om in het donker beter te zien. Ook helpt de Blauwe Bosbes om vermoeide ogen te herstellen.

Borageolie

Te gebruiken bij:

  • Rimpels en huidveroudering
  • Striae (zwangerschapsstriemen)
  • Eczeem
  • PMS

Beschrijving en functies van Borageolie

Borageolie wordt ook wel Komkommerkruid genoemd en komt uit de landen rondom de Middellandse Zee. De olie is afkomstig uit de zaden van de plant. De olie helpt tegen uitdroging van de huid en daarmee ook tegen rimpels en striae. Ook maakt het de nagels en het haar sterker. Ook bevatten de zaden linolzuur en gammalinoleenzuur, deze helpen de hormoonhuishouding te stabiliseren, waardoor Borageolie ook goed helpt tegen PMS.

Brandnetel

Te gebruiken bij:

  • Haaruitval
  • Broze nagels
  • Acne, puistjes en mee-eters
  • Artrose, reuma

Beschrijving en functies van Brandnetel

De Brandnetel kennen we allemaal als een nare, prikkelige plant, maar deze plant bevat ook helende eigenschappen. Doordat Brandnetel vitamine B2 en B5, foliumzuur en zink bevat, is het een probaat middel tegen zwakke haren en nagels. Daarnaast is Brandnetel door het zinkgehalte ook een goed middel tegen puistjes en mee-eters. Ook heeft Brandnetel een positief effect op afgesleten kraakbeen, waardoor het heilzaam is voor mensen met artrose en reuma.

Catís Claw

Te gebruiken bij:

  • Koortsblaasjes
  • Slechte weerstand
  • Ontstekingen
  • Antibioticakuur (erna)
  • Darmproblemen

Beschrijving en functies van Catís Claw

De schors van de Catís Claw (Uncaria tomentosa) kan ingezet worden tegen verschillende kwalen. De schors van de plant bevat alkalioden, waardoor celveroudering wordt tegengegaan. Dit verbetert de weerstand tegen bacteriele en virale infecties zoals koortsblaasjes. Daarnaast werkt Catís Claw ontstekingsremmend, waardoor het lichaam gereinigd kan worden na een kuur met antibiotica of penicilline. Ook helpt het bij de ziekte van Crohn en een verstoord evenwicht van de darmflora.

Gebruik Catís Claw nooit tijdens de zwangerschap

Cranberry

Te gebruiken bij:

  • Blaasontsteking
  • Urineweginfectie
  • Plasproblemen
  • Sterk geurende urine

Beschrijving en functies van Cranberry of Veenbes

De besjes van de Cranberryplant hebben een gunstige invloed op de blaas en urineweg. Het is daarom een probaat middel bij alle plasproblemen. De Cranberry wordt in Nederland ook vaak verkocht onder de naam Veenbes. De bessen bevatten een hoog gehalte organische zuren. Door deze zuren kan de E-coli bacterie, die de veroorzaker is van blaasontsteking, zich niet meer handhaven. Cranberry werkt daarom ook preventief tegen blaasontsteking. Ook verlaagt Cranberry de productie van ammoniak, waardoor de urine minder sterk ruikt.

Damiana

Te gebruiken bij:

  • Verminderd libido
  • Depressiviteit
  • Stress

Beschrijving en functies van Damiana

Van de Damiana (Tunera aphrodisiaca) worden de blad en de stengel gebruikt. Zoals de Latijnse naam al doet vermoeden, wordt Damiana ingezet als afrodisiacum, oftewel een middel voor een verbeterd libido. Het wordt daarom ook wel ĎLiefdeskruidí genoemd. De werking duurt ongeveer een uur tot anderhalf uur. Ook heeft Damiana een positieve invloed op de gemoedstoestand, waardoor het een middel is tegen depressies, stress en zenuwen.

Dennenknop

Te gebruiken bij:

  • Bronchitis
  • Verkoudheid
  • Voorhoofdsholteontsteking
  • Keelontsteking
  • Hoest

Beschrijving en functies van Dennenknop

Dennenknop (Pinus sylvestris) bevat een essentiële olie die het slijm in de longen vloeibaar maakt. Hierdoor is het een probaat middel tegen verkoudheid en bronchitis. Ook heeft deze olie een antiseptische werking, waardoor het helpt bij keel- en voorhoofdsholteontstekingen. Ook kan het ingezet worden om makkelijker te ademen bij een verstopte neus.

Driekleurig viooltje

Te gebruiken bij:

  • Eczeem (ook luiereczeem)
  • Psoriasis
  • Dauwworm
  • Acne
  • Impetigo

Beschrijving en functies van Driekleurig viooltje

Van het driekleurig viooltje (Viola tricolor) wordt het gedeelte dat boven de grond groeit ingezet tegen bovenstaande kwalen. De bloemen van het viooltje zijn rijk aan flavonoiden, saponisiden, anthocyanosiden, slijmstoffen en vitamine E. Het heeft daarom een ontgiftende, ontstekingsremmende en bloedzuiverende werking. Ook heeft het een beschermend effect op de huid en gaat het celveroudering tegen.

Duivelsklauw

Te gebruiken bij:

  • Reuma, gewrichtspijn
  • Artrose, artritis
  • Jicht
  • Ischias
  • Peesontsteking, tennisarm

Beschrijving en functies van Duivelsklauw

Van de Duivelsklauw (Harpagophytum procumbens) wordt de bijwortel gebruikt. Deze wortels bevatten pijnstillende en ontstekingsremmende stoffen, die helpen tegen bovenstaande klachten. Als men Duivelsklauw gebruikt in combinatie met Duivelsklauw gewrichten-gel en Lithotamnium, is het een probaat middel tegen jicht, reuma en artritis.

Gebruik Duivelsklauw niet tijdens de zwangerschap

Echinacea

Te gebruiken bij:

  • Verkoudheid
  • Griep
  • Infecties/ontstekingen
  • Slechte weerstand

Beschrijving en functies van Echinacea

De wortel van deze plant wordt, dankzij de aanwezigheid van vetzuren, rutoside, echinacoside en polysacchariden met succes ingezet tegen bovenstaande kwalen. Het heeft niet alleen een helende, maar ook een preventieve werking. Als men tijdens elke maand met een ĎRí in de naam, een week een kuur met Echinacea volgt, helpt dit preventief tegen allerlei winterkwaaltjes zoals griep en verkoudheid.
© 2007 - 2019 Funkyfish, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Blaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking is een vervelende aandoening aan de urinewegen dat veroorzaakt wordt door een bacterie. De dokter schrij…
Middeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontstek…
Blaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesBlaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesUrineweginfecties zoals blaasontsteking komen vooral bij vrouwen veel voor. Blaasontsteking wordt voornamelijk veroorzaa…
De cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry wordt veelal gezien als typisch streekproduct van het Waddeneiland Terschelling. De cranberry komt daar in…
D-Mannose bij blaasontstekingD-Mannose bij blaasontstekingAlles al geprobeerd tegen uw blaasontsteking? Vitamine C, cranberry, antibiotica en keert uw blaasontsteking toch steeds…
Bronnen en referenties
  • Fytotherapie, praktische kruiden en plantengids

Reageer op het artikel "Fytotherapie, planten A, B, C, D, E"

Reacties

Kimberley Pex, 06-12-2013 07:55 #3
De E.coli bacterie komt uit de darm. Daar kan hij bij 'n slecht flora flink gaan woekeren. Ik merk dat 'n cranberrysapkuur ontzettend goed werkt tegen m'n buikpijn en slijmvorming en opgezette buik. En Tiny, hebben jullie 'n zonnehemel? niks zo goed als 't licht tegen reuma, ook voor de gehele weerstand van ieder mens is 'n zonnebank gezond. Ik weet niet hoe oud Uw dochter is? ( Ik zie net dat 't helaas al 'n oud bericht is, maar dan nog hoop ik dat U dit leest) sterkte, kim.

Tiny van Spreuwel, 23-09-2011 10:33 #2
WIj zijn op zoek naar de zuivere vitaminen D voor onze dochter die die de ziekte van lijme/fibromilalgie/reuma heeft. De vitaminen wel van de planten/en/of van de bloemen.

Mischa, 22-03-2011 00:32 #1
Ik vind het hartstikke leuk en leerzaam dat dit soort informatie vrij toegankelijk is op internet!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 08-12-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!