InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Fytotherapie, planten G, H, J, K, L, M

Fytotherapie, planten G, H, J, K, L, M

Fytotherapie, planten G, H, J, K, L, M Fytotherapie is een alternatieve kunde die gebruik maakt van de geneeskrachtige werking van planten. In dit deel leest u meer over de planten die beginnen met de letters G, H en J. Meer over fytotherapie in het algemeen, en een overzicht van klachten kunt u lezen in dit artikel
Geneeskrachtige planten met de letters A, B, C, D en E

Garcinia

Te gebruiken bij:

  • Afslanken
  • Overgewicht
  • Hongergevoel
  • Cellulitis

Beschrijving en functies van Garcinia

Van de Garciniaplant (Garcinia cambogia) wordt alleen de schil gebruikt. Hierin zit een uniek fruitzuur, genaamd HCA. Dit zuur werkt in op het suikermetabolisme, waardoor de omzetting van suikers in vetten wordt afgeremd. Hierdoor neemt ook het hongergevoel af. Het is met name geschikt voor mensen die willen afvallen, maar waarbij het niet lukt om van zoete tussendoortjes (met name snoep) af te blijven.

Gember

Te gebruiken bij:

  • Misselijkheid
  • Braken (ook tijdens de zwangerschap)
  • Reisziekte
  • Hoofdpijn en migraine

Beschrijving en functies van Gember

Van de Gemberplant (Zingiber officiale) wordt de wortelstok gebruikt, deze is over het algemeen redelijk goed verkrijgbaar en soms zelfs in de supermarkt. Het is dan ook een geliefd keukeningrediënt. Daarnaast heeft Gember ook andere goede eigenschappen, waaronder de aanwezigheid van gingerolen. Deze versterken de maag waardoor misselijkheid vermindert. Ook helpen Gembercapsules tegen hoofdpijn en migraine.

Pas op: niet gebruiken bij acute maag- en darmklachten

Ginkgo

Te gebruiken bij:

  • Vergeetachtigheid
  • Koude handen en voeten
  • Evenwichtstoornis, duizeligheid en oorsuizen

Beschrijving en functies van Ginkgo

Ginkgo (Ginkgo biloba) bestaat al 180 miljoen jaar, een echte overlever dus! In het blad van Ginkgo zitten zogenaamde flavonoiden, deze vangen vrije radicalen naar het netvlies en de hersenen op. De bloedvaten worden verwijd, de doorbloeding van de haarvaten wordt gereguleerd en de viscositeit van het bloed wordt verlaagd. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar samengevat komt het er op neer dat veroudering van de hersenen en het netvlies wordt tegengegaan, waardoor men minder last heeft van vergeetachtigheid en duizelingen. Doordat de doorbloeding wordt bevorderd, heb je ook minder last van koude handen en voeten.

Ginseng

Te gebruiken bij:

  • Overspannenheid
  • Vermoeidheid
  • Spierpijn

Beschrijving en functies van Ginseng

Van de Ginsengplant (Panax ginseng) wordt de wortel gebruikt. Door zijn rijkdom aan vitamines, mineralen, sporenelementen en aminozuren wordt het hele lichaam opgepept. Vermoeidheid, lusteloosheid, stress en spierpijn verminderen.

Glucosamine

Te gebruiken bij:

  • Reuma, artrose, artritis
  • Gewrichtspijn
  • Jicht, ischias

Beschrijving en functies van Glucosamine

Glucosamine is een lichaamseigen stof. Glucosamine wordt gevormd uit de stoffen glucose en glutamine (een aminozuur.) Glucosamine wordt gezien als een van de beste remedies tegen verschillende vormen van gewrichtsklachten. Het voorkomt de afbraak van kraakbeen, en heeft een herstellend vermogen voor wat betreft het kraakbeen. Ook smeert deze stof de gewrichten, zodat gewrichtspijn afneemt. Dankzij deze eigenschappen is Glucosamine de remedie tegen onder andere reuma, artrose en jicht.

Goudpapaver

Te gebruiken bij:

  • Slaapproblemen
  • Bedplassen
  • Angst, nervositeit

Beschrijving en functies van Goudpapaver

Goudpapaver (Eschscholtzia californica) wordt ook wel ‘slaapmutsje’ genoemd, door deze bijnaam wordt meteen duidelijk waarvoor de Goudpapaver ingezet kan worden: slaapproblemen. Dankzij de natuurlijke verdovende werking van de plant slaap je makkelijker in en slaap je ook beter. Hierdoor helpt het tegen inslaapproblemen en het ’s nachts wakker worden. Ook is het een rustgevend middel dat goed helpt tegen angst en nervositeit. Ook het bedplasprobleem is op te lossen met Goudpapaver.

Groene Thee

Te gebruiken bij:

  • Afvallen
  • Overgewicht
  • Vetverbranding

Beschrijving en functies van Groene Thee

Uit bovenstaand rijtje wordt het al snel duidelijk: Groene Thee (Camellia sinensis) is een probaat afslankmiddel. De blaadjes van de theeplant hebben een vetafbrekende werking. Door de cafeine in de thee worden de vetverwijdering gestimuleerd. Ook worden de opname van suikers en vetten gereduceerd. In combinatie met Javaanse Thee is de werking optimaal. Javaanse Thee heeft namelijk vochtafdrijvende eigenschappen, zodat de stoffen snel uit het lichaam verdwijnen.

Grote Klis

Te gebruiken bij:

  • Puistjes, acne, mee-eters
  • Verstopte talgklieren
  • Ouderdomssuikerziekte

Beschrijving en functies van Grote Klis

De Grote Klis (Arctium lappa) heeft reinigende eigenschappen. De aanwezige fenolzuren hebben een ontsmettende werking. De aanwezige polyenen hebben een antibacteriële en schimmelwerende werking, zodat de huid gezuiverd worden van vuil. Ook worden de talgklieren gereinigd door de Grote Klis, waardoor het een geschikt middel is om zich in te zetten tegen de vette puberhuid. Grote Klis verlaagt ook een te hoge bloedsuikerspiegel, waardoor het ingezet kan worden tegen ouderdomssuikerziekte.

Guarana

Te gebruiken bij:

  • Tekort aan energie
  • Concentratieproblemen
  • Vermoeidheid
  • Afslanken

Beschrijving en functies van Guarana

De zaadjes van de Guarana (Paullinia cupana) zijn zeer populair als oppepper, het wordt dan ook veelvuldig gebruikt in de talloze energiedrankjes die er op de markt zijn. De zaadjes van de Guarana zijn dan ook rijk aan cafeïne, een stof die bekend staat om zijn energieverwekkende vermogens. Omdat deze stof ook het basismetabolisme verhoogt, vind de vetverbranding sneller plaats. Guarana kan dan ook gebruikt worden bij het afslanken.

Heermoes

Te gebruiken bij:

  • Osteoporose, botontkalking
  • Botbreuken
  • RSI
  • Reuma, artritis

Beschrijving en functies van Heermoes

Het bovengrondse gedeelte van de Heermoes (Equisetum arvense) bevordert de elasticiteit van de pezen. Daardoor worden de pezen beschermd tijdens het sporten. Heermoes heeft ook een uitstekend helend vermogen omdat het de vorming van weefselmassa op botbreuken stimuleert. Ditzelfde geldt voor kraakbeen, waardoor Heermoes ingezet kan worden bij reuma en artritis.

Javaanse Thee

Te gebruiken bij:

  • Afslanken
  • Overtollig vocht

Beschrijving en functies van Javaanse Thee

Javaanse Thee (Orthosiphon stamineus) is een probaat afslankmiddel, zeker in combinatie met Groene Thee. Javaanse Thee staat bekend om zijn vochtafdrijvende werking, het wordt dan ook wel ingezet als ‘plaspil’ of bij nier- en blaasziekten. Groene Thee zorgt voor een betere vetverbranding, Javaanse Thee zorgt er op zijn beurt voor dat deze afvalstoffen snel door het lichaam kunnen worden afgevoerd.

Klaproos

Te gebruiken bij:

  • Angst
  • Stress
  • Slapeloosheid

Beschrijving en functies van Klaproos

Het bloembad van de Klaproos (Papaver rhoeas) heeft een rustgevende werking. De rode blaadjes zijn rijk aan alkaloiden, deze hebben een kalmerende werking waardoor Klaproos goed helpt bij angst en stress, maar ook bij slapeloze nachten die te wijten zijn aan stress. Klaproos mag ook door kinderen gebruikt worden en heeft geen verslavende werking. Het kan daarom langdurig worden gebruikt zonder schadelijke gevolgen.

Konjac

Te gebruiken bij:

  • Afslanken
  • Honger, trek in snoep
  • Overgewicht

Beschrijving en functies van Konjac

Uit bovenstaand rijtje blijkt al snel dat Konjac een probaat middel bij het afslanken is. Het stilt de honger, omdat uit de wortel van de Konjacplant (Amorphophallus konjac) een stof wordt gewonnen (glucomannaan) die tot 100 maal zijn eigen gewicht aan water kan opnemen. Deze stof vormt daarom een ‘gelbal’ in de maag die de honger stilt. Deze stel verlaagt tevens de vet- en suikeropname waardoor het afvallen nog sneller gaat. Het is belangrijk om tijdens een Konjac-kuur veel te drinken, 1,5 tot 2 liter water per dag.

Laksavital

Te gebruiken bij:

  • Chronische obstipatie
  • Verstopping
  • Stoelgangproblemen
  • Trage darmwerking

Beschrijving en functies van Laksavital

Het zaadvlies van de Laksavital (Plantago ovata) wordt in de fytotherapie ingezet tegen stoelgangproblemen. De zaadvliezen zijn rijk aan slijmstoffen, hierdoor worden het volume en de hydratatie van de ontlasting vergroot, waardoor de stoelgang makkelijker verloopt. In tegenstelling tot synthetische laxeermiddelen wordt de darmwerking niet volledig afhankelijk van het laxeermiddel bij het gebruik van Laksavital. Hierdoor is het ook een geschikt middel om een synthetische laxeerkuur af te bouwen. Laksavital is ook goed voor de maag, omdat het de maagwand helpt herstellen.

Lijnzaadolie

Te gebruiken bij:

  • Allergie, uitslag
  • ADHD
  • Hoge bloeddruk of hoog cholesterolgehalte
  • Stress
  • Dyslexie, dyspraxie

Beschrijving en functies van Lijnzaadolie

Lijnzaadolie (Linum usitatissimum) wordt gewonnen uit zaden van de vlasplant. Lijnzaadolie is rijk aan Omega 3 vetzuren, dit zijn onverzadigde vetzuren die helpen het lichaam in balans te brengen. Het is daarom een probaat middel tegen bijvoorbeeld ADHD. Ook helpen de Omega 3 vetzuren het cholesterol en de bloeddruk te verlagen en worden ze ingezet tegen allergieën en huiduitslag.

Lithothamnium

Te gebruiken bij:

  • Reuma, artrose, artritis, ischias
  • Maagpijn, brandend maagzuur
  • Osteoporose

Beschrijving en functies van Lithothamnium

Deze algensoort (Lithothamnium calcareum) is afkomstig uit het Noordzeekanaal. Lithothamnium is rijk aan mineralen, waaronder calcium. Hierdoor is het een goed middel tegen brandend maagzuur en maagpijn. In combinatie met Duivelsklauw is Lithothamnium een goed middel tegen gewrichtsklachten, waaronder reuma, artrose, artritis en ischias. Ook neemt dankzij de hoge concentratie calcium en magnesium de stevigheid van de botten toe, zodat osteoporose wordt voorkomen.

Maretak

Te gebruiken bij:

  • Hoge bloeddruk
  • Ter voorkoming van hart- en vaatziekten
  • Aderverkalking

Beschrijving en functies van Maretak

Het blad en de steel van de Maretak (Viscum album) hebben een positieve invloed op het bloed en de aderen. De Maretak bevat polyfenolen, deze verlagen de bloeddruk. Ook bevat Maretak veel lectines en vistoxines die helpen om de bloedvaten te verwijden en het hart te versterken, ter voorkoming van hart en vaatziekten en aderverkalking.

Mariadistel

Te gebruiken bij:

  • Alcoholmisbruik
  • Leverreiniging
  • Voedselvergiftiging

Beschrijving en functies van Mariadistel

De vrucht van de Mariadistel (Silybum marianum) bevat drie bestandsdelen, die tezamen silymarine worden genoemd. Deze stoffen hebben een gunstige werking op de lever. De stoffen bevorderen de reconstructie van de lever en zorgen ervoor dat afvalstoffen beter worden afgevoerd. Hierdoor worden galstenen voorkomen, voedselvergiftiging verminderd, en helpt het tegen de afbraak van de lever te wijten aan alcoholmisbruik.

Maté

Te gebruiken bij:

  • Afslanken
  • Overgewicht

Beschrijving en functies van Maté

De bladeren van de Matéplant (Ilex paraguariensis) worden ingezet tegen de overtollige kilo’s. Van de bladeren kan thee gezet worden, de thee zorgt voor een verminderde opname van vet en suikers in het lichaam, waardoor afslanken makkelijker wordt.

Meidoorn

Te gebruiken bij:

  • Hart- en vaatziekten
  • Hartkloppingen
  • Hartritmestoornissen
  • Pijn op de borst

Beschrijving en functies van Meidoorn

De bloemknop van de Meidoorn (Crataegus laevigata) bevat flavonoiden. Deze reguleren de hartslag en hebben een verwijdende werking op de kransslagaders. Hierdoor wordt de bloeddruk verlaagd, pijn op de borst verminderd, en hartritmestoornissen/hartkloppingen verminderd. Ook heeft Meidoorn een positieve werking op de doorbloeding van de hartspier, waardoor na een hartinfarct het herstel sneller verloopt.

Melisse

Te gebruiken bij:

  • Maag- en darmklachten (kramp)
  • Slechte spijsvertering
  • Stress, slapeloosheid, angst, depressies

Beschrijving en functies van Melisse

Deze sterk naar citroen ruikende plant (Botanische naam Melissa officinalis) heeft een kalmerende werking, zowel op de maag en darmen als op het algehele gestel van de mens. De organen ontspannen zich, waardoor kramp vermindert en de vertering van voedsel verbetert. Door zijn rustgevende werking kan Melisse ook ingezet worden bij stress, angst, depressies en slapeloosheid.

Moederkruid

Te gebruiken bij:

  • Migraine (ook ter preventie van migraine)
  • Hoofdpijn

Beschrijving en functies van Moederkruid

De bloemknop van het Moederkruid (Tanacetum parthenium) is rijk aan parthenolide. Deze stof voorkomt dat het hormon serotine vrijkomt. Serotine is de veroorzaker van hoofdpijn en migraine, en komt vrij door bijvoorbeeld stress of de menstruatie. Moederkruid kan ook preventief ingezet worden tegen aanvallen van migraine.

Let op: niet gebruiken tijdens de zwangerschap

Muisdoorn

Te gebruiken bij:

  • Aambeien
  • Spataderen
  • Vermoeide benen
  • Kramp in de kuiten

Beschrijving en functies van Muisdoorn

De wortelstok van de Muisdoorn (Ruscus aculeatus) heeft een aderversterkende werking. Hierdoor kan Muisdoorn ingezet worden tegen kuitkramp, spataderen en zware benen. Daarnaast bevat Muisdoorn steriodische sapogeninen. Deze hebben een vaatvernauwende en ontstekingsremmende werking, waardoor anale aandoeningen zoals aambeien hiermee behandeld kunnen worden.
© 2007 - 2019 Funkyfish, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Fytotherapie, geneeskunde met plantenFytotherapie is de behandeling van klachten en ziektes met natuurlijke geneesmiddelen. Deze zijn afkomstig van planten.…
Ginseng en gember - Verschillend of hetzelfde?Zijn ginseng en gember hetzelfde of gaat het om een verschillend soort gewas? In tegenstelling tot wat veel mensen denke…
Fytotherapie: de kracht van plantenFytotherapie: de kracht van plantenLang geleden kon je voor een keelontsteking niet naar de huisarts voor een antibioticakuur. Het enige wat je dan restte…
Ginkgo Biloba, de sleutel tot de eeuwige jeugd?Ginkgo Biloba wordt vaak de elixer van de eeuwige jeugd genoemd. Ook wordt ginkgo de geheugensteun genoemd.
Kruidengeneeskunde: ginkgo (ginkgo biloba)Kruidengeneeskunde: ginkgo (ginkgo biloba)Ginkgo biloba is een gezond kruid dat steeds populairder wordt in de kruidengeneeskunde. Ginkgo heeft namelijk diverse g…
Bronnen en referenties
  • Fytotherapie, praktische kruiden en plantengids

Reageer op het artikel "Fytotherapie, planten G, H, J, K, L, M"

Reacties

Ellen, 07-04-2009 10:14 #2
Graag zou ik dhr/mevr. Ruyten (of wie dan ook) willen vragen HOE thee van gedroogde heermoes moet worden bereid en genuttigd, als deze wordt gebruikt ter bestrijding van OSTEOPOROSE. Ook ik heb nl. van een natuurarts deze tip gekregen, aangezien heermoes rijk is aan silicium. (Het gaat om Equisetum Arvense. Deze is niet giftig, maar een aanverwante soort wel.) Bij voorbaat dank.

Ruyten, 15-06-2008 18:51 #1
Ik drink tegenwoordig heermoes thee. Is dat gezond en is dat goed voor de botten en spieren en voor de bloeddoorstroming in de voeten? Ze zeggen dat het ook giftig kan zijn. Reactie infoteur, 17-06-2008
Hallo,

Heermoes is inderdaad goed voor huid en botten. Bij mijn weten is het niet gevaarlijk.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 08-12-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!