InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Astrologie vs. Astronomie - horoscopen

Astrologie vs. Astronomie - horoscopen

Astronomie

Astronomie is de wetenschap die zich bezighoudt met het verklaren van gebeurtenissen buiten de dampkring van de Aarde.
Het woord zelf komt van de Griekse term αστρονομία, wat vrij vertaald betekent: het toekennen van wetmatigheden aan sterren. De Astronomie bestudeert niet alleen de sterren in ons heelal, maar ook de planeten van ons zonnestelsel. Astrofysica is een tak van astronomie, die bestudeert processen die zich afspelen in de kosmos. Het probeert dat allemaal te verklaren aan de hand van natuurwetten. Astronomen moeten een stevige kennis hebben van fysica en wiskunde.

Een paar beroemde astronomen

  • Albert Einstein
  • Galileo Galilei
  • George Ellery Hale
  • Stephen Hawking
  • Edwin Hubble
  • William Huggins
  • Christiaan Huygens
  • Jacobus Cornelius Kapteyn

Astrologie

Astrologie, ook sterrenwichelarij genoemd, is een verzamelnaam van ideeën over het verband tussen hemellichamen en het lot van mensen op aarde. Astrologie is helemaal geen wetenschap dus je kan er geen diploma voor gaan halen aan een hoge school of universiteit. het belangrijkste onderdeel van de astrologie is de horoscoop. Je hebt verschillende horoscopen, deze worden bepaalt aan de hand van je geboortedatum.

Lijst van de horoscopen

  • Steenbok 22 december ~ 19 januari
  • Waterman 20 januari ~ 19 februari
  • Vissen 20 februari ~ 20 maart
  • Ram 21 maart ~ 19 april
  • Stier 20 april ~ 20 mei
  • Tweeling 21 mei ~ 21 juni
  • Kreeft 22 juni ~ 22 juli
  • Leeuw 23 juli ~ 22 augustus
  • Maagd 23 augustus ~ 22 september
  • Weegschaal 23 september ~ 22 oktober
  • Schorpioen 23 oktober ~ 21 november
  • Boogschutter 22 november ~ 21 december
© 2008 - 2018 Ibowts, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Astrologie vs. Astronomie - horoscopen"

Reactie

Jan Schotten, 30-03-2011 14:56 #1
Tja als je het onderwerp niet echt bestudeerd kan je er toch wel over schrijven, denk je.

Een wetenschapper bestudeerd een vakgebied en blijft zijn leven lang zoeken naar wat waar en wat niet waar is. Hij blijft proeven en testen doen om te kijken of zijn ideeen werken of niet. En dan beoordeelt hij of er waarde aangehecht kan worden of niet. Helaas bestaat er geen universitaire studie astrologie, maar ik kan je verzekeren dat het hoog tijd word t. Echte astrologie is het bestuderen waard. En dan kom je toch de ontdekking dat er net zoveel stromingen zijn in de astrologie als in de psychologie of misschien zelfs wel veel meer. Astrologie is een zeer breed georienteerde wetenschap. We bestuderen haast van alles wat er in de wereld bestaat. Het weer, het menselijk lichaam (medische astrologie), de psychologie, aardbevingen, de geschiedenis. En er zijn ook nog astrologen, die zich met de toekomstige onrwikkelingen bezighouden. Een probleem daarbij is de self-fullfilling prophecy. Of te wel doordat je iets voorspelt aan iemand, veroorzaakt hij zijn eigen lot. Maar goed ik kan nog wel uren schrijven over de astrologie en de problematiek die daar mee gepaard gaat. Ga eerst je eens wat jaren verdiepen in de astrologie en ga dan nog maar eens schrijven over de astronomie en de astrologie. Weet je eigenlijk waarom we spreken van psychologie, fysiologie, astrologie en waarom de door jouw geroemde wetenschap astronomie heet?

Infoteur: Ibowts
Laatste update: 24-05-2010
Subrubriek: Astrologie
Reacties: 1
Schrijf mee!