Is astrologie kosjer? Een Joodse visie

Is astrologie kosjer? Een Joodse visie Het voorspellen van de toekomst is big business. Van kranten astrologen tot raadgevers, zijn er veel mensen die winst weten te maken van het onverzadigbare verlangen het onbekende te weten. Is hier iets fout mee? Kan een intelligente persoon in astrologie geloven zonder zich belachelijk te voelen? Een Joodse visie op astrologie.

Talmoed

Het is fascinerend op te merken dat de rabbijnen van de Talmoed aanzienlijk geloof hechten aan astrologie. In de Talmoed staat: "Bij het begin van de maand Adar wordt men vreugdevol. Rabbijn Papa zei: 'Daarom moet een Jood vermijden om met gojiem in de maand Av te procederen, omdat zijn gesternte dan slecht is; men moet de rechtszaak verschuiven naar de maand Adar, wanneer zijn gesternte goed is.'" Het Hebreeuwse woord 'mazal' dat de Talmoed gebruikt, wordt gewoonlijk gebruikt voor 'geluk' maar letterlijk betekent het 'gesternte'.

Astrologie beïnvloedt menselijke aard

Astrologie is niet alleen een factor dat in rekening wordt gebracht wanneer toekomstige gebeurtenissen worden gepland, het beïnvloedt ook de menselijke aard. Volgens de Talmoed zal iemand die geboren is onder het gesternte van de zon verhevenheid verkrijgen terwijl iemand die geboren is onder Venus rijk en immoreel zal worden. Iemand die geboren is onder Mercurius zal wijs zijn en een sterk geheugen hebben. Iemand geboren onder de maan zal kwaad lijden. Iemand geboren onder Saturnus zal lijden aan frustraties, iemand die is geboren onder Jupiter zal rechtvaardig zijn en iemand onder Mars zal een chirurg of een moordenaar worden. Een geboortedag wordt daarom gezien door de rabbijnen als een dag waarop persoonlijk astrologisch geluk het sterkst is.

Toch zegt de Talmoed ook dat ein mazal l'Yisrael de sterren niet de Joodse bestemming bepalen. Elke niet-Jood heeft wel een lot. Of dat in de sterren staat geschreven of een andere dimensie heeft is niet van belang. Een Jood kan zijn gesternte overwinnen. Dit is omdat zijn lot afhankelijk is van God en God niet gedefinieerd kan worden. Het gesternte wordt met elke verjaardag sterker en wordt gebruikt voor de maximale kracht van vrije wil.

Verboden astrologen te raadplegen

Er bestaat een ongemakkelijke tegenspraak in dit alles. Hoewel astrologie een prominente plaats inneemt binnen het rabbijnse gedachtegoed, is de Joodse wet voorzichtig in het zoeken naar advies van astrologen.

Maar als astrologie een ware wetenschap is, waarom het dan niet raadplegen? De volgende Midrasj parabel kan hier duidelijkheid in bieden:
Een koning veroverde een nieuw gebied. De elite van het gebied besloot dat zij contacten moesten aanhalen met de nieuwe heersers. Sommigen besloten bevriend te raken met de hertogen, anderen met de ridders en weer anderen met de ministers. De wijste onder hen verklaarde: "Ik zal de band aanhalen met de koning zelf." Hij redeneerde: "Al de ministers, ridders en hertogen veranderen, de koning zal echter altijd koning blijven.

Zo is het ook met de gesternten en God. Sommige mensen geven macht aan de gesternten en wensen hen te dienen. Monotheïstische gelovigen, realiseren echter dat God de opper kracht is en dat alle ander krachten niet meer zijn dan zijn gehoorzame dienaars die de wil van God uitvoeren.

Niet onafhankelijk van God

Omdat alles in het universum onderworpen lijkt aan de wetten van oorzaak en gevolg, is volgens de aard van de maand Adar deze een geluksmaand en een geboortedag heeft unieke astrologische potentie voor de feestvierder. Echter het vertrouwen op astrologie kan iemand ertoe leiden te concluderen dat de natuur van zichzelf en de hemelse sferen krachten hebben die onafhankelijk zijn van God. In feite zijn ze niet meer een manifestatie van de Goddelijke wil. Dit is waarom bidden zo belangrijk is. Wereldlijk leven tracht ons te overtuigen dat ons leven gedicteerd wordt door de wetten van de natuur. Het gebed herinnert ons dat de natuur gecontroleerd wordt door God.

Duidelijke boodschap

De boodschap is duidelijk: de natuur en haar wetten -inclusief astrologische waarheden- oefenen een invloed uit op onze levens. Het vertegenwoordigt ons met voorspelde en onvoorspelde tijden en omstandigheden; het bepaalt ons karakter met bepaalde trekken en tendensen. Men moet echter realiseren dat de uiteindelijke kracht niet ligt bij de natuur maar bij de Schepper van Hemel en aarde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat hebben we met astrologie?Wat hebben we met astrologie?Astrologie heeft iets. Enerzijds vinden we het niets en anderzijds lezen we wel vaak de dag- of weekhoroscoop in de kran…
Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)De Vedische astrologie de oudste vorm van astrologie en komt oorspronkelijk uit India. De Vedische astrologie wordt ook…
Keltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelKeltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelDe Keltische boomastrologie is gebaseerd op de maancyclus, een jaar met 13 maanmaanden. In de Keltische astrologie heers…
Toekomst voorspellen met Horary astrologieToekomst voorspellen met Horary astrologieHedendaagse astrologen claimen dat de horoscopen die zij trekken niet primair worden gebruikt voor het voorspellen van d…

Sterrenbeelden Match - Liefde Relatie AspectenSterrenbeelden Match - Liefde Relatie AspectenSterrenbeeld match - liefde relatie. Wie past bij wie in de astrologie? De liefdeshoroscoop, welk zonneteken of wie de g…
Astrologie vs. Astronomie - horoscopenAstrologie vs. Astronomie - horoscopenAstrologie wordt zeer vaak verward met astronomie. Deze twee dingen zijn geheel andere dingen. Astrologie is eerste en v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Levi Brackman (Chabad Jodendom)
  • Inner dimension (Chabad Jodendom)

Reageer op het artikel "Is astrologie kosjer? Een Joodse visie"

Reactie

Hypotheekinfo (infoteur), 07-02-2008 17:12 #1
Dus een volstrekt willekeurig moment als de conceptie en het daaruit voortvloeiende moment van de geboorte is - onder de almacht van Hem, wiens naam wij niet uitspreken - bepalend voor de toekomst van een individu? Wat is dat voor flipperkastreligie? Reactie infoteur, 07-02-2008
Bedankt voor je reactie Hypotheekinfo,

Met de geboorte begint in ieder geval de opdracht van G'd, dat inhoudt dat we in de materiële wereld in een voertuig van de ziel veranderen. De geboorte is dan ook geen toeval. G'd kiest ieder van ons om een bepaalde opdracht uit te voeren. Echter de mens heeft zelf de keus om slechts een biologisch leven te leiden of een spirituele.

Er kan geen sprake zijn van een 'flipperkastreligie', anders zou G'd ons niet met een vrije wil hebben geschapen. Wij zijn geen marionetten van G'd. We hebben de vrijheid voor Hem te kiezen door een spiritueel leven te leiden. Vandaar dat ik in mijn artikel onderaan de nadruk heb gelegd op het bidden.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Astrologie
Special: Jodendom
Reacties: 1
Schrijf mee!