Rosacea of couperose, wat is eraan te doen?

Rosacea is een vervelende huidaandoening, die zich in verschillende vormen kan uiten. De behandeling van rosacea is afhankelijk van de vorm. Laserbehandelingen zijn mogelijk bij de variant met alleen roodheid en verwijde bloedvaatjes, maar ergere vormen worden behandeld met speciale crèmes en antibiotica. Het Duitse cosmeticamerk Alcina lanceert een aantal couperose-producten voor de schoonheidssalon en thuis.

Wat is Rosacea?

Rosacea is niet zomaar een cosmetisch probleem. Het is een veel voorkomende huidaandoening, die zich op diverse manieren kan uiten:
  • roodheid en verwijde bloedvaatjes in het gezicht, ook wel couperose genoemd
  • roodheid en adertjes met puistjes en pukkels
  • oogklachten/branderig gevoel
  • ontstekingen aan oogleden, bind- en hoornvlies
  • verdikte bloemkoolneus

Factoren die Rosacea veroorzaken

  • erfelijke aanleg
  • activiteiten die de doorbloeding in de vaatjes stimuleren zoals sterke temperatuurswisselingen, saunagebruik, zonlicht, alcoholische consumpties, gekruid eten

Welke behandelingen?

Wie een ernstige vorm van Rosacea heeft komt onder behandeling van een dermatoloog. Omdat Rosacea in aanleg een ontstekingsziekte is, wordt aan patiënten orale antibiotica voorgeschreven. Daarnaast worden er crèmes gebruikt ter behandeling en afhankelijk van de casus kan een patiënt in aanmerking komen voor een laserbehandeling. Met deze behandelingen worden de klachten onderdrukt. Er is relatief weinig bekend over hoe lang de klachten wegblijven; welk medicijn of middel het beste werkt en welk middel de meeste bijwerkingen tot gevolg heeft. Daarom start het AMC te Amsterdam een onderzoek naar het subtype 2 van deze aandoening: roodheid en adertjes mét puistjes; later gevolgd door een onderzoek naar het resultaat van laserbehandeling bij subtype 1: roodheid en verwijde bloedvaatjes.

Bij veel schoonheidssalons kun je behandelingen ondergaan met speciale massages en producten, die een kalmerende werking hebben op de aandoening. Voor een laserbehandeling kun je ook naar een schoonheidssalon of een dermatologisch instituut gaan. Ik zou in ieder geval altijd overleggen met een dermatoloog. Een laserbehandeling is niet mogelijk bij een vorm van rosacea met ontstekingen.

De couperose producten van Alcina

Alcina heeft in haar lijn voor de gevoelige huid een reeks couperose-producten ontwikkeld, waarmee de rode plekken op de huid worden gereduceerd. Er is zeven jaar lang onderzoek gedaan naar de werking van de producten, alvorens ze te lanceren. Een test heeft aangetoond dat na 14 dagen gebruik van deze producten bij 65% van de proefpersonen de rode plekken op de huid zichtbaar waren verminderd en de huidvaten waren verstevigd. Proven to decrease skin redness with couperose mag er daarom op de verpakking van de producten staan. In een schoonheidssalon die met de producten van Alcina werkt kun je een couperose-behandeling ondergaan; serum en crèmes zijn voor thuisgebruik en zorgen ervoor dat de roodheid van de huid en het bijbehorende hittegevoel verder afneemt.

De couperose-lijn van Alcina bestaat uit onderstaande producten:
  • Couperose Gezichts-crème, 24-uurs verzorging
  • Couperose Serum, voor een huid die weinig verzorging nodig heeft zoals de vette of gemengde huid
  • Couperose Crème, in combinatie met het serum voor een bijzonder intensieve werking
  • Massage Gel-pads, voor verkoeling tijdens de penseelmassage in de salon
  • Couperose Intensive Fluid, kalmeert tijdens de salonbehandeling
  • Rustgevend Masker, als afsluiting voor een rustiger huidbeeld

Voor verkoopinformatie Alcina Cosmetic Nederland B.V., tel. 0418-652425

Couperose camoufleren

De rode adertjes kunnen met een groene correctiestift gecamoufleerd worden, alvorens de foundation aan te brengen. Of eerst de foundation aanbrengen en kijken wat er nog zichtbaar is aan adertjes, deze met de groene stift aantippen en vervolgens het geheel afpoederen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht MOOI PR
  • Geen gezonde blos, De Telegraaf Weekeinde zaterdag 8 september 2012
  • www.amc.nl
  • www.alcina.nl

Reageer op het artikel "Rosacea of couperose, wat is eraan te doen?"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 12-09-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!