InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Voor het eerst naar de sauna

Voor het eerst naar de sauna

Voor het eerst naar de sauna Wanneer je voor het eerst naar de sauna gaat, kan dit een spannende belevenis zijn. Vaak voelt het allemaal een beetje onwennig om naakt rond te lopen. Verder zal je nog niet weten hoe alles in zijn werk gaat. Maar gelukkig gaat iedereen een keer 'voor het eerst'. Het personeel van de sauna zal je hier graag wegwijs maken.

Wat moet je allemaal meenemen?

In veel sauna's is het verplicht om de volgende spullen bij je te hebben:
  • Een badjas
  • Een grote handdoek
  • Badslippers

De badjas kun je om je heen slaan wanneer je heen en weer loopt tussen de verschillende faciliteiten. Ook kun je dan de badslippers dragen. De handdoek dien je mee te nemen in de sauna. Je kunt hierop gaan zitten in de sauna. Dit is belangrijk voor de hygiëne. Wanneer je zonder handdoek in de sauna zou gaan zitten, trekt het zweet in de houten banken. Dit gaat erg stinken. Daarom is het in de sauna verplicht om op je handdoek te zitten.

Verder is het prettig om een tweede handdoek mee te nemen om je mee af te drogen na het saunabezoek. Ook een setje schone kleren is dan lekker. Je hoeft geen douchegel of shampoo mee te nemen. Het is namelijk het beste om na een saunabezoek alleen met water te douchen. Wanneer je zeep of douchegel gebruikt, zal dit direct in je poriën gaan zitten. Dit maakt het goede effect van de sauna ongedaan.

De saunagang

Om het gewenste resultaat van een sauna te bereiken, dien je de hele 'saunagang' te volgen. Een saunagang is het gehele proces dat je doorloopt. Eerst ga je de sauna in. Dit duurt 12 tot 15 minuten. Wanneer je korter in de sauna verblijft, is het lichaam niet voldoende warm geworden. Ga je langer dan 15 minuten in de sauna zitten, is dit erg belastend voor het lichaam. Dit is dan ook niet aan te raden.

Na het saunabezoek dien je direct de frisse lucht in te gaan. Zo kunnen je longen weer afkoelen. Hierna kun je een koude douche nemen. Zo wordt de hartslag weer versnelt, omdat een koude douche de doorbloeding stimuleert. Na de koude douche neem je een dompelbad. Dit is een bad met een watertemperatuur van circa 17 graden. Dit dompelbad zorgt ervoor dat ook de rest van het lichaam weer lekker afkoelt.

Na dit heel proces is het belangrijk om even rust te nemen. ga bijvoorbeeld even lekker iets drinken in het restaurant. Zo heeft je lichaam even de tijd om bij te komen. Dit dient ongeveer een half uur te zijn. Hierna kun je de hele saunagang uiteraard weer herhalen.

Waarom mag je in de sauna geen badkleding dragen?

In het begin kan het wat ongemakkelijk zijn om helemaal naakt te zijn. Er worden ook speciale badkledingdagen, en speciale vrouwendagen georganiseerd in de sauna. Toch is het dragen van badkleding vaak nadelig in de sauna. Het lichaam kan niet alle warmte goed opnemen, omdat badkleding dit belemmert. Verder houdt de badkleding veel zweet vast. Dit is erg onhygiënisch. Ook het afkoelen van de huid na de sauna zal minder goed gaan door het dragen van badkleding.

Een goede tip is om de eerste keer dat je naar de sauna gaat, een sauna te kiezen die iets verder van je eigen woonplaats vandaan is. Zo is de kans dat je een bekende tegenkomt beduidend kleiner.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.thermennijmegen.nl

Reageer op het artikel "Voor het eerst naar de sauna"

Infoteur: Denn
Laatste update: 14-11-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!