InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De Beauty Bar in opmars

De Beauty Bar in opmars

De Beauty Bar vindt zijn oorsprong in New York, waar je in een echte bar voor slechts $ 10 een martini en een manicure hebt. Het concept van een Beauty Bar wordt steeds populairder. Maar wat moet je in Europa eigenlijk verstaan onder een Beauty Bar en wat voor behandelingen kun je daar ondergaan?

Martini's and Manicures

De Original Beauty Bar opende in 1995 haar deuren in New York, in latere jaren gevolgd door andere Amerikaanse steden zoals San Francisco en Las Vegas. Paul Devitt nam de veertig jaar oude Thomas Beauty Salon in New York over en maakte er een soort Beauty Saloon van. Als verwijzing naar het verleden van de bar liet hij de haardroogkappen, waaronder al die jaren dames met permanentjes hadden zitten roddelen, hangen. Het werd dus een echte bar met allerlei entertainment. Met als originele vondst, dat je in de Beauty Bar ook terecht kunt voor een manicure en een drankje. Voor $ 10,- ben je het ventje of waarschijnlijk eerder het vrouwtje. Beroemd is de happy hour: Martini's & Manicures. Op de website www.thebeautybar.com is zelf een Beauty Boutique te vinden, maar de beauty-collectie beperkt zich tot een paar t-shirts voor dames en heren.

Wat is een Beauty Bar?

Het concept van de Beauty Bar is komen overwaaien naar Europa, maar heeft daarbij wel een flinke gedaanteverwisseling ondergaan. Feitelijk is hier meer sprake van beauty dan van bar. Niet dat er niet hier en daar een drankje geserveerd wordt, maar het uitgangspunt is over het algemeen "beauty" en niet entertainment. De overeenkomst is dat je zonder afspraak binnen kunt wandelen voor een manicure of een andere kortstondige behandeling en die ondergaat in een ruimte waar plaats is voor meerdere personen. En dat kan natuurlijk heel gezellig zijn. Het past ook uitstekend binnen het kader van de instant-maatschappij: even in de lunchpauze naar binnen stappen om je nagels te laten doen.

Beauty Bar is een overkoepelende term: een beauty bar kan een brow bar zijn of een nail bar of misschien wel allebei tegelijk. Soms wordt het heel specifiek: het nagellakmerk Kure Bazaar (te koop bij Skins Cosmetics) heeft in Parijs een "Bar à Ongles Ecologique". Daarbij wordt overigens geen martini geserveerd, maar een verantwoord vruchtensapje of groentensapje. Cosmeticabedrijven die schoonheidssalons exploiteren hebben daarnaast nu steeds vaker een "Beauty Bar - menu". Hieronder een paar voorbeelden.

De Beauty Bar van Soap Treatment Store

De Soap Treatment Store met vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Almere, biedt allerlei treatments aan voor de schoonheidssalons, maar hier blijkt het menu van de Beauty Bar speciaal te bestaan uit behandelingen van de wenkbrauwen: een brow bar! De geoffreerde behandelingen beperken zich tot maximaal 30 minuten. Te kiezen valt uit:
  • wenkbrauwen modelleren
  • wenkbrauwen en/of wimpers verven
  • wenkbrauwen modelleren en verven
  • the Soap brow: na modelleren een touch-up met producten van Anastasia (o.a. brow gel, brow powder e.d.)
  • make-up session

De Beauty Bar van Skins Cosmetics

Op 2 maart 2013 werd de nieuwe vestiging van Skins Cosmetics aan de Oude Boteringestraat in Groningen officieel geopend. Behalve de winkel en twee schoonheidssalons herbergt de vestiging ook de Skins Beauty Bar, uniek voor de regio (zie foto).
Hier biedt de Beauty Bar mogelijkheden om spontaan binnen te stappen voor een manicure en een (cosmetische) pedicure.

Shellac

Voor wat betreft de manicure wordt er - desgewenst - gewerkt met Shellac. De Shellac is verkrijgbaar in vele kleuren en blijft wel twee weken mooi zitten. Dat is dankzij een speciale top coat in combinatie met een UV-lamp. Voor informatie over de precieze werking van Shellac zie www.shellac.nl

Margaret Dabbs

Bij de pedicure wordt gebruik gemaakt van de producten voor voetverzorging van Margaret Dabbs. Deze producten worden o.a. gebruikt in de footclinic van Harrod's en de Sole Spa van Liberty in Londen. Voor informatie over de producten van Margaret Dabbs zie www.margaretdabbs.co.uk.
Gerelateerde artikelen
Trind Nail Repair: Nagelversterker met een modieus tintjeTrind Nail Repair: Nagelversterker met een modieus tintjeTrind Nail Repair is een effectieve nagelversterker, die de nagels versterkt en toch soepel houdt. Trind Nail Repair Col…
Leuke beautyproducten van H&MIedereen kent H&M wel. De grote winkelketen waar je voor weinig geld de nieuwste mode kunt shoppen. Naast kleding vind j…
Korres Natural Products: 'groene', trendy huidverzorgingKorres Natural Products: 'groene', trendy huidverzorgingWereldwijd al met heel wat awards overladen, is Korres Natural Products nu eindelijk ook in Nederland gemakkelijk verkri…
Drie handige beauty toolsDrie handige beauty toolsDit is een erg leuk artikel die een paar leuke beauty tools aan je voorstelt. Ken je dat gevoel wanneer je mascara aanbr…
Make-up kleuren herfst 2012De zomer wil maar niet echt op gang komen. Misschien krijgen we dan wel een mooie herfst?! En die krijgen we zeker met d…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Skins Cosmetics
  • www.thebeautybar.com
  • www.skins.nl
  • www.soaptreatmentstore.nl
  • www.shellac.nl
  • www.margaretdabbs.co.uk

Reageer op het artikel "De Beauty Bar in opmars"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 04-03-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!