InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Cryolipolyse: esthetische figuurcorrectie

Cryolipolyse: esthetische figuurcorrectie

Figuurcorrectie via liposuctie kennen we al jaren. Maar langzaam maar zeker wordt deze methode vervangen door een nieuwe methode om overtollig lichaamsvet definitief te verwijderen: de cryolipolyse. Bij de nieuwste vorm van cryolipolyse, thermo-cryolipide, wordt van koeling in combinatie met elektrostimulatie gebruik gemaakt.

Afvallen niet altijd de oplossing voor figuurproblemen

Sommige mensen zijn echt heel braaf: eten gezond, nemen voldoende beweging en zijn niet echt te zwaar. Daarentegen worstelen ze wel met een figuurprobleem: plaatselijke vetophopingen die maar niet willen verdwijnen, op de billen of de dijen bijvoorbeeld; de zogenaamde en gevreesde zadeltassen, lovehandles e.d. Liposuctie was uiteindelijk de oplossing, een bepaald niet pijnloze ingreep. Inmiddels doet de nieuwe methode voor definitieve verwijdering van lichaamsvet cryolipolyse steeds meer opgang. Maar zoals altijd gaan behandeling en discipline hand in hand. Voor een blijvend resultaat zijn een gezond eetpatroon, voldoende beweging en een stabiel lichaamsgewicht nodig.

Het verschil tussen liposuctie en cryolipolyse

Liposuctie

Liposuctie is een behandeling die valt onder de plastische chirurgie. Bij deze behandeling wordt onderhuids vetweefsel weggezogen. Daartoe moet een kleine incisie in de huid van het probleemgebied worden gemaakt. Het vetweefsel wordt doordrenkt met een fysiologische zoutoplossing met daaraan toegevoegd een kleine hoeveelheid verdovingsmiddel. Deze chirurgische ingreep is niet geheel zonder gevaar. Bij de behandeling zouden onderhuidse zenuwen of bloedvaten beschadigd kunnen raken. Ook een nabloeding of een infectie behoort tot de nadelige mogelijkheden. In sommige gevallen kunnen zich zelfs nog ernstigere complicaties voordoen. Het is dus van het grootste belang om een naar een kliniek te gaan, waar men zeer veel ervaring heeft met deze behandelingsmethode.

Cryolipolyse (thermo-cryolipide)

Bij cryolipolyse - ook wel CoolSculpting genoemd - wordt er niet geopereerd, waardoor deze - eveneens pijnloze - methode de voorkeur geniet om van overtollig lichaamsvet af te komen. Bij deze veilige behandeling blijven huid en zenuwen onaangetast. Eventuele bijwerkingen zoals blauwe plekken en rode vlekken e.d. zijn van tijdelijke aard. Bij de nieuwste vorm van cryolipolyse wordt koeling door plaatselijk aangebrachte ‘pads’ gecombineerd met elektrostimulatie. Door de koeling (4 graden Celsius) gaan de vetcellen kristalliseren. De elektrostimulatie zorgt ervoor dat de koeling de vetcellen in nog bredere en diepere omgeving bereikt. De gekristalliseerde vetcellen worden vervolgens beetje bij beetje door de witte bloedlichaampjes uit het lichaam verwijderd. Andere cellen en omringende weefsels zoals zenuwen, bloedvaten en pigment zijn niet gevoelig voor de lage temperaturen en dat maakt de behandeling dus volkomen veilig.

Voorkeur voor cryolipolyse

Uit cijfers van BAAPS (de Britse Vereniging van Esthetische Plastische Chirurgen) komt naar voren dat steeds vaker de voorkeur wordt gegeven aan cryolipolyse boven liposuctie. De apparatuur die daarvoor nodig is, is goedgekeurd volgens de CE Markering Klasse II, een Europese goedkeuring. Sinds kort is deze behandeling ook in Nederland mogelijk. Omdat deze behandelingsmethode vrij jong is, zijn er vooralsnog geen echte cijfers voorhanden die aantonen dat deze behandeling een definitief resultaat oplevert en of er op enig moment onderhoudsbehandelingen noodzakelijk zouden zijn.

Naar de cryospecialist

Cryospecialist is een vereniging van salons die zich gespecialiseerd hebben in cryolipolyse. Wie zich wil laten behandelen, krijgt altijd eerst een intake gesprek met een cryospecialist om een plan van aanpak op te stellen. Gemiddeld zijn er drie behandelingen nodig om de vetcellen te laten verdwijnen. Bij de eerste ingreep (duur: 1 uur) verlies je meteen al 20 tot 25 procent overtollig lichaamsvet. Na ongeveer één maand is het eerste resultaat goed zichtbaar. Daarna duurt het ongeveer 6 maanden voordat de vetcellen helemaal zijn verdwenen. Mits je natuurlijk ook je lifestyle onder controle hebt of houdt. Inmiddels rijzen de cryospecialisten als paddenstoelen uit de grond. Op de website www.cryospecialist.nl zijn alle aangesloten salons per provincie te vinden. Een kuur van drie behandelingen voor één zone kost € 650,-.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht DDK
  • www.cryospecialist.nl
  • Wikipedia/wiki

Reageer op het artikel "Cryolipolyse: esthetische figuurcorrectie"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 16-05-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!