InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Is zonnebrand kankerverwekkend?

Is zonnebrand kankerverwekkend?

Is zonnebrand kankerverwekkend? Zonnebrand zou eigenlijk tegen huidkanker moeten beschermen maar er bestaan steeds meer aanwijzingen dat die crème juist kankerverwekkende stoffen bevat en ziekten veroorzaakt. Bovendien belemmert zonnebrand het ademen van de huid.

Chemische stoffen in zonnebrandcrèmes bevorderen kanker

Een product dat vooral in de zomermaanden in grote hoeveelheden wordt gebruikt, is zonnebrandcrème. Om met zonnebrandcrème afdoende bescherming tegen UV-straling op te bouwen, moet die meerdere malen per dag worden opgebracht. Onderzoek wijst er echter op dat de chemische stoffen die zijn opgenomen in de zonnebrandcrèmes, het ontstaan van huidkanker kunnen bevorderen.

Veelvuldig gebruik van zonnebrandcrème brengt dus ontegenzeggelijk schade toe aan uw gezondheid. Ook andere producten voor de persoonlijke verzorging staan onder verdenking:

  • parfums;
  • huidcrèmes;
  • shampoos;
  • douchegels;
  • deodorants;
  • haarkleurmiddelen.

Al deze verzorgingsproducten bevatten een verscheidenheid aan chemicaliën en chemische geurmiddelen. De meeste mensen zijn er zich niet van bewust dat deze geurstoffen vaak uit giftige substanties worden bereid, stoffen waarvan is aangetoond dat deze kanker kunnen veroorzaken. Omdat deze geuren worden ingeademd, belasten ze voornamelijk ons zenuwstelsel.

Zonnebrandcrèmes fataal voor onze gezondheid?

De huid is het grootste orgaan van ons lichaam. Daarom is het van het grootste belang om die gezond te houden, aangezien onze huid onmiskenbaar met onze algemene gezondheid samenhangt.

Zonnebrandcrèmes komen heel nadrukkelijk met de huid in contact. Ze worden door de poriën opgenomen, raken op die manier in de bloedbaan en komen zo dus in ons lichaam terecht. En daarmee schaadt elke chemische substantie die in huidverzorgingsproducten is opgenomen, ook automatisch de lever, de nieren en de darmen. Dat maakt de waarde van natuurlijke huidverzorging meer dan eens noodzakelijk.

Kankerverwekkende substanties in cosmetica

Er bestaan tegenwoordig meer dan 150 kankerverwekkende inhoudsstoffen die alleen al in conventionele cosmetische producten zijn opgenomen. Daarom is het des te verwonderlijker dat er niet méér wettelijke bepalingen voor deze gevaarlijke stoffen in (huid)verzorgingsproducten bestaan.

Ontbrekende controle

Feitelijk moeten producten die kankerverwekkende stoffen bevatten, zijn voorzien van een waarschuwing op de verpakking. Maar niemand besteedt aandacht aan de daadwerkelijke opvolging van dit voorschrift bij cosmeticaproducten. Zo wordt de consument aan zijn lot overgelaten en koopt die deze deze producten op eigen risico.

Overbelast immuunsysteem leidt tot ziektes

Vroeg of laat kan het immuunsysteem de permanente blootstelling aan chemicaliën niet meer het hoofd bieden. Ziektebeelden van de meest uiteenlopende aard manifesteren zich dan. Deze stoffen kunnen het lichaam extreem verzwakken en kunnen allerlei allergieën, auto-immuunziekten en uiteindelijk ook kanker veroorzaken.

Gerichte ontgifting vereist

Bekeken vanuit natuurgeneeskundig perspectief, is er voor het lichaam een specifieke ontgifting vereist, zodat het lichaam de chemicaliën weer kan lozen en we niet langer ziek zijn/worden.

Het is dus de moeite waard om erover na te denken met welke producten we onze huid verzorgen. Het is belangrijk om onze huid precies dezelfde aandacht te geven die ook onze andere organen ontvangen. Het is daarom aan te bevelen om bij onze persoonlijke verzorging uitsluitend natuurlijke cosmetica te gebruiken.

Logica die niemand begrijpt

Er wordt beweerd dat de chemicaliën in cosmetische producten veilig zijn omdat ze niet oraal ingenomen worden. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat deze stoffen niet worden geabsorbeerd door de huid, zodat hun giftigheid geen rol speelt ....
Gerelateerde artikelen
Zonnebrand ... oppassen!Zonnebrand ... oppassen!De zon schijnt fel en in de zon of schaduw is het belangrijk te smeren. Het voorkomt een hoop pijn en gedoe. Wat gebeurt…
UVstraling - wat is het?Naast het licht dat wij kunnen waarnemen, straalt de zon ook een ander licht uit; ultraviolet licht, voor ons niet met h…
Zonnebrand (verbranden)Zonnebrand (verbranden)Als je verbrandt krijg je een rode pijnlijke reactie op de huid. Dit ontstaat wanneer de huid teveel UV-straling (ultrav…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Barni1, Pixabay (bewerkt)
  • http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3253059/2012/05/09/Stof-in-zonnebrandcreme-verhoogt-risico-op-kanker.dhtml
  • http://gezonder.blogspot.nl/2013/05/is-zonnebrand-kankerverwekkend.html

Reageer op het artikel "Is zonnebrand kankerverwekkend?"

Reacties

San, 22-05-2014 16:51 #2
@Tineke Sterk-van bel
je kunt het beste een puur natuur product nemen wat bij de reform of de tuinen te krijgen is. cocosolie word ook veel gebruikt, mits het biologisch is. puur natuur en biologisch zonder chemische troep.

Tineke Sterk-Van Bel, 28-02-2014 08:41 #1
Ik heb huidkanker en moet mij iedere twee uur goed insmeren. Is er een veilige zonnebrandcreme? Wie heeft ervaring?

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 04-09-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!