InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Trendy zonnebrillen

Trendy zonnebrillen

Trendy zonnebrillen Mode moet niet alleen kleden. Ze moet ook je persoonlijkheid benadrukken. Dat geldt ook voor zonnebrillen. Voor de zomer van 2013 zijn vooral drie trendy monturen in de mode: de Pantobril, brilmonturen in de vorm van kattenogen en de pilotenbril. Maar wat past bij welke gezichtsvorm?

De Panto bril

Johnny Depp en Woody Allen dragen al sinds de jaren '80 Panto-brillen. In 2011 werden ze herontdekt door mode-insiders en worden sindsdien weer gepromoot. En in 2013 moet iedereen erkennen dat dit montuur een absolute must-have is.

Panto brillen werden in de jaren '40 van de vorige eeuw vooral gedragen door intellectuelen en waren destijds erg populair. Tegenwoordig zijn ze zowel bij mannen als vrouwen evenveel in trek. En dat danken ze vooral aan hun gewelfde vormen: de klassieke Panto bril is van boven ovaal afgeplat en van onder rond .

Panto brillen staan vooral bij een hoekige gezichtsvorm, want ze laten de zijkanten van het gezicht glooiender lijken. In het algemeen is de Panto bril echter geschikt voor vele soorten gezichtsvormen, omdat ze zich moeiteloos en zeer harmonieus aan de anatomie aanpassen.

De Cat Eye bril

Een model dat niet bij ieders persoonlijkheid en stijl past is de zogenoemde cat-eye bril. De opvallende zonnebril voor vrouwen met een montuur en glazen in de vorm van kattenogen, stamt uit de jaren '50. Cateye-brillen staan vooral vrouwelijke types heel goed.
Ook de kleurstelling van de meeste cat-eye brillen is zeer vrouwelijk: in de nieuwe collecties vindt men modellen variërend van luipaardprint tot lichtroze. Bij zulke dominante en zeer grote brillen wordt overigens aanbevolen om af te zien van weelderige en decoratieve accessoires in de omgeving van het gezicht. Een hoed of een opvallende halsketting stelen bij zo´n zonnebril onnodig de show.

De pilotenbril

Vrouwen die een sportieve look prefereren moeten voor het seizoen 2013 terugvallen op de favoriete zonnebril voor heren. Met een "aviatorbril” kunnen vrouwen hun sportieve en casual look benadrukken maar ook een bijzonder accent in een vrouwelijke, romantische outfit creëren. Voor veel opticiens is de pilotenbril meer dan een modieuze klassieker: dankzij zijn vorm en de grote glazen, biedt de pilotenbril een uitstekende bescherming tegen UV-straling.

De klassieke aviatorbril heeft glazen in druppelvorm, een filigraan metalen frame, met een dubbele brug over de neus. Ook de modellen voor de zomer van 2013 zijn zo ontworpen, bijvoorbeeld bij Cinque. Maar daarbuiten zullen ze ook in zeer excentrieke kleuren te vinden zijn.

Kleuren en materialen

Qua kleur is in de zomer van 2013 alles toegestaan. De ontwerpers gebruiken voor hun nieuwste collecties erg levendige kleuren zoals roze, azuurblauw of zongeel. Maar ook melkachtige pasteltinten zoals munt of beige zijn de trend.

Gecombineerd worden ook verschillende materialen. Zo vindt men bij de huidige modellen monturen van transparant acetaat frames, waar de gepolijste metalen beugels en het logo er doorheen schemeren. Of filigraan houten materialen die combineren met titanium of staal. Of de normaliter metalen pilotenbril die bij Marc Opolo nu plotseling uit acetaat bestaat.

De ongewone kleurstelling beperken de meeste ontwerpers echter tot het montuur en men houdt het bij de glazen op natuurlijke kleuren zoals bruin, grijs of donkergroen. Maar sommige modellen vallen uit de toon met roze, grasgroene of indigo blauwe glazen. Gewaarschuwd wordt echter voor de kleurvervormende werking: zonnebrillen met roze, blauwe of paarse glazen zijn niet geschikt voor het autorijden.
Gerelateerde artikelen
TruColor zonnebril, hoe werkt het?TruColor zonnebril, hoe werkt het?De Tru Color zonnebril is een zonnebril met een melaninefilter in de glazen. Alleen de makers van Tru Color zonnebrillen…
Een echte Ray-Ban zonnebril herkennenEen echte Ray-Ban zonnebril herkennenRay-Ban is een zeer populair merk, dat vooral bekend staat om zijn zonnebrillen. Wanneer je een Ray-Ban zonnebril koopt,…
Trendy en warm de winter door met de SnoodWanneer de dagen kouder worden krijgen we behoefte aan warme kledingstukken en accessoires. Een goede sjaal is onmisbaar…
Veilig op de weg met een "goede" zonnebrilVeilig op de weg met een "goede" zonnebrilIedereen die met de auto op de weg zit, wordt wel eens geconfronteerd met verblinding door reflecterend licht of door ee…
Zonnebril kiezenZonnebril kiezenEen zonnebril biedt bescherming bieden tegen fel licht en schadelijke UV-straling want die kunnen permanent schade toebr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Trendy zonnebrillen"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 02-06-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!