InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Vroegtijdige kaalheid bij mannen; wat te doen

Vroegtijdige kaalheid bij mannen; wat te doen

Het is een klassiek verschijnsel: vroegtijdige kaalheid bij mannen. Hoe ga je daarmee om? Laat je de boel de boel, ga je op zoek naar (camouflerende) oplossingen of pak je gewoon de tondeuse, zoals steeds meer mannen doen. Bold is gewoon cool. Dat laatste legt wel een flink stuk huid bloot en dat moet zeker beschermd worden, in ieder geval ook tegen de zon. Inmiddels is de kale mannenschedel ontdekt als cosmetisch doelwit.

Vroegtijdig kaal worden

De haargroei wordt in eerste instantie bepaald door aangeboren en erfelijke factoren, maar ook hormoonwerking speelt een belangrijke rol, voornamelijk de bijnierschorshormonen en de geslachtshormonen. De hormonale invloeden veroorzaken de verschillende beharingspatronen bij mannen en vrouwen. Bovendien bestaat er zoiets als de klassieke mannelijke kaalheid, die genetisch wordt bepaald: de alopecia androgenetica. Er zijn hele legers mannen die al relatief vroeg te kampen krijgen met toenemende kaalheid.

Het vroeg kaal worden is geen probleem van vandaag of gisteren. De mannen in de pruikentijd hadden onder hun weelderige haardos vast ook iets te verbergen en hadden ze wel nog haar, dan raakte dat wel verstikt onder de gepoederde vracht. Een aantal decennia geleden zag je nog wel eens mannen met een toupetje, maar dat is wel heel passé. Ook gepommadeerde slierten haar die vanaf de zijkant over de kalende schedel worden gedrapeerd, zie je steeds minder. Net zoals een resterend krullenkransje boven de oren. Een staartje in de nek kan er nog mee door en misschien ook een baard als harige compensatie van de kalende schedel. Maar dat is het dan. Als je dan toch kaal wordt, dan maar meteen goed. Bold is beautiful. Steeds meer mannen grijpen naar de tondeuse en een fris glimmende schedel is cool. Letterlijk ook, want 's winters kun je dan wel een petje gebruiken. 's Zomers trouwens ook, want de zon kan onbarmhartig toeslaan. Zorg dat een aftersun lotion niet met recht een druppel op een gloeiende plaat wordt!

Remedies tegen kaalheid

Niet iedere man is te porren voor de tondeuse-look. Er valt dan nog aan de volgende behandelingen te denken, die vooral een preventief of camouflerend karakter hebben

Shampoo's e.d.

Er zijn heel wat shampoos, lotions, elixirs, capsules en oliën in de omloop, die speciaal zijn ontwikkeld om de haaruitval te beperken. Het uitgangspunt is daarbij dat het gebruikte middel zorgt dat het (overgebleven) haar sterker wordt en meer volume krijgt.

Medicijnen/haargroeimiddelen

Artsen kunnen geneesmiddelen tegen kaalheid voorschrijven, bijvoorbeeld van het merk Minoxidil. Minoxidil is overigens het enige haargroeimiddel of medicijn, wat in Nederland officieel geregistreerd is door het College ter beoordeling van geneesmiddelen voor de behandeling van mannelijke kaalheid. Daarvan mag alleen wat succes worden verwacht, als er nog sprake is van enige haargroei. En dan nog is de werking vertragend en is er slechts zelden sprake van nieuwe haargroei.

Haarwerken

Tegenwoordig zijn de haarwerken van zeer goede kwaliteit en nauwelijks van echt te onderscheiden. Maar een haarwerk vergt veel onderhoud en moet bovendien eens in de zoveel tijd vervangen worden. Er kan een keuze worden gemaakt uit confectiehaarwerk en maathaarwerk. Zeker aan dat laatste hangt ook een stevig prijskaartje.

Camouflage en Micropigmentatie

Er zijn cosmetische producten die vezels bevatten die in het haar kunnen worden gespoten, waardoor het haar voller lijkt. Bij de eerstvolgende wasbeurt worden deze vezels weer uit het haar gewassen. Er zijn ook crèmes verkrijgbaar in de kleur van het eigen haar die men op de schedel kan aanbrengen; dat natuurlijk alleen ter camouflage van dunner wordend haar. Bij micropigmentatie worden haarstoppeltjes nagebootst, feitelijk het aanbrengen van minuscule tatoeages. Maar anders dan bij een tattoo zijn de pigmentaties niet permanent. Er zal elk jaar een nabehandeling moeten plaatsvinden. Deze methode wordt ook gebruikt om littekens ten gevolge van een haartransplantatie te camoufleren.

Haartransplantatie

Want bij een haartransplantatie worden uit de haarkrans aan de achterkant van het hoofd "grafts" weggenomen. Dit zijn haarwortels met 1 tot 4 haren, die geïmplanteerd worden in het doelgebied. In het beroofde gebied blijven littekentjes achter. Haartransplantatie biedt een blijvend resultaat en het getransplanteerde haar blijft ook groeien en kan op dezelfde manier behandeld worden als gewoon haar. Toch kan het resultaat niet helemaal bevredigend zijn, want zo dik als het haar ooit was, zo zal het nooit meer worden. De dunnere plekken kunnen dan gecamoufleerd worden op de hierboven omschreven methode. Ook hier moet diep in de portemonnee worden gekeken. Er zijn verschillende methodes voor haartransplantaties. Kijk voor alle mogelijkheden op www.haarstichting.nl.

Verzorging van de schedelhuid

Alles overwegende is de tondeuse-look veruit de goedkoopste optie en bovendien hoef je niet meer te dealen met valse verwachtingen of onbevredigende resultaten. Blijft daar over de kwetsbare schedelhuid. It goes without saying dat hier optimaal gesmeerd moet worden tegen zonnebrandverschijnselen. Maar los daarvan kan de schedelhuid ook wel wat verzorging gebruiken. Het merk Ray Simons introduceert Rayman (zie foto in koptekst), een all-in-one verzorgingsproduct voor zowel de schedel als het gezicht, ook voor scheergebruik geschikt. Wat de schedelhuid betreft: abrikozenpit- , jojoba-, arnica- , calendula- en lavendelolie brengen de dakpan weer in optimale conditie. Een tube kost 55, verkrijgbaar bij Skins Cosmetics.
Gerelateerde artikelen
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Zoektocht naar wondermiddel tegen kaalheid gaat verderZoektocht naar wondermiddel tegen kaalheid gaat verderDe mannelijke kaalheid, Alopecia Androgenetica, is op verschillende manieren te camoufleren of bestrijden. Pruiken, haar…
Haaruitval voorkomenHaaruitval voorkomenHaaruitval bij mannen komt al voor vanaf je 25e levensjaar en kan verstekkende gevolgen hebben voor je uiterlijk en iden…
Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatFinasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatHaargroeimiddel Finasteride wordt voorgeschreven als tegen prostaatvergroting en als haargroeimiddel. Het is een zogenaa…
Haarproblemen: Wat is alopecia androgenetica?Alopecia androgenetica is een vorm van haaruitval die voorkomt bij zowel mannen als vrouwen. De meest gebruikte term voo…
Bronnen en referenties
  • Bakens 5, Dermatologie
  • Wikipedia
  • www.stophaarverlies.nu
  • www.haarstichting.nl
  • www.skins.nl

Reageer op het artikel "Vroegtijdige kaalheid bij mannen; wat te doen"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 04-06-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!