InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Liever rimpels dan pigmentvlekken

Liever rimpels dan pigmentvlekken

Vrouwen vinden pigmentvlekken nóg lelijker dan rimpels. Dat laatste kan nog op een greintje sympathie rekenen in de zin van charmante kraaienpootjes e.d., maar bruine vlekken zijn gewoon ontsierend. Toch krijgen de meeste vrouwen er steeds meer en steeds jonger mee te maken. Reden om dit probleem in de cosmetische wereld serieus te nemen. Bruine vlekken ontstaan niet alleen door blootstelling aan de zon, maar kunnen door elke huidbeschadiging worden veroorzaakt.

Pigmentvlekken op de huid door meerdere oorzaken

Pigmentvlekken of hyperpigmentatie ontstaan als de melanocyten - de cellen die verantwoordelijk zijn voor het aanmaken van pigment - chaotisch gaan functioneren. Deze ontregelde melanineproductie wordt veroorzaakt door veelvuldige blootstelling aan de zon, producten die onder invloed van de zon een reactie oproepen en hormonen (bij zwangerschap, menopauze en pilgebruik). Echter, dat was de gangbare mening tot nu toe. Het blijkt dat iedere huidbeschadiging kan leiden tot pigmentatieverandering of het verergeren van reeds bestaande pigmentvlekken. Een huidbeschadiging wordt veroorzaakt door een aandoening als bijvoorbeeld eczeem, acne etc., maar is ook het gevolg van wonden en littekenweefsel, een peeling of laserbehandeling. De grootste kopzorg van cosmetische artsen is om bij een peeling of laserbehandeling de terugkeer van pigmentvlekken te voorkomen. Het succes daarvan hangt af van een drietal factoren: eerdere blootstelling aan de zon, het fototype en de ernst van het trauma (de mate van huidontsteking). Fototype is de indeling van de gevoeligheid van de huid voor de zon; er zijn 5 verschillende fototypesvastgesteld op basis van huidtype en haarkleur.

Hoe dan ook, het levert lelijke bruine vlekken op die door vrouwen als nog lelijker worden ervaren dan rimpels. Het slechte nieuws is dat steeds meer vrouwen last hebben van hyperpigmentatie en dat het op steeds jongere leeftijd optreedt. De kans dat je er geen last van krijgt is klein: 60% van de vrouwen van 60 jaar heeft pigmentvlekken. Daar zit vast een stijgende lijn in: 100% van de vrouwen van 100 jaar heeft pigmentvlekken!

Pigment Perfect van Filorga

Pigment Perfect is een corrigerend antivlekkenserum. Het serum werkt in de drie stadia van de vorming van bruine pigmentvlekken:
  • in de wisselwerking tussen keratinocyten en melanocyten door de stoffen die de ontsteking veroorzaken te remmen. Keratinocyten zijn de cellen die de hoornstof voor de bovenste laag van de huid vormen.
  • direct in de melanosomen door melanogenese te vertragen. Dat wil zeggen de aanmaak van melanine in de pigmentkorrels vertragen.
  • in de wisselwerking tussen melanocyten en keratinocyten door de overdracht van melanosomen te remmen. Met andere woorden: het afremmen van het meegeven van pigment door de melanocyten aan de keratinocyten, zodat er minder pigment naar het huidoppervlak trekt.

Vier werkzame stoffen

  • extract uit hop. Dit extract reguleert de pigmentatie. Het vermindert o.a. de productie van cytokinen. Dit zijn hormonen die bij ontstekingsreacties vrijkomen in de huid en de chaotische melanineaanmaak stimuleren.
  • gestabiliseerde Vitamine C. Stabieler en dus doeltreffender dan de gewone vitamine C. Dit ingrediënt remt de vorming van melanine sterk af, waardoor de huid egaler wordt en weer gaat stralen.
  • Chrysanthellum Indicum. Een ontstekingsremmer afkomstig van een Zuid-Amerikaanse plant. Bevordert de vorming van littekenweefsel en gaat de oxidatieve stress tegen, veroorzaakt door vrije radicalen. Oxidatieve stress is een stofwisselingstoestand, waarbij meer reactieve zuurstofverbindingen in de cel worden gevormd dan normaal. Oxidatieve stress is verantwoordelijk voorn het huidverouderingsproces.

Hoe gebruik je PigmentPerfect

Het serum moet dagelijks onder de dag- of nachtcrème worden aangebracht. De pigmentatie in de huid zal dan langzaam maar zeker gereguleerd worden; de vlekken worden minder zichtbaar en de huid wordt lichter. Wie een peeling of laserbehandeling ondergaat moet zowel vóór als na de behandeling het serum gebruiken om de vorming van pigmentvlekken te voorkomen.

Pigment Perfect kost 49 en is exclusief verkrijgbaar bij ICI PARIS.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Filorga UV-Defence: zonnecrème waarvan je mooier wordtEen bruin kleurtje op de snoet willen we misschien wel allemaal hebben, maar pigmentvlekken en huidveroudering krijg je…
Pigmentvlekken: oppassen met de zon met pigmentvlekkenPigmentvlekken ontstaan veel eerder onder invloed van de zon. Maar ook hormonen hebben invloed op pigmentvlekken. De don…
Bruine vlekken op de huid: nek, hand, gezicht, schouder, armBruine vlekken op de huid: nek, hand, gezicht, schouder, armBruine vlekken op de huid kunnen ontstaan als gevolg van een overproductie van melanine (pigment). Pigment kleurt de hui…
Zwangerschapsmasker (melasma) voorkomen, verwijderenZwangerschapsmasker (melasma) voorkomen, verwijderenEen zwangerschapsmasker, ook wel melasma of chloasma genoemd, is een bruine tot donkerbruine verkleuring van het gezicht…
Pigmentvlekken: oorzaken, behandeling en voorkomenPigmentvlekken: oorzaken, behandeling en voorkomenEen mooie, egale huid, dat willen we allemaal. Voor veel mensen is een gebruinde huid het ideaal en daarvoor worden heel…
Bronnen en referenties
  • Persbericht MOOI PR
  • www.filorga.com
  • www.iciparis.nl
  • Wikipedia
  • Bakens 5 Dermatologie

Reageer op het artikel "Liever rimpels dan pigmentvlekken"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 25-06-2013
Subrubriek: Beauty
Special: High-tech cosmetica
Schrijf mee!