InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Remedies tegen broos en breekbaar haar

Remedies tegen broos en breekbaar haar

Door het haar vaak te verven, te permanenten of te stylen kan het broos en breekbaar worden. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Maar als het haar eenmaal in een dergelijke slechte conditie verkeert en er veel te veel haar afbreekt tijdens het borstelen, kunnen we naar allerlei producten grijpen die het weer sterker en veerkrachtiger maken. L'Occitane heeft in 2013 zelfs octrooi aangevraagd voor een formule op basis van engelwortel tegen afbrekend haar.

Hoe sterk is je haar

In de Telegraaf/Vrouw stond op 3 april 2013 een artikel Feitjes over haar die jij niet wist. Daarin stond o.m. te lezen dat een volle bos haar twee olifanten kan tillen. Dat is alleen al waar, omdat niemand het tegendeel wil bewijzen. Ook niet als het slechts knuffelige baby-olifantjes zijn, die hun slurfjes om je lokken winden. Normaal gesproken verliezen we 40 tot 150 haren per dag. Een groter haarverlies is aan tal van oorzaken toe te schrijven, maar - aangenomen dat je verder gezond bent - is de grootste boosdoener de haarbehandeling: verven, permanenten en stylen. Daar wordt het haar broos en breekbaar van. Dat is bij lang haar erger dan bij kort haar, simpelweg omdat lang haar ook een langere lijdensweg kent. Tijdelijk kiezen voor een korte coupe kan een hoop oud zeer opruimen. En wat dat betreft: najaar 2013 is de korte coup en met name ook de korte bob weer helemaal in. Maar wie het lange haar weer in conditie wil brengen, moet voorlopig die olifantjes even vergeten en aan de slag gaan met producten die het haar weer sterker maken.

Octrooi tegen afbrekend haar

In 2013 dienen de Laboratoires L'Occitane een nieuw octrooi in voor een formule tegen afbrekend haar. Het gaat daarbij om een complex op basis van engelwortel voor de behandeling van droog en broos haar, met een drievoudige werking: herstellen, versterken en beschermen. Dit complex maakt het haar soepel, licht en herstelt het tot in de punten. Het wordt weer sterk en biedt blijvend weerstand. Uit tests bleek dat na gebruik van de shampoo, conditioner en repairing oil gedurende 4 weken, 83% minder haar afbreekt tijdens het borstelen. De formule bevat naast engelwortel nog vier andere etherische oliën: geranium, lavendel, ylang-ylang en zoete sinaasappel.
De lijn bestaat uit de volgende producten:
  • Repairing shampoo 500 ml - € 21,50 / 300 ml - € 16,00; reinigt het haar en helpt om de schubben van de meest beschadigde vezels weer glad te strijken.
  • Repairing conditioner 500 ml - € 25,50 / 300 ml - € 16,00; voor onmiddellijke ontwarring; helpt om breuken te dichten en er wordt een beschermend filmpje rond de haarvezel gelegd.
  • Repairing masker 200 ml - € 24,00; een geconcentreerd masker met o.a. zoete amandelolie en galamboter voor de regeneratie van de haarvezel.
  • Repairing olie 100 ml - € 20,00; herstellende olie voor broos haar. Enkele druppels zijn voldoende om het haar een opkikker te geven, waardoor het zich ook gemakkelijker in model laat brengen.

De producten zijn vanaf september 2013 verkrijgbaar in de L’Occitane stores.

Bouncy Bamboo van Oolaboo

De bamboeplant heeft stengels die bestaan uit dichte vezelbundels en het is één van de snelstgroeiende planten ter wereld. Sommige soorten kunnen wel tot één meter per dag groeien. Dat spreekt tot de verbeelding, maar de plant heeft ook daadwerkelijk natuurlijke en versterkende eigenschappen; alle reden dus om het extract ook in haarcosmetica te gebruiken. Oolaboo heeft in haar hair care lijn de serie Bouncy Bamboo opgenomen, een reeks artikelen om beschadigd en breekbaar haar weer veerkrachtig te maken. Het duo shampoo Extreme Reparing Hair Bath en conditioner Powerful Repairing Reconstructor maakt het haar sterker en elastischer. Klaar om de test met de twee olifanten te doen, ware het niet dat olifanten ook dol zijn op bamboe en je haar kunnen aanzien voor een paar sappige stengels. Behalve bamboe bevatten de preparaten een quinoa proteïne complex, ceramiden, collageen en macadamia-olie. Voor verkoopinformatie kijk op www.oolaboo.com.

Wondermiddelen voor je haar van LUSH

Als je echt geen raad meer weet met je haar, moet je misschien eens langs de haardokter. The Hair Doctor is een vers haarmasker van LUSH. Behalve dat het haarmasker allerlei verzorgende eigenschappen voor de hoofdhuid kent, bevat het gist, een (veganistische) bron van proteïne ter versterking van het haar. Bovendien zorgen plantenoliën ervoor dat het haar niet zo snel afbreekt. Omdat het masker op basis van verse ingrediënten is, moet je het in de koelkast bewaren. Prijs € 11,65.

Een driedubbel versterkende conditioner is Retread. Retread kan o.a. make-over betekenen. En sterk beschadigd haar kan wel een make-over gebruiken. Deze Deluxe, specially enhanced triple strength conditioner bevat o.a. meloen, yoghurt, jojoba- en olijfolie. Ruikt ook nog eens lekker naar viooltjes en sinaasappel. Een pot kost € 15,75.
Gerelateerde artikelen
Dun haar en haaruitvalDun haar en haaruitvalNiet iedereen is gezegend met een volle, gezonde haardos. Met de juiste voeding en producten is er wel iets te doen aan…
Hoe voorkom je een 'bad hair day'Hoe voorkom je een 'bad hair day'Heb je krullend haar, dan wil je graag stijl haar. Heb je stijl haar dan wil je graag een krullenbol. Vaak zijn we dus n…
Maak je eigen haarmaskerEr zijn verschillende recepten om zelf haarmaskers te maken die super goed zijn voor je haar! De ingrediënten zijn niet…
Het verzorgen van uw haarNet zoals bij de huid, is het verzorgen van uw haar ook belangrijk. Hoe kan u het beste uw haar verzorgen?
Mooie, glanzende haren door een gezonde voedingMooie, glanzende haren door een gezonde voedingGezonde voeding maakt het haar soepel, glanzend en sterk. Het bevat proteïnen, vitaminen en mineralen die van binnenuit…
Bronnen en referenties
  • Persbericht MOOI PR
  • www.oolaboo.com
  • www.lush.nl
  • Artikel Telegraaf/Vrouw 3 april 2013 en 13 augustus 2013
  • www.loccitane.nl

Reageer op het artikel "Remedies tegen broos en breekbaar haar"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 16-08-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!