InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Welke kleur lipstick moet je kiezen?

Welke kleur lipstick moet je kiezen?

Rode lipstick wordt door mannen als het meest sexy ervaren. Toch is een rode lipstick niet altijd de beste optie. Het moet wel in het plaatje passen. Om te beginnen moet de kleur in harmonie zijn met de teint, de gebruikte rouge en als het even kan met de kleur van de outfit. Als het accent op de lippen komt te liggen moet de overige make-up bescheiden van aard zijn. En ook de vorm van de lippen speelt een rol bij de kleurkeuze van de lippenstift.

Rode lipstick altijd goed?

Mannen kijken langer naar een vrouw met rode lipstick. En vrouwen die rode lipstick dragen voelen zich zelfverzekerder. Dat wordt in ieder geval beweerd. Maar aan het hanteren van een rode lipstick kleven nogal wat mitsen en maren. En niet in de laatste plaats deze: het moet je wel staan! Dat betekent dat de kleur bij je huidskleur moet passen en in veel gevallen is rood dan niet de aangewezen kleur. Bovendien bestaat er zoiets als de harmonie der kleuren. Zo moet er bijvoorbeeld een bepaalde harmonie bestaan tussen de kleur lippenstift en de rouge.

Welke kleuren lipstick passen bij welke teint

  • Lichte huidskleur: licht perzik, licht roze, goudbruin, beige.
  • Medium huidskleur: rood, abrikoos, medium roze, oranje perzik.
  • Olijfkleurige huid: donker abrikoos, donker roze, donker rood, bessen.
  • Donkere huid: bruin rood, goud beige, donker fuchsia, donker bessen.

Hoe stift je je lippen

Als je je mond professioneel wilt opmaken, scrub je eerst zachtjes je lippen om ze extra glad te maken. Daarna breng je een fond de teint en poeder aan op de lippen. Er zijn ook huidkleurige lipprimers te koop, die hetzelfde effect hebben als een foundation. Vervolgens teken je met een contourpotlood de omtrek van de lippen. Daarna wordt pas de lipstick aangebracht en dat het liefst met een platte penseel. Om hygiënische redenen moet je niet de penseel op de lippenstift zetten, maar met een klein spateltje de benodigde hoeveelheid van de stift schrapen. Deze hoeveelheid wordt daardoor ook zachter, waardoor ze beter aangebracht kan worden. Voor een glanzend effect kan over de lippenstift een dun laagje lipgloss aangebracht worden.

Diverse afwijkende mondtypen

Ja, zo simpel is het als je over het perfecte mondtype beschikt. Is dat niet het geval en ben je niet tevreden, dan moeten er wat trucjes aan te pas komen. Dit zijn de meest voorkomende afwijkingen en hun retouches:
  • te dikke lippen; de definitieve omtrek wordt een fractie kleiner ingetekend dan de natuurlijke omtrek en binnen deze lijnen worden de lippen aangezet met een niet te felle kleur.
  • te dunne lippen; de lippen worden met een contourpotlood in de gewenste (vollere) vorm getekend. Daarna wordt eerst het gebied buiten de natuurlijke begrenzing ingekleurd om vervolgens met de definitieve kleur lipstick het geheel te kleuren.
  • te vlakke lippen; hier moet reliëf in aangebracht worden. Dat doe je met twee kleuren in dezelfde harmonie (bijv. twee tinten roze etc.): de donkerste voor de omtrek van de mond en de lichtere kleur voor het gebied hierbinnen.
  • asymetrische lippen; hier heb je twee opties: de dunne kant opvullen of de brede kant verminderen, zoals dat omschreven staat bij de correctie voor te dikke of te dunne lippen.
  • afhangende mondhoeken; teken een ronde onderlip en teken de bovenlip met ragfijne, iets omhooggaande mondhoeken.
  • gerimpelde, oudere lippen; hier is het een kwestie van de lippen goed spannen om een strakke lijn te kunnen tekenen. Goed poederen is belangrijk, alvorens een niet te vette lipstick aan te brengen. Dat voorkomt uitvloeien.

Lipliner, van elementair belang bij het opmaken van de lippen
Uit het vorenstaande blijkt wel hoe belangrijk een lipliner is bij het opmaken van de lippen. Punt één om te voorkomen dat de lipstick uitvloeit, maar punt twee vooral ook om de vorm van de lippen te bepalen. Eigenlijk kun je niet zonder. De lipliner heeft het liefst exact dezelfde kleur als de lipstick. Het donkere lijntje als contour lijkt passé, maar daarover zo meteen meer. Het lukt echter niet altijd om de perfecte match tussen potlood en lipstick te vinden. Een huidkleurige lipliner is de geniale (en goedkoopste) oplossing.
Gerelateerde artikelen
Lipstick aanbrengen voor de rijpere huidWanneer je al een beetje op leeftijd bent, wil je dat de make-up die je draagt je beste kanten laat zien. Je wilt niet d…
Make-up: mooie lippenMake-up: mooie lippenIedereen wil mooie lippen hebben. Dat kan iedereen krijgen. Maar hoe krijgt u mooie lippen met make-up?
Over lip primers, sculpting lipsticks en lipstick sealersOver lip primers, sculpting lipsticks en lipstick sealersVette lipsticks drogen de lippen niet uit en geven een comfortabel gevoel, maar blijven niet lang zitten. Hoe droger de…
Lippen een andere vorm geven met lipstick en make-up trucsLippen een andere vorm geven met lipstick en make-up trucsNiet iedereen is gezegend met een mooie, goed gevormde mond. Wel kan men de vorm wat veranderen door het gebruik van de…
10 tips voor shocking lips10 tips voor shocking lipsVoor welke make-up je ook gaat. Je lippen en ogen zijn een van de belangrijkste elementen in je gezicht! Daarom hier de…
Bronnen en referenties
  • Persbericht MOOI PR
  • Artikel Telegraaf/Vrouw 21 augustus 2013
  • Artikel Telegraaf/Vrouw 13 juni 2013
  • www.make-upstudio.com

Reageer op het artikel "Welke kleur lipstick moet je kiezen?"

Infoteur: Plato
Laatste update: 26-03-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!