Statement met make-up

Statement met make-up Het ene jaar is het allemaal bescheiden en het andere jaar moeten het knallen. Hoewel de natuurlijke tinten weer haar intrede doen in het najaars- en winter make-uppallet, is er ook een lijn die er juist uit knalt. Waarbij het maar de vraag is of het bij je past, niet iedere vrouw kan het hebben om de make-up heel nadrukkelijk te dragen en er toch nog beter door uit gaat zien. Maar goed, uitproberen kan altijd als je er zin in hebt.

Make-up

Strikt genomen passen we make-up toe om enerzijds de mooie onderdelen van het gezicht te benadrukken en anderzijds de eventuele oneffenheden te verdoezelen. Het plaatje moet er net iets mooier, levendiger en kleuriger uitzien. Niet gezegd dat iedereen daarin slaagt en bovendien sommige mensen gebruiken make-up niet om er mooier van te worden, maar om een statement te maken. Zwarte of diepblauwe lippenstift is onnatuurlijk, maar binnen de gothic scene past het wel en kan bovendien best mooi staan. Het is onderdeel van deze scene en voor een aantal mensen is het ook gewoon een leefstijl geworden.

Natuurlijk statement

De make-upkleuren voor de koude maanden geven behalve de natuurlijke warme tinten nu ook de mogelijkheid om een statement met je make-up te maken, anders dan bijvoorbeeld gothic. De kleuren die gebruik worden, zijn wel kleuren die binnen het natuurlijk plaatje van kleuren vallen, maar behalve dat je de nadruk legt op één aspect van het gezicht, leg je nu op twee aspecten van het gezicht de nadruk. Dat is op zich best lastig, want je ziet er al snel uit als iemand met een theatermake-up, een clown of nog erger.

Waar moet je op letten?

Het gaat altijd om het totaalplaatje en niet de individuele onderdelen van je gezicht. Dat klinkt heel logisch, maar toch zijn er nogal wat vrouwen die de mond mooi op kunnen maken en de ogen ook, maar waar het geen geheel is. En dat is nu juist de kunst van een statement maken, met meer uitgesproken make-up.

Begin bij het begin en dat is je kleuren pallet;
  • Zorg dat roze- en roodtinten voor lippen en wangen op elkaar afgestemd zijn.
  • Leg vervolgens je voorkeurkleuren voor de ogen erbij en kijk of het een match is. Bijvoorbeeld aqua bij de ogen kan mooi zijn, maar het heeft een blauwe ondertoon. Neem dus roze- en roodtinten met een blauwe ondertoon en niet meer een gele ondertoon. Een kleine detail, maar kan wel helpen.
  • Heftig opgemaakte ogen met bijvoorbeeld aqua, wat toch een serieuze kleur is, kan het beste gecombineerd worden met zwarte mascara. Hoewel zwart niet als ‘rustig’ toe boek staat, is dit het wel in combinatie met bijvoorbeeld aqua.
  • Vergeet je wenkbrauwen niet, zeker niet als je heftige oogschaduw gebruikt. Je wenkbrauwen kunnen in het niet vallen. Kan ze netjes en kleur ze desgewenst wat donkerder bij. Je wenkbrauwen geven je expressie.
  • Maak je wangen niet te heftig op, twee eyecatchers in het gezicht is wel voldoende.
  • Je lippen mooi aanzetten met een lijntje in de kleur van je lippenstift en inkleuren met de gewenste kleur. Niet te glimmend maken. Breng het twee keer op en hap het twee keer af.

Zachte tinten
Ga je toch liever voor de zachte tinten, denk dan aan warm diep rood oplopend tot warm paars, maar dan in een afgezwakte vorm. Prima voor de ogen én de lippen. Een zachte uitdrukking krijg je ook door diepbruine mascara te nemen voor de wimpers en eventueel de wenkbrauwen. Zachte beige- en roze tinten voor op de wangen en voor het gezicht een maquillage in een ivoor achtige tint te gebruiken.

Laat je liever de oogschaduw achterwege, zorg dan dat de mascara in meerdere laagjes goed opgebracht wordt, de wenkbrauwen goed getekend zijn eventueel kan je met een oogpotlood en uitgeveegd lijntje boven het oog tekenen.

Primer

Een primer om alles mooi op zijn plaats te laten kan, zeker bij heftige kleuren, erg handig zijn. Als je in een warme ruimte komt er gaat iets van zo’n heftige kleur doorlopen, wordt je onbedoeld mogelijk alsnog een gothic of je moet met enige regelmaat alles bijwerken. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen slechts voor de lippen een primer te nemen, dan blijft het ook bij het eten en drinken op zijn plaats.

Afstemmen met je outfit

Het gegeven dat er zoveel te koop is en er zoveel kan, maakt dat je het echt moet verprutsen wil je met je make-up toch een modderfiguur slaan. Kijk gewoon goed naar je te gebruiken kleurenpallet, stem het altijd af met wat je aan gaat trekken en als je kleding een andere kleur heeft, kijk dan of bijvoorbeeld de kleur van de oogschaduw terug kan komen in je schoenen, riem of ander accessoire. Zo trek je ton-sur-ton tot in het kleinste detail door en vormt het een geheel.

Lees verder

© 2013 - 2020 Dressedbyfaisel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Permanente make-upOgen, wenkbrauwen en de mond zijn het visite kaartje van elke vrouw. Door middel van permanente make-up kan je er voor z…
Van je werk naar een feestje met de juiste kledingVan je werk naar een feestje met de juiste kledingEr is niets vervelender dan je haasten om trendy gekleed te zijn. Soms krijg je een last-minute uitnodiging voor een fee…
Organiseren van je make-up tasjeEen make-up tasje is natuurlijk heel handig, want je kunt dan altijd en overal je make-up bijwerken. Toch is een make-up…
Beauty: Regenboog make-upBeauty: Regenboog make-upTja, alles je alle trends denkt gehad te hebben, komt er weer iets nieuws, de regenboog make-up. Make-up die herkenbaar…

Verzorgde ellebogen en knieën in vijf eenvoudige stappenVerzorgde ellebogen en knieën in vijf eenvoudige stappenEigenlijk zouden we het hele jaar door voor verzorgde, gladde ellebogen en knieën moeten zorgen. In de zomer hebben wij…
Verbranding, bruining en de zonnebankVerbranding, bruining en de zonnebankVeel mensen zitten beter in hun vel wanneer zij een licht gebruinde huid hebben. Echter, de zon schijnt niet altijd. Wat…

Reageer op het artikel "Statement met make-up"

Infoteur: Dressedbyfaisel
Gepubliceerd: 14-11-2013
Subrubriek: Beauty
Special: Beauty
Schrijf mee!