InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Altijd een jeugdig uiterlijk

Altijd een jeugdig uiterlijk

In de verre toekomst is het misschien mogelijk om door het toedienen van een chemisch stofje je jeugdige uiterlijk terug te krijgen. Maar voor het zover is, doen we er goed aan onze huid zoveel mogelijk tegen UV-straling te beschermen, want schade door UV-straling bepaalt voor 80% het huidverouderingsproces. Clinique lanceert een geavanceerde dagcrème met fotosomen, enzymen die onder invloed van het zonlicht juist reeds ontstane UV-schade herstellen: Superdefense SPF20 Daily Defense Moisturizer.

Voor eeuwig jong?

De stof NAD (Nicotinamide adenine dinucleotide) is een biochemische elektronendrager, een co-enzym dat in de cellen van alle levende wezens voorkomt, dus ook bij mensen. Bij het verouderingsproces daalt de concentratie van deze stof in alle cellen van het lichaam. Onderzoekers van de Harvard Medical School hebben ontdekt dat bepaalde aspecten van dit verouderingsproces kunnen worden tegengegaan. Zij deden proeven met een chemische stof door ze in de spieren van muizen te spuiten. De spieren zagen er daardoor tientallen jaren jonger uit. Het draait hierbij om het principe dat er dan juist weer NAD wordt aangemaakt in het lichaam. "Een week van deze jeugdige medicatie en muizen van twee jaar oud, leken qua samenstelling van het lichaam aan het einde van de proef weer op jeugdige muisjes van zes maanden", aldus het krantenbericht in de Telegraaf d.d. 20 december 2013. Met een langere kuur zou ook de jeugdige spierkracht kunnen terugkeren. Het verouderingsproces wordt echter door tal van factoren beïnvloed; zo is bijvoorbeeld de schade aan het DNA nog niet terug te draaien. Op het gebied van verjonging en verlenging van het leven zijn er allerlei ontwikkelingen gaande. Met een eeuwig jong uiterlijk moet je natuurlijk ook eeuwig kunnen leven. Zo brengt de Life Extension Movement al levensverlengende capsules gebaseerd op het enzym telomerase over de toonbank. Voorlopig is een babymuizentoet echter toekomstmuziek, maar wie weet kunnen opa's en oma's op den duur de competitie aan met hun kleinkinderen qua jeugdig uiterlijk. Voor nu roeien we met de riemen die we wèl hebben: geavanceerde cosmeticaproducten. En daar is niks mis mee voor iedereen die er op een natuurlijke manier goed wil blijven uitzien.

UV-straling de grote boosdoener

Iedereen weet zo langzamerhand wel dat UV-straling de huid beschadigt, waardoor er (eerder) rimpels en lijntjes ontstaan. Men beweert wel dat indien je van baby-af aan altijd - bij zon of geen zon - een sunblock gebruikt, je dan ook geen rimpels krijgt. Maar aan de andere kant hebben we de zon nodig voor de aanmaak van vitamine D. Het advies is dan ook om éérst een kwartiertje zonder SPF bescherming te zonnen en dan pas te gaan smeren. Hoe dan ook: schade aan je huid door UV-straling heb je eerder te pakken dan je denkt: 80% van de ouderdomsverschijnselen aan de huid is te wijten aan UV-straling.

Clinique Superdefense SPF 20 Daily Defense Moisturizer

Superdefense SPF 20 beschermt de huid tegen verouderingsverschijnselen en voorkomt toekomstige beschadiging. Maar daarnaast bevat het product fotosomen; dit zijn enzymen die door zonlicht worden geactiveerd en de uit deze UV-straling verkregen energie gebruiken om reeds bestaande UV-schade te herstellen voordat er rimpeltjes e.d. ontstaan. In de zon, uit de brand! De Superdefense is zeer complete dagcrème; gerst- en tarwekiemextracten zorgen voor de nodige hydratatie en verzachtende ingrediënten als o.a. Zeewaaierextract (een zachte koraalsoort) en Cafeïne verzachten en kalmeren de huid. Bevat verder een mix aan anti-oxidanten als vitamine C en vitamine E. De Superdefense SPF 20 Daily Defense Moisturizer is verkrijgbaar in twee formules, afhankelijk van het huidtype. Het product is verkrijgbaar vanaf eind januari 2014. Een pot 50 ml kost 52.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht MOOI PR
  • Wikipedia
  • Telegraaf, artikel Voor eeuwig jong, d.d. 20 december 2013
  • www.clinique.nl

Reageer op het artikel "Altijd een jeugdig uiterlijk"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 08-01-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!