InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wanneer ben je écht mooi?

Wanneer ben je écht mooi?

Wanneer ben je écht mooi? De discussie over het begrip 'mooi' is zo oud als de weg naar Rome. Mooi vinden of gevonden worden is voornamelijk een subjectieve beleving. Toch is er qua gezichtsvorm wel een zekere consensus over absolute schoonheid: de ovale gezichtsvorm wordt als de volmaakte vorm gezien. Daarnaast is ook een bepaalde (ideale) symmetrie van de verhoudingen tussen neus, ogen, kaaklijn en mond kenmerkend voor knappe mensen.

De eeuwige discussie over het begrip 'mooi'

Jezelf mooi vinden of door een ander mooi gevonden worden is in eerste instantie vooral een subjectieve beleving. Meestal gaat het daarbij om een combinatie van factoren: een leuk gezicht, een goed lichaam, sex appeal, een sympathieke uitstraling of een vlotte babbel. Dat wil dan nog helemaal niet zeggen dat het totale plaatje beantwoordt aan het begrip van absolute schoonheid. Neem nou bijvoorbeeld Mona Lisa, de dame op het schilderij van Leonardo Da Vinci. Haar wereldberoemde glimlach is een uiting van tevreden en gelukkig zijn. Software die emoties zou herkennen op basis van de gezichtsuitdrukking, herkende er voor 83% geluk in. Maar kun je nou stellen dat ze sexy is? Sophia Loren, die anno 2014 haar 80-e verjaardag mocht beleven, heeft menig man uit de slaap gehouden vanwege haar fysieke aantrekkelijkheden al ging het alleen al maar om haar voluptueuze vormen. Maar als je in de uitgebrachte films goed naar haar gezicht kijkt, zie je onder meer een gigantische neus en een spleetje tussen haar tanden, zaken die toch afbreuk doen aan het begrip van absolute schoonheid. Bij de definitie van absolute schoonheid gaat het vooral om de gezichtsvorm en de symmetrie, de onderlinge verhoudingen van de onderdelen van het gezicht. Qua gezichtsvorm wordt het ovale type als het volmaakte type beschouwd. Maar zonder gezichtsexpressie ten gevolge van karakter en stemmingen, blijkt het niets meer of minder dan een plaatje. De absolute schoonheid is dan ook een stand-alone. Overigens - zoals later in dit artikel zal blijken - hangen gezichtsvorm en karakter dikwijls nauw met elkaar samen en ja, heeft het karakter op den duur zelfs invloed op de gezichtsvorm.

Gezichtsvorm en karakter

Vorm van het gezicht en persoonlijkheid zijn zeer nauw met elkaar verbonden: de vorm van het gezicht weerspiegelt vaak het karakter. Volgens één van de gebezigde theorieën hieromtrent (Chagnard) is het zelfs zo dat het gezicht van iemand die doorgaans een ontspannen gelaatsuitdrukking heeft, breder wordt en het gezicht van iemand die vaak een gespannen gelaatsuitdrukking heeft, smaller wordt. Dat werkt zo: van de mimische gezichtsspieren is het ene uiteinde bevestigd aan een bot van het skelet en het andere uiteinde aan de gezichtshuid. Door het samentrekken van een spier geeft de huid mee en wordt tegen het bot aangetrokken. Een bot bestaat uit levend materiaal en kan op den duur vervormd raken. Daarnaast is het zo dat bij het ouder worden (gezichts)spieren en botten atrofiëren, hetgeen eveneens invloed op de vorm van het gezicht ten gevolge heeft. Maar dat heeft dan niks met karakter te maken. De meest vrolijke types kunnen hierdoor een droevige uitstraling krijgen.

Belangrijkste gezichtsvormen

De meest voorkomende gezichtsvormen en de daarin te herkennen persoonlijkheid zijn:
  • ovaal - de vorm waarin de persoonlijkheid het minst tot uiting komt
  • vierkant - energiek, wilskrachtig, rechtschapen, koppig, streng
  • lang - intellectueel, waardig, fijngevoelig tot overgevoelig, onevenwichtig
  • rond - welwillend, joviaal, vrijmoedig, heftig, wispelturig
  • driehoekig - nerveus temperament, wispelturig, verfijnd, diplomatiek
  • trapeziumvormig - dit dikke gezicht duidt op indolentie en apathie
  • hexagonaal (zeshoekig) - een hoekig, maar vrolijk gezicht
Het behoeft welhaast geen betoog, dat het soort theorie waar het hier om gaat niet op wetenschappelijke basis is geschoeid. En mocht het wel waar zijn, dan bevestigen (vele) uitzonderingen de regel.

Correctie door maquillage

Je kunt een gezicht opmaken volgens de vorm of volgens de persoonlijkheid.
  • volgens de vorm: uitgaande van het gegeven dat de ovale vorm de ideale vorm is, zou je bijvoorbeeld een lang gezicht moeten verbreden; een vierkant gezicht moet verlengd worden door de breedte aan de onderzijde te verminderen en ook een rond gezicht moet verlengd worden; een driehoekig gezicht moet je laten zoals het is.
  • volgens de persoonlijkheid: dit doe je door de weerspiegelde karaktertrek juist te accentueren, bijvoorbeeld door de melancholie in een droevig gezicht juist naar voren te halen.

Toetsing aan schoonheidsideaal door computer

Op ieder potje past een deksel, maar sommige alleenstaanden zoeken vooral een 'mooi' deksel. MooieMensen.com is een datingsite alléén voor mooie singles. Om te weten te komen of je jezelf onder deze categorie mag rangschikken, kun je gebruik maken van de biometrische beautyscan, een gratis online tool (try-out). Het systeem beoordeelt portretfoto's op schoonheid en richt zich daarbij op de verhoudingen tussen gezichtskenmerken, een formule zoals die uit meerdere onderzoeken vanuit de universiteiten van Toronto en California naar voren is gekomen. Het gaat daarbij om de (ideale) verhoudingen tussen neus, ogen, kaaklijn en mond. Voor meer informatie ga naar https://www.mooiemensen.com/beautyscan. Laat je verrassen door het cijfer dat je scoort en mocht dit onverhoopt laag uitpakken: echte schoonheid zit toch van binnen!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Mooie Mensen
  • Wikipedia
  • www.mooiemensen.com

Reageer op het artikel "Wanneer ben je écht mooi?"

Infoteur: Plato
Laatste update: 26-03-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!