InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat wenkbrauwen je zoal vertellen

Wat wenkbrauwen je zoal vertellen

Wat wenkbrauwen je zoal vertellen De wenkbrauwen spelen een belangrijke rol bij de uitdrukking van het gezicht. De vorm van je wenkbrauwen zou bovendien ook iets vertellen over je karakter. De ideale vorm van de wenkbrauw is tamelijk dik, heeft de juiste lengte en gaat naar buiten iets omhoog. Het model van de wenkbrauw kan op diverse manieren worden gecorrigeerd, bijvoorbeeld door te epileren of bij te tekenen. Make-up Studio heeft een paar handige tools in huis voor de perfecte look.

Wenkbrauwen aan mode onderhevig

De tijd dat wenkbrauwen als dunne streepjes in de mode waren, ligt ver achter ons. Toch plukken degenen die in het verleden frequent hun wenkbrauwen tot een minimum gereduceerd hebben, daarvan nu vaak nog de (wrange) vruchten. Het kan zijn dat daardoor de oorspronkelijke, dikkere vorm van de wenkbrauw niet meer terugkomt. En dat is wat de huidige mode ons voorschrijft: de dikkere wenkbrauw, en als het even kan in de juiste vorm: lang en naar buiten omhooggaand.

De diverse vormen van de wenkbrauwen en het effect op de gezichtsexpressie

Maar er zijn meer mensen met wenkbrauwen die niet aan de ideale vorm beantwoorden dan wel. De vorm van de wenkbrauwen kan de gezichtsuitdrukking beïnvloeden. De meest voorkomende vormen, die door epilatie of met potlood zijn bij te werken:
  • omlaaggaande wenkbrauwen
  • ronde wenkbrauwen
  • rechte wenkbrauwen
  • zware wenkbrauwen
  • wenkbrauwen met wilde haren in het begin
  • zwakbehaarde wenkbrauwen
Omlaaggaande wenkbrauwen zorgen voor een droevig effect; terwijl ronde wenkbrauwen het gezicht een verbaasde en naïeve uitdrukking geven.

Correctie door epileren en potlood

Om zoveel mogelijk tot de ideale vorm van de wenkbrauw te komen zijn er twee methodes: weghalen wat er niet moet zitten (epileren) en tekenen wat er wel moet zitten (potlood). Bij het epileren van de wenkbrauwen komt een beetje meetkunde om de hoek kijken. Tenslotte moet alles in verhouding met de rest van het gezicht zijn/blijven. De breedte van de onderzijde van de neus is bepalend voor de onderlinge afstand van de wenkbrauwen. Dat betekent dat bij een brede neus de wenkbrauwen wijder uit elkaar horen te staan dan bij een smalle neus. Voor de juiste lengte van de wenkbrauw moet je een denkbeeldige lijn trekken vanaf de onderzijde van de neus tot aan de buitenste ooghoek. De universele regel is dat het begin van de wenkbrauw altijd breder is dan het uiteinde. Bij het bijtekenen van de wenkbrauwen moet je werken met een goed geslepen potlood in de kleur van het haar: zet korte schuine streepjes volgens de natuurlijke inplant van het haar.

Wenkbrauwen en karakter

Net zoals aan de vorm van het gezicht , worden ook aan de vorm van de wenkbrauwen, de ogen en de lippen bepaalde karaktertrekken toegeschreven. Aan de hand van de totale uitkomst zou je dan tot een doorslaggevende typologie van een individu kunnen komen. Dit 'bestempelen' van iemands karakter op basis van gelaatstrekken, gebeurt al sinds mensenheugenis. In de middeleeuwen vergeleek men bijvoorbeeld de uiterlijkheden van de mens met die van de dieren en de overeenkomstige eigenschappen. Sluw als een vos, dom als een koe? De wijze uil mag het zeggen. Grote kans dat je de plank misslaat: daar komen nou die vooroordelen vandaan! In veel gevallen kun je een ongewenst effect met make-up verzachten of natuurlijk een gewenst effect accentueren. Hieronder een lijst van vormen van wenkbrauwen en de daaraan toegedichte karaktertrekken:
  • ontbrekende wenkbrauwen - weinig wilskracht
  • smalle, dunbehaarde wenkbrauwen - traag
  • dikbehaarde wenkbrauwen - actief
  • lange wenkbrauwen - stabiel, volhardend
  • korte wenkbrauwen - wispelturig
  • doorlopende wenkbrauwen - jaloers, gepassioneerd
  • ver boven de ogen staande wenkbrauwen - kinderlijk
  • dicht bij de ogen staande wenkbrauwen - energiek, wilskrachtig
  • horizontaal lopende wenkbrauwen - dapper, vasthoudend
  • tentdakvormige wenkbrauwen - actief, krachtig
  • naar buiten omhooglopende wenkbrauwen - vrolijk, actief, dapper
  • neerwaartsgaande wenkbrauwen - ondoorgrondelijk, neiging tot angst
  • ideale vorm - actief, vitaal, durf

Handige tools

Make-up Studio

Behalve een goede pincet om te epileren, zijn er nog andere handige hulpjes om de wenkbrauwen in het gareel te krijgen en te houden. Make-up Studio levert een Penseel met stevige, schuine haren ( 7,90). Met deze penseel breng je Browpowder ( 13,90) aan om je wenbrauwen te vormen en te kleuren; voor een intensiever effect ook nat te gebruiken. Met de Eyebrow Fix ( 10,90) behoudt je vorm en kleur van de wenkbrauwen de gehele dag. De Brow Definer ( 13,90) is bedoeld om dunne wenkbrauwen langdurig (18 uur) voller te laten lijken.

Carmen Perfect Brow

Perfect Brow is een wenkbrauwtrimmer om je wenkbrauw heel precies bij te werken. Moeilijk bereikbare gedeeltes kun je scheren. Om dit apparaatje te hanteren moet je wel precies weten wat je doet, want eraf = eraf. Het apparaatje heeft twee maten opzetkammen en is ook te gebruiken om eventueel gezichtshaar te verwijderen. Prijs 9,99.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat wenkbrauwen je zoal vertellen"

Infoteur: Plato
Laatste update: 26-03-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!