InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Sieraden van band-it

Sieraden van band-it

Sieraden van band-it De sieraden van band-it zijn sinds 2013 een rage onder meisjes van rond de 8 jaar. Met behulp van loom en elastiekjes maken de meisjes de mooiste sieraden, zoals armbandjes, ringen en kettingen. Dit rage sloeg vanuit de Verenigde Staten naar Nederland over. Dit ging zelfs zo ver dat de prinsesjes op Koningsdag armbandjes van band-it droegen. Sinds 2013 zijn de armbandjes van band-it helemaal populair onder jonge meisjes. Ouders hebben tijdens de vakanties geen omkijken meer naar hun kinderen. Het is de bedoeling dat zij de bandjes zelf haken. De sieraden zijn in de Verenigde Staten zo populair dat het over 2013 werd uitgeroepen tot speelgoed van het jaar. In Nederland sprong het koningshuis in op de rage. De drie prinsessen, dochters van Willem-Alexander en Maxima, droegen tijdens de Koningsdag in 2014 allen armbandjes van band-it. Die waren gemaakt in de kleuren rood, wit en blauw. In Nederland zitten veel speelgoedwinkels te springen om de bandjes. Op de dag dat ze binnenkomen zijn ze vaak al verkocht.

Zelfgeknoopte sieraden

De sieraden worden met behulp van een loom gemaakt. Dat is een zogeheten plastic mail waar de elastiekjes op worden gespannen en vervolgens vastgeknoopt. Voor beginners is het het makkelijkst om armbandjes te maken omdat deze het makkelijkst in elkaar te zetten zijn. Wie de basis onder de knie heeft kan vervolgens aan de slag met bijvoorbeeld een ring of sleutelhanger.

Prijs van band-it

De zakjes met elastiekjes kostten aanvankelijk 1 euro per stuk, maar door het succes van de bandjes heeft de maker besloten dat de prijs ook wel verhoogd kan worden naar 1,50 euro per zakje. Het gaat dan om een zakje met gekleurde elastiekjes. Het is ook mogelijk om alleen maar elastiekjes van een kleur te kopen. In dat geval kost een zakje van 300 elastiekjes 5 euro. De hobby kan nog vrij prijzig uitpakken aangezien bijna geen meisje slechts één kleur wil. De zakjes kunnen online en bij de meeste speelgoedwinkels worden gekocht.

Wie zit er achter?

De knoopkoordjes zijn een idee van de Chinees Cheong Choon Ng. Hij woont in de Amerikaanse staat Michigan en kwam op het idee toen hij zijn dochters armbandjes zag maken van haarelastiekjes. Hij ging vervolgens zelf aan het klussen en daaruit kwamen de armbandjes naar voren. Vervolgens probeerde hij zijn vrouw te overtuigen om al hun spaargeld te steken in het nieuw opgerichte speelgoedbedrijfje. Zij liet zich echter niet zomaar overhalen en reageerde in eerste instantie vrij sceptisch op zijn plan Pas toen hij een zelfgeknoopte ring om haar vinger schoof ging ze overstag. Vervolgen werden de bandjes een groot succes en haalde Cheong Choon Ng voor meer dan 50 miljoen euro binnen met de verkoop van de bandjes.

Boek over band-it

Het boek Band-it van Colleen Dorsey dat in februari 2014 in het Nederlands verscheen was meteen een bestseller. In het boek staan veel patronen opgenomen hoe de mooiste sieraden, zoals oorbellen, kettingen en armbandjes gemaakt kunnen worden. Het boek is speciaal geschreven voor beginners, en neemt hen bij de hand en legt zorgvuldig uit hoe het werkt. Verder geeft het boek tips over wat er verder met de elastiekjes mogelijk is, bijvoorbeeld het maken van versieringen op de tas. Ook geeft het boek kleurtips. Het boek verscheen bij de Nederlandse uitgever Tirion en is online op verschillende websites verkrijgbaar en natuurlijk in de boekhandel. Verder heeft Dorsey verschillende andere boeken in het Engels geschreven. Wie direct aan de slag wil kan natuurlijk ook terecht op de verschillende websites en bij een groot aantal YouTube-filmpjes, waar het principe van de elastiekjes verder wordt uitgelegd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sieraden van band-it"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Sieraden
Schrijf mee!