InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Maak je eigen shampoo en andere haarverzorgingsproducten

Maak je eigen shampoo en andere haarverzorgingsproducten

Alhoewel op veel haarverzorgingsproducten het opschrift "natuurlijk", "organisch" of "plantaardig" prijkt, is dit geen garantie dat deze producten geen stoffen bevatten die je haar beschadigen. Al deze beweringen zijn namelijk niet wettelijk beschermd. Alleen als je zelf verzorgingsproducten voor je haar maakt kun je er zeker van zijn dat deze stoffen bevatten die goed zijn voor je haar. Wees dus lief voor je haar, en mishandel het niet langer met agressieve shampoos, conditioners en lotions. Je brengt toch veel liever ingrediënten als baking soda, honing en lavendelolie, avocado en Aloë Vera op je haar aan dan chemicaliën als sodium lauryl, laureth sulfate, diethanolamine en parabenen?

Inhoud:

Shampoo van baking soda

Gewone shampoo bevat vaak ingrediënten als sodium lauryl, laureth sulfate. Deze hebben als effect dat de shampoo lekker schuimt, maar helaas reinigen ze haar te agressief. Ook siliconen die veelal aan shampoos worden toegevoegd zijn op termijn schadelijk voor je haar; zij drogen namelijk je haar en hoofdhuid uit. Indien je je haar hebt geverfd of gepermanent geldt dit des te meer.
Als je je haar op een milde manier wenst te reinigen, is het wassen met een "shampoo" van baking soda een goed alternatief. Het is niet nodig om je haar elke keer met een baking soda shampoo te wassen; wissel het eens af met een gewone milde shampoo.

Ingrediënten

  • 2 eetlepels baking soda (zuiveringszout, bij de drogist verkrijgbaar)
  • 6 eetlepels water
  • 2 eetlepels honing
  • 1 theelepel olijfolie

Werkwijze

  1. Meng de baking soda en het warme water in een kleine plantenspuit. De verhouding baking soda / water is 1 op 3. Je kunt dus - afhankelijk van de lengte van je haar - meer of minder baking soda en water gebruiken.
  2. Breng het mengsel op je haar aan; begin bij de haarwortels en smeer het uit in de richting van je haarpunten.
  3. Laat het twee minuten intrekken en spoel het vervolgens uit met warm water.

Crèmespoeling van appelcider azijn

Het is verstandig om na een baking soda shampoo je haar te spoel met appelcider azijn. Op deze manier zorg je ervoor dat je haar weer de juiste PH-waarde krijgt. Als je je haar met koud water naspoelt sluiten je haarschubben zich weer, waardoor je haar meer vocht vasthoudt; het resultaat is gladder en glanzender haar.

Ingrediënten

  • Appelcider azijn
  • Water
  • 2 druppels essentiële olie (bijvoorbeeld lavendel-, pepermunt- of rozemarijnolie)

Werkwijze

  1. Doe 1 deel appelcider azijn en 4 delen water in een kleine plantenspuit. Voeg voor een aangename geur naar keuze 2 druppels essentiële olie toe.
  2. Schud het mengsel goed door elkaar en verdeel het over je haar.
  3. Laat het een paar seconden intrekken en spoel uit met water dat zo koel is als je kunt verdragen.

Scrub voor je hoofdhuid

Deze scrub is heerlijk als je last hebt van een droge hoofdhuid. Dit zal veelal gedurende de wintermaanden het geval zijn. Ook als je geen last hebt van een droge hoofdhuid kun je deze scrub gebruiken om bijvoorbeeld een keer per week dode huidcellen van je hoofdhuid en resten van conditioner en andere haarverzorgingsproducten als mousse of lak te verwijderen.

Ingrediënten

  • 1 eetlepel bruine suiker of quinoa (verkrijgbaar in de supermarkt of natuurwinkel)
  • 3 theelepels conditioner

Werkwijze

  1. Meng de suiker of quinoa samen met de conditioner totdat er een dikke pasta ontstaat.
  2. Maak je haar nat en breng de pasta met je vingertoppen op je hoofdhuid aan; begin onderaan je nek en ga door naar boven.
  3. Masseer de scrub zachtjes met draaiende bewegingen in je hoofdhuid.
  4. Was je haar grondig met lauw water.

Bron: Muffet, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Muffet, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Diepe avocado conditioner

Deze diepe conditioner is in het bijzonder goed voor de verzorging van droog haar; met name voor droge haarpuntjes.
Avocado is zo goed voor je haar omdat het voor 30% uit vetten bestaat. Daarnaast bevat avocado vitaminen (A, B1, B2, B6, B11 en C), mineralen (natrium, kalium, calcium, fosfor, magnesium) en spoorelementen (ijzer, koper en zink). Geen wonder dat je er stralend haar van krijgt!

Ingrediënten

  • 1 rijpe avocado, geschild en ontpit
  • 3 tot 4 theelepels honing
  • 8 tot 10 druppels olijf- of jojobaolie

Werkwijze

  1. Meng de avocado, honing en olie kort samen in een blender.
  2. Breng het mengsel op je natte haren aan, geef hierbij extra aandacht aan de haarpuntjes.
  3. Wikkel plastic folie of een handdoek om je haren, en laat het mengsel ongeveer 20 minuten intrekken.
  4. Spoel je haar goed uit.
  5. Was je haren of breng alleen conditioner aan

Gel van Aloë Vera

Gewone gel bevat vaak alcohol die je haar uitdroogt. Siliconen, die je er ook wel eens in aantreft, stoten water af waardoor je haar minder gemakkelijk vocht absorbeert. Aloë Vera daarentegen is volledig natuurlijk en vocht inbrengend, en bovendien weldadig voor je hoofdhuid.

Ingrediënten

  • 100 ml Aloë Vera gel (de eetbare soort; verkrijgbaar in de natuurwinkel)
  • 3 druppels natuurlijk parfum

Werkwijze

  1. Voeg de druppels aan de fles met Aloë Vera toe.
  2. Kneed wat gel in je haar, en breng je haar in model.

Lees verder

© 2014 - 2017 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rahua shampoo en conditioner voor meer haarvolumeRahua shampoo en conditioner voor meer haarvolumeRahua is inmiddels een geliefd haircare merk bij vele beautyliefhebbers en celebrities. Deze 100% natural haircare, gecr…
De haarverzorgingsproducten van SYOSSSYOSS is een redelijk nieuwe en nog niet heel bekende lijn met haarverzorgingsproducten van professionele kwaliteit die…
Het verzorgen van uw haarNet zoals bij de huid, is het verzorgen van uw haar ook belangrijk. Hoe kan u het beste uw haar verzorgen?
Mooie, glanzende haren door een gezonde voedingMooie, glanzende haren door een gezonde voedingGezonde voeding maakt het haar soepel, glanzend en sterk. Het bevat proteïnen, vitaminen en mineralen die van binnenuit…
Natuurlijke haarverzorging zoals shampoo, conditioner en waxNatuurlijke haarverzorging zoals shampoo, conditioner en waxDe keuze in haarverzorgingsproducten is enorm. Maar de meeste shampoo's, conditioners en andere verzorgingsproducten zit…
Bronnen en referenties
  • http://www.mindbodygreen.com/0-8953/diy-this-baking-soda-shampoo-saved-my-hair.html
  • Curly girl, Lorraine Massey with Michele Bender
  • Foto: www.flickr.com: Mayra Corrêa e Castro, Oficina de Aromaterapia - 28mai10
  • www.voedingscentrum.nl
  • Afbeelding bron 1: Muffet, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Maak je eigen shampoo en andere haarverzorgingsproducten"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 24-02-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!