InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Olie voor je gezicht

Olie voor je gezicht

Olie voor je gezicht Niets verraadt meer je leeftijd dan je gezicht. De conditie van de huid houdt verband met wat we eten en hoe we leven. Ons uiterlijk speelt een grote rol bij de sociale contacten. Hoe we tegen de medemens aankijken hangt voor een groot deel van het uiterlijk af. Iemand die er aantrekkelijk uitziet geeft het signaal af dat zijn genen goed en gezond zijn en hij een goede partner is. Er wordt dan ook heel wat geld uitgegeven aan dure verzorgingsproducten, want als je er goed uitziet voel je je ook goed. Toch hoeven dure producten niet beter te zijn, zeker niet als je huismiddeltjes gebruikt.

Huismiddeltjes in plaats van dure producten

Dure producten hoeven niet per se beter te zijn dan goedkopere en als je huismiddeltjes gebruikt hoeft schoonheidsverzorging niet duur te zijn. Sommige producten kun je voor een fractie van de winkelprijs zelf maken. Bovendien bestaan de ingrediënten uit natuurlijke grondstoffen zonder toevoegingen en conserveringsmiddelen. Hou het geld liever in je portemonnee en duik eens in je keukenkast. Je zult versteld staan wat je allemaal kunt gebruiken.

Olie in antirimpelcrème voor je gezicht

Goedkoper dan de merkproducten en zeker zo werkzaam. Bovendien bestaan de ingrediënten uit natuurlijke grondstoffen zonder toevoegingen en conserveringsmiddelen. En je luxe, zelfgemaakte antirimpelcrème doet niet onder voor de dure crèmes uit de winkel. Amandelolie is een heerlijk ruikende olie die wordt verwerkt in dure gezichtscrèmes en die heel fijn is om mee te masseren. De olie voedt de huid en houdt haar soepel. Datzelfde geldt voor de bijenwas, de lanoline en de levertraan. Rozenolie wordt ook vaak verwerkt in crèmes voor de rijpere en drogere huid en augurkensap maakt de huid mooi glad. Het is overigens wel aan te bevelen om de crème in de koelkast te bewaren.

Benodigdheden

  • 15 gram witte bijenwas
  • 15 gram lanoline
  • 100 gram amandelolie
  • 50 gram levertraan
  • 10 gram sap van augurken
  • 2 gram rozenolie

Doe de was, lanoline, amandelolie en levertraan in een pannetje en laat dit au bain-marie smelten. Hiervoor zet je een klein pannetje in een pan met kokend water op een laag vuur. Giet hierbij het augurkensap en de rozenolie en roer de massa goed door elkaar. Als de crème is afgekoeld en ze klaar voor gebruik, liefst 's avonds voor het slapen gaan, dan kan het de hele nacht intrekken. De volgende morgen reinig je de gezichtshuid met lotion.

Olijfolie voor een gladde gezichtshuid

Olijfolie en eierdooier hebben een voedende werking en citroensap verfrist en maakt de huid glad en egaal.

Benodigdheden

  • een flinke scheut olijfolie
  • 1 eierdooier
  • een beetje citroensap

Maak een mengsel van olijfolie, eierdooier en het citroensap en breng dit avonds vóór het slapen gaan aan op je gezicht. Het kan dan de hele nacht intrekken. De volgende morgen licht reinigen met lotion/make-upremover. Een simpel recept waarvan je de meeste ingrediënten in huis zult hebben.

Olie bij een vermoeide gezichtshuid

Benodigdheden

  • 1 eierdooier
  • een flinke scheut (olijf)olie

Dat een ei een volwaardig voedingsmiddel is wisten we allang, maar ook bij een vermoeide gezichtshuid is een ei prima toe te passen. Hiervoor klop je wat olie door een eierdooier. Breng het mengsel aan op de huid en laat het ongeveer twintig minuten inwerken. Daarna reinigen met een gezichtslotion.

Olie in dagcrème

Benodigdheden

  • 10 gram fijngemalen, bittere amandelen
  • 20 gram sap van brandnetels
  • 1 eetlepel antirimpelcrème (zie het eerste recept)

Vermeng de ingrediënten tot er een gladde, smeerbare massa ontstaat, het is de bedoeling dat de amandelen zo fijn mogelijk worden gemalen. De crème is nu klaar voor gebruik. Ook deze crème kun je het beste in de koelkast bewaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Olie voor je gezicht"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 12-02-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Huismiddeltjes met olie
Schrijf mee!