InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Olie voor de huidverzorging

Olie voor de huidverzorging

Olie voor de huidverzorging We moeten onze huid goed verzorgen. Gelukkig hoeft huidverzorging niet duur te zijn, zeker niet als je een paar huismiddeltjes gebruikt. Heel veel verzorgingsproducten bevatten olie, maar met olie is ook een hele goede lichaamsscrub te maken die niet onderdoet voor de scrubs uit de winkel. En wist je dat je met olie goed kunt ontharen en zelfs insecten op afstand kunt houden? Er kan meer met olie worden gedaan dan je denkt!

Olie en huidverzorging

De huid is ons grootste lichaamsorgaan. Hij beschermt onder andere de kwetsbare organen en weefsels, regelt de lichaamstemperatuur en beschermt tegen schadelijke stoffen en uitdroging. Onze huid heeft ook een sociale functie. Hoe we tegen de medemens aankijken hangt voor een groot deel van het uiterlijk af. Om al deze taken goed uit te kunnen voeren moeten we onze huid goed verzorgen. De conditie ervan houdt verband met hoe we eten en hoe we leven. Voor de verzorging van de huid kunnen we gebruik maken van schoonheidsmiddelen zoals olie.

Olie als lichaamsscrub

Bij het scrubben haal je dode huidcellen weg, cellen die anders op je lichaam blijven zitten en zo je huid een grauwe tint geven, Ze maken de huid dof en droog. Door het gebruik van olie voed je de huid waardoor ze gladder en zachter aanvoelt. De scrub is alleen bedoeld voor je lichaam, voor je gezicht is hij te grof. Zie ook: Olie voor handen, nagels en voeten.

Benodigdheden

  • 15 eetlepels (olijf)olie
  • 15 eetlepels suiker
  • kom
  • afsluitbaar potje of een leeg plastic kuipje van de vla

Roer de olie met de suiker door elkaar. Als je liever meer olie gebruikt dan is dat geen probleem. Hou er wel rekening mee dat de substantie vettiger wordt en goed moet worden afgespoeld. Nu is de scrub klaar en kan meteen worden gebruikt. Omdat de scrub een poos goed blijft zou je een grotere hoeveelheid kunnen maken, maar je kunt er ook voor kiezen om de lichaamsscrub kort voor gebruik te maken. Veel moeite kost het niet.
Door het gebruik van de olie is de douchebak of badkuip spekglad geworden. Zorg er dus voor dat je niet uitglijdt!

Olie om te ontharen

Scheermesjes, de ladyshave, ontharingscrème. Allemaal doen ze wat ze moeten doen, maar het is altijd maar voor even. Een groot nadeel is ook dat als je eenmaal begint te ontharen, je er voor de rest van je leven aan vast zit en de haargroei sneller terugkomt dan voorheen het geval was. Maar met onderstaand recept ben je een paar weken vrij van ongewenste haargroei. Wil je er definitief vanaf, dan kun je een elektrische ontharingsbehandeling overwegen. Tijdrovend en duur, maar wel effectief.

Benodigdheden

  • 20 gram olijfolie
  • 20 gram lijnolie
  • 300 gram echte bijenwas

Vermeng de olijfolie met de lijnolie en smelt ondertussen de bijenwas au bain-marie. Hiervoor zet je een klein pannetje in een pan met kokend water op een laag vuur en je doet de bijenwas in het pannetje.Wrijf eerst de te ontharen plekken in met de olie (met een pluk watten) en verdeel de gesmolten was over de huid. Pas op! De was moet niet te heet worden opgebracht. Breng de was zo´n 3 millimeter dik op en laat ze afkoelen. Leg er vervolgens een in azijn gedrenkte doek overheen.
Als de was is afgekoeld kun je de doek en de waslaag van de huid aftrekken. Dat voel je wel even, dus hoe sneller je het doet, des te minder last heb je ervan. Zowel de lijnolie als de bijenwas zijn online te koop of bij de drogist.

Olie tegen vervelende insecten

Wie kent het niet, vervelend gezoem dat je op warme zomernachten uit je slaap houdt. Met onderstaand mengsel is dit verleden tijd en kun je genieten van een ongestoorde nachtrust.

Benodigdheden

  • 100 gram olijfolie
  • 5 gram alcohol
  • 5 gram eucalyptusolie
  • 2 gram tijmolie
  • 1 gram anijsolie
  • 1 gram kruidnagelolie

Vermeng alles goed en smeer met het mengsel je huid in. Alle genoemde ingrediënten zijn online te bestellen of zijn verkrijgbaar bij de drogist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Je bikinilijn ontharen: Klaar voor de zomer!Je bikinilijn ontharen: Klaar voor de zomer!Zodra het lekker weer wordt, gaan wij Nederlanders het liefst zo snel mogelijk richting het strand. Na een koude winter…
Huidverzorging erg belangrijk!Huidverzorging erg belangrijk!Bijna iedere vrouw of man wil erg graag netjes en verzorgt uitzien. Huidverzorging is daarom een belangrijk onderdeel ge…
Huidverzorging is belangrijkDe huid verzorgen is heel belangrijk. Je hebt maar één huid. Hoe kun je het beste je huid verzorgen?

Reageer op het artikel "Olie voor de huidverzorging"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 13-02-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Huismiddeltjes met olie
Schrijf mee!