InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Olie voor handen, nagels en voeten

Olie voor handen, nagels en voeten

Olie voor handen, nagels en voeten Onze handen en voeten hebben heel wat te verduren, deze vitale lichaamsdelen worden maar al te vaak verwaarloosd of verkeerd behandeld. Handen hebben ook nog eens last van uitdroging door kou of zeep en voeten zitten de hele dag opgesloten in sokken en schoenen. En zelfs met de beste schoenen zijn voeten kwetsbaar, ze moeten immers het gewicht van het lichaam dragen. Verder is de conditie van de nagels een graadmeter voor je algehele gezondheid en je voeding. Toch wil iedereen verzorgde handen met sterke nagels die niet scheuren en zachte voeten zonder eelt.

Olie voor handen, nagels en voeten

Voor de verzorging van de huid kunnen we gebruik maken van schoonheidsmiddelen. Dure producten hoeven niet per se beter te zijn dan goedkopere en als je huismiddeltjes gebruikt hoeft schoonheidsverzorging niet duur te zijn. Sommige producten kun je voor een fractie van de winkelprijs zelf maken. Bovendien bestaan de ingrediënten uit natuurlijke grondstoffen zonder toevoegingen en conserveringsmiddelen.

Olie voor droge en ruwe handen

Amandelolie is een heerlijk ruikende olie die wordt verwerkt in gezichtscrèmes en die heel fijn is om mee te masseren. Ook uitstekend geschikt voor de verzorging van je handen. Kamferspiritus is een ouderwets middel dat de huid harder maakt. De glycerine zorgt ervoor dat de huid soepel blijft en niet breekt en door het gebruik van citroensap en eau de cologne krijgt het mengsel een frisse geur.

Benodigdheden

  • 20 gram amandelolie
  • 30 gram glycerine met kamferspiritus
  • 50 gram citroensap
  • 20 gram eau de cologne

Giet olie, glycerine, citroensap en eau de cologne in een fles. Goed schudden en het mengsel is klaar voor gebruik. Wrijf hiermee een paar keer per dag je handen in. De glycerine met kamferspiritus is online te bestellen of te koop bij de drogist.

Olie voor sterke vingernagels

Benodigdheden

  • 2 eetlepels amandelolie
  • 2 theelepels bijenwas
  • 2 druppeltjes citroenolie
  • potje

Verwarm de bijenwas au bain-marie. Hiervoor zet je een klein pannetje in een pan met kokend water op een laag vuur en je doet de bijenwas in het pannetje. Roer de citroenolie door de gesmolten was en voeg voorzichtig de amandelolie toe. Zorg ervoor dat het mengsel niet aan de kook komt. Als de was is gestold blijft er crème over. Doe deze in een potje en smeer je nagels dagelijks met de crème in. Hou dit een maand vol en je zult zeker effect zien. Je kunt een grotere hoeveelheid maken, maar dan kan de crème beter in de koelkast worden bewaard.

Olie voor zachte voeten zonder eelt

Voeten zijn vaak een ondergeschoven kindje terwijl ze je je hele leven moeten dragen. Pas als we er last van krijgen geven we onze voeten aandacht, geef ze daarom eens een uitgebreide scrubbeurt. Bij het scrubben haal je dode huidcellen weg, cellen die anders op je voeten blijven zitten. Door het gebruik van olie voed je de huid waardoor ze gladder en zachter aanvoelt. De scrub is alleen bedoeld voor lichaam of voeten, voor je gezicht is hij te grof. In plaats van suiker zou je ook zout kunnen gebruiken maar als je een gevoelige huid hebt kun je beter kiezen voor suiker.

Benodigdheden

  • 10 eetlepels (olijf)olie
  • 10 eetlepels suiker
  • afsluitbaar potje of een leeg plastic kuipje van de vla

Roer de olie met de suiker door elkaar. Als je liever meer olie gebruikt dan is dat geen probleem. Hou er wel rekening mee dat de substantie vettiger wordt en goed moet worden afgespoeld. Nu is de scrub klaar en kan meteen worden gebruikt. Omdat de scrub een poos goed blijft zou je een grotere hoeveelheid kunnen maken, maar je kunt er ook voor kiezen om hem kort voor gebruik te maken. Veel moeite kost het niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Olie voor handen, nagels en voeten"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 12-02-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Huismiddeltjes met olie
Schrijf mee!