InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Tea tree

Natuurlijk mooi met Tea tree

Tea tree is kiemdodend en schimmelwerend waardoor het ideaal is om te gebruiken in schoonheidsproducten voor de vette en onzuivere huid. Daarnaast reguleert tea tree de talgklierwerking en werkt het ontstekingremmend en pijnstillend. Tandvleesontstekingen, luizen en voetschimmels kunnen ook behandeld worden met tea tree. Tea tree is verkrijgbaar bij de drogist in de vorm van etherische olie.

Huid

Brandwonden, schaafwonden en blaren

Brandwonden, schaafwonden en blaren kan je verzorgen door er tea tree-olie op te druppen of ze zachtjes te deppen met een watje gedrenkt in tea tree-olie.

Huidaandoeningen door allergie, jicht, arthritis, gordelroos, tepelkloven, psoriasis en dermatitis

Deze huid- en gewrichtsaandoeningen kunnen verlicht worden door ze in te smeren met een mengsel van één deel pure tea tree-olie op tien delen koud geperste olie zoals amandel-, avocado- of olijfolie. De getroffen plekken dagelijks insmeren. Voor athritis, gordelroos, tepelkloven en jicht het mengsel even opwarmen voor gebruik.

Eczeem en zwemmerseczeem

Het te behandelen gebied goed reinigen en drogen. Daarna deppen met een watje gedrenkt in tea tree-olie.

Insectenbeten

Verzacht insectenbeten door met een wattenstaafje pure tea tree-olie op de beet aan te brengen. Herhaal iedere vier uur indien nodig.

Littekens

Littekens kan je verminderen door ze dagelijks een paar keer in te wrijven met een paar druppels tea tree-olie.

Gezicht

Acnébestrijder

Acné, puistjes en meeëters kan je direct aanstippen met een wattenstaafje gedrenkt in pure tea tree-olie. Blijf herhalen totdat de onzuiverheden zijn verdwenen.

Zelfgemaakte tea treetonic

  • Breng een halve liter water aan de kook.
  • Laat het water afkoelen.
  • Voeg vier druppels tea tree-olie toe.
  • Bewaar de vloeistof in een flesje.
  • Gebruik twee maal per dag als tonic voor de onzuivere, vette huid.

Stoombad

Acné en andere onzuiverheden kan je ook bestrijden door drie à vier keer per week je gezicht te stomen. Voeg vier à vijf druppels etherische tea tree-olie toe aan het kokende water voor een grondige reiniging.

Masker voor de onzuivere huid

  • Maak een papje van één eetlepel groene klei en één à twee eetlepels water.
  • Voeg vier à vijf druppels etherische tea tree-olie toe.
  • Breng het mengsel aan op een gereinigde huid.
  • Laat een twintigtal minuutjes inwerken.
  • Spoel af met lauwwarm water.

Koortslip

Dep minstens drie keer per dag de te behandelen zone met pure of verdunde tea tree-olie. Hou dit vijf dagen vol.

Tandvleesontsteking en aften

Stip met een wattenstaafje gedrenkt in tea tree-olie voorzichtig twee maal per dag de ontstoken plaats aan. Herhaal deze behandeling gedurende acht dagen.

Haar

Geïrriteerde hoofdhuid

  • Verwarm vijf à tien druppels tea tree-olie in je handen.
  • Breng de olie aan op je hoofdhuid.
  • Laat een paar minuten inwerken.
  • Spoel uit met warm water.
  • Herhaal deze behandeling gedurende vijf dagen.

Handen

Winterhanden en -voeten

Winterhanden en wintervoeten smeer je twee maal daags in met een mengsel van één deel tea tree-olie op tien delen koud geperste olie zoals amandel-, avocado- of olijfolie.

Voeten

Kalknagel

Breng dagelijks twee druppels tea tree-olie aan op en rond de nagel. Oefen daarnaast geduld uit, de schimmel moet de tijd krijgen om uit te groeien.

Voetschimmel

Breng een mengsel van één deel tea tree-olie op op tien delen koud geperste olie zoals amandel-, avocado- of olijfolie aan met een watje op de droge, gereinigde, getroffen zones.

Zweetvoeten

Neem dagelijks een voetbad waar je vijf à tien druppels tea tree-olie aan toe voegt.
© 2009 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Acne en vette huid, behandeling met etherische olieAcne en vette huid, behandeling met etherische olieWat kun je doen tegen acne? Voor de behandeling van acne of een vette onzuivere huid zijn etherische olien ideaal. Bij r…
Hoe verzorg je een vette huid?Hoe verzorg je een vette huid?Een vette huid komt vooral voor bij jonge mensen en is te herkennen aan de T-zone (voorhoofd, neus en kin), die dan vaak…
De Tea Tree lijn van The Body ShopOm je huid schoon en zuiver te houden heeft The Body Shop een Tea Tree lijn uitgebracht. Deze lijn bevat allerlei produc…
Foundation voor een vette huid: Welke soort is het best?Een vette, glimmende huid met onzuiverheden ziet er niet altijd even verzorgd uit. Wanneer je foundation aanbrengt op ee…
Bronnen en referenties
  • 360° Schoonheid - Rebecca de Kuijer & Saron Petronilia www.kolibricosmetica.nl www.marco-massage-shop.nl

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Tea tree"

Reactie

Raul, 19-06-2009 10:26 #1
Geachte Lilkims,

Ik had een vraag over hoe je die zelfgemaakte tea treetonic moet gebruiken, is het om optedrinken of optesmeren (huid).
Trouwens ik heb een flesje tea tree gekocht bij 'de tuinen' maar het product heeft geen beschrijving hoe je het moet gebruiken, er staat alleen maar (op het flesje): "put 2 drops on cotton or wol and directly use it on the required area… " Maar mag je met de wattenstaaf over je hele gezicht dus ook rondom de neus (tere huid)? En hoevaak per dag mag je het gebruiken?

Bijvoorbaat dank.

m.v.g. Raul, Reactie infoteur, 19-06-2009
Dag Raul,

die tonic is om op je huid te smeren. Gezien tea tree-olie een etherische olie is, mag je die zeker niet opdrinken! (meer info daarover vind je in mijn artikel over etherische oliën)

De olie die je gekocht hebt, zou ik op een wattenstokje aanbrengen en dan rechtstreeks op de acné aanbrengen, ook op de neus. Het is niet de bedoeling dat je die voor je hele gezicht gebruikt, daarvoor is het goedje volgens mij te sterk en het kan de "onaangetaste" huid dan wel eens uitdrogen of irriteren. Ik zou beginnen met twee maal per dag, 's ochtends en 's avonds, en dan kijken hoe je huid reageert. Minder kan altijd maar meer dan twee keer per dag lijkt me niet aangeraden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten, lilKim

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 26-01-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!