InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De gevoelige huid: kies de juiste producten

De gevoelige huid: kies de juiste producten

Het hebben van een gevoelige huid - van nature of acuut ten gevolge van een allergische reactie - is een veel gehoord probleem. Eén doeltreffende oplossing is er niet, omdat iedere huid weer anders reageert. Maar er is wel een aantal richtlijnen om dit ongemak zoveel mogelijk te voorkomen. Bij een overgevoelige huid gebruik je bij voorkeur cosmeticaproducten zonder zeep, parfum en kleurstoffen, zoals bijvoorbeeld de producten uit de Hypo Sensitive lijn van Dr. van der Hoog. In september 2015 is deze lijn uitgebreid met de SOS balsem en de Skin Protection Cream.

Wat is een gevoelige huid

Steeds meer mensen hebben last van een gevoelige huid, maar er bestaat géén eenduidige definitie van het probleem. Over het algemeen is wel duidelijk dat het om een huidconditie gaat met een lagere weerstand tegen irriterende stoffen ten gevolge van een overreactie van de huidzenuwen. Erfelijke factoren, omgevingsfactoren en lichamelijke en psychische factoren spelen een rol bij de percentuele toename van dit huidongemak. De gevoeligheid van de huid wordt zowel door interne factoren als externe factoren beïnvloed. Externe prikkels kunnen zijn: blootstelling aan UV-straling, veel contact met water, alkaliën of oplosmiddelen, huidpeelings en frequent gebruik van cosmetica met ingrediënten die allergische reacties kunnen oproepen. Ziektes als bijvoorbeeld diabetes of nierinsufficiëntie zijn interne prikkels die de gevoeligheid van de huid beïnvloeden.

De huidirritatie bij de gevoelige huid is vaak niet te zien en laat zich dan het best omschrijven als een oncomfortabel of prikkelend gevoel, een 'trekkerige huid'. Als er wel symptomen te zien zijn, gaat het vaak om roodheid, droogheid, zwellingen, schilfers of branderige en jeukende uitslag. En raar maar waar: er bestaat geen test om te bepalen of men een gevoelige huid heeft. Zijn we dan aan de goden overgeleverd? Neen, want er is wel een aantal richtlijnen ter voorkoming van huidirritaties.

Wat kun je aan een gevoelige huid doen

Van nature een gevoelige huid of acute huidproblemen

Een gevoelige huid is niet per se hetzelfde als een acuut huidprobleem. Dat laatste is vaak het gevolg van een reactie van ons afweersysteem of ontstaat door een allergie. Dan is het zaak om de allergeen of de irriterende stof te elimineren. Dat betekent dan dat je moet overstappen op andere producten. Stap voor stap overstappen dan, want je moet natuurlijk aan de hand van samples uitproberen of het nieuwe product wel geschikt is voor jouw huid. Het is geen optie om te zeggen 'dan gebruiken we maar helemaal niets', want dan verergert de aandoening alleen maar en nemen de klachten toe.

Welke cosmetica kiezen om huidirritaties te voorkomen
  • cosmetica in poedervorm bevatten vaak geen conserveringsmiddel
  • cosmetica welke gemakkelijk verwijderd kan worden met water
  • "verse" cosmetica (dus let op de houdbaarheidsdatum van het product)
  • gebruik zwart gekleurde eyeliner en mascara, want andere kleurpigmenten veroorzaken eerder overgevoeligheidsreacties.
  • gebruik eyeliner en browliner in de vorm van een potlood
  • kies een lichte aardetoon oogschaduw
  • kies een zonnebrandcrème met fysische zonnefilters (dit zijn minerale, niet-chemische zonnefilters)
  • koop cosmetica producten die minder dan 10 ingrediënten bevatten
  • gebruik geen nagellak
  • gebruik foundations in de vorm van een poeder of een crème
  • vermijd cosmetica met conserveermiddelen, parabenen, parrafine, parfums, geurstoffen, alcohol en kleurstoffen. Parfum staat trouwens als nummer één genoteerd als veroorzaker van allergie.
Op etiketten van cosmetica zie je vaak 'dermatologisch getest' en/of 'hypoallergeen' staan, maar dat biedt geen garantie.

Lifestyle aanpassen

Het is het welhaast intrappen van een open deur, maar het kan niet vaak genoeg onder de aandacht worden gebracht: je lifestyle heeft ook met je huidconditie te maken. Probeer UV-schade, roken, stress, ongezonde voeding, een vervuilde omgeving en overmatig alcoholgebruik te vermijden.

Jazeker, de apotheker

Het gevaar op huidirritaties loert overal; naast irritaties op lichaams- en gezichtshuid zijn er ook de irritaties op de hoofdhuid door het gebruik van de verkeerde shampoo, en de irritaties door het scheren of het gebruik van deodorant. Ook bij het gebruik van wattenschijfjes en andere make-up reinigende middelen is het zaak om voor de 'sensitive' versie te gaan. Steeds meer apothekers hebben een vinger in wat we maar de 'dermocosmetische pap' zullen noemen. Voor mensen die snel huidirritaties ondervinden, is het geen slecht idee om hun cosmeticaproducten bij een apotheker te kopen. Als iemand iets kan vertellen over de samenstelling van een product, is het wel de apotheker. Bekende merken voor een gevoelige huid die bij de apotheker, maar ook wel bij de drogisterij kunnen worden gekocht zijn bijvoorbeeld: Decubal, Eucerin, La Roche-Posay, Vichy, Weleda, Mádara, OGX, Biotherm Homme, Vision, Louis Widmer etc. Veel merken hebben ook een sensitive-lijn, zoals het puur Nederlandse merk Dr. van der Hoog, anno 2015 sinds 80 jaar een begrip. Dr. van der Hoog had zelf een vrouw met een gevoelige huid en dat was een mooie aanleiding om op zoek te gaan naar ingrediënten die geen irritaties zouden veroorzaken.

Hypo Sensitive lijn van Dr. v.d. Hoog: beschermen en herstellen

De Hypo Sensitive lijn van Dr. van der Hoog borduurt voort op de zoektocht van de arts, die aan de wieg van dit cosmeticamerk stond. De lijn bestaat uit een aantal producten die alle 100% zeepvrij zijn en 0% parfum en kleurstoffen bevatten. Aan deze lijn zijn twee producten toegevoegd. De Skin Protective Cream ( 12,99) gebruik je ter voorkoming van huidirritaties. Deze crème kun je gebruiken als een beschermend en kalmerend extraatje onder de dagverzorging. De crème zorgt bovendien voor een intensieve hydratatie en heeft een SPF 15 beschermingsfactor. De crème is trouwens ook op andere snel geïrriteerde plekjes op het lichaam te gebruiken. De Hypo Sensitive SOS Balsem ( 13,99) is een echte multitasker; te gebruiken bij wondjes en huidirritaties, kloofjes, schrale lippen en ruwe nagelriemen. Deze balsem is op basis van 100% plantaardige vaseline verrijkt met mango kernel butter, shea butter en amandelolie. De nieuwe producten zijn vanaf september 2015 verkrijgbaar.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen een gevoelige huidTips tegen een gevoelige huidEen gevoelige huid heeft meer aandacht nodig dan een normale huid. Je kan er niet zomaar van alles opsmeren, omdat dat h…
Eigenschappen en verzorging van de gevoelige huidEigenschappen en verzorging van de gevoelige huidEen gevoelige huid heeft een aantal kenmerken. Niet iedereen met een huid die door omstandigheden gevoelig reageert heef…
Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtypes zijn er allemaal en welke heb ik nu eigelijk. Hieronder vindt je een overzicht welk soort huidtypes…
Huid verzorging en tips voor een gevoelige huidDe gevoelige huid is zeer dun en/of fijn van structuur. De huid reageert snel op kou en hitte, verbrandt snel en heeft s…
Uw huid verzorgenUw huid moet goed verzorgt worden, om er mooi en jong uit te zien. Maar hoe kunt u uw huid goed verzorgen?
Bronnen en referenties
  • Persbericht FS Agency/Dr. van der Hoog 2 september 2015
  • Apotheek & Beauty

Reageer op het artikel "De gevoelige huid: kies de juiste producten"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 04-09-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!