InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Shapen: geef je gezicht vorm!

Shapen: geef je gezicht vorm!

Shapen: geef je gezicht vorm! Je ziet het niet, maar het is er wel: de normcore make-up. Visagisten maken op een geraffineerde manier gebruik van texturen en kleuren: je ziet er heel natuurlijk uit, maar stukken beter dan wanneer je niets doet. De make-upcollectie najaar 2015 van Collistar draagt dan ook niet voor niets de naam Nude +. Je zou kunnen zeggen Nude met een extraatje. Dat extraatje zit 'm vooral in het zogenaamde 'shapen': de juiste lichte of donkere accenten op de juiste plaatsen. Dat kun je doen met verschillende kleuren poeder. Voor een romiger effect werk je met foundations, bijvoorbeeld de ultra-verzorgende foundations van NativAge Le Teint van het Zwitserse cosmeticamerk La Colline.

Shapen

'Shapen' kun je doen met verschillende tinten poeder, die je over de basisfoundation aanbrengt. Maar je kunt ook meteen werken met verschillende kleuren foundation. Bij het 'shapen' wordt uitgegaan van een blanco gezichtsovaal. Door te spelen met lichte en donkere kleurcombinaties kun je de vorm van je gezicht aanpassen, contouren en accenten aanbrengen, diepte en schaduw creëren en je teint ophelderen. Dat doe je in drie stappen, zoals in de afbeeldingen van links naar rechts te zien is:
  • gebruik een donkere kleur om te schaduwen: onder de jukbeenderen, aan weerszijden van de neus en de contouren van het gezicht
  • gebruik een lichte kleur om te highlighten: de wangen, de neusbrug en de neuspunt, het middelste gedeelte van het voorhoofd en het wenkbrauwbot
  • gebruik een mix van donker en licht als blush op de jukbeenderen

SchaduwenSchaduwen
HighlightenHighlighten
BlushBlush

Blushing + Sculpting Powder: hét shaping-trend product van Collistar

De inhoud van het mooie poederdoosje zoals in de koptekst afgebeeld doet een beetje aan een nostalgisch camee sieraad denken. Het is bijna zonde om je kwast erop te zetten, zeker als je gaat mixen met de lichte en donkere kleur. Maar het gaat natuurlijk om de zachte en crèmige poeder, waarmee je je gezicht kunt shapen zoals hierboven omschreven. De Blushing + Sculpting Powder kost 32,50 en is net als de overige producten uit de Nude + collectie van Collistar vanaf augustus 2015 verkrijgbaar.

Voor een flawless make-up komt er echter meer kijken. Vóórdat je aan het shapen slaat, gebruik je een foundation en indien nodig een concealer. Collistar heeft in de Nude + collectie een handig duo-product Foundation + Concealer Total Perfection Duo met Pure Actives ( 38,95) in de nieuwe kleur 3.1 Nude +, een universele kleur die praktisch alle huidtinten verbetert. Daarnaast beschermt en verzorgt deze formule de huid. Bovendien is deze foundation waterresistent, dus een buitje regen is geen probleem. Met de concealer dep je kleine onregelmatigheden - vlekjes, lijntjes, wallen e.d. - alvorens de foundation aan te brengen.

Ook de 'nude' lippen een beetje shapen

Voor een naturel look zet je je lippen niet aan met lipstick, maar met een tipje foundation. Collistar brengt in de Nude + collectie de Lip Foundation Natural Perfection ( 18,25) in de kleuren light en medium; de kleur kies je afhankelijk van je eigen lipkleur. De Lip Foundation beschermt, hydrateert en biedt anti-age verzorging.

Je kunt je look zo ingetogen maken als je zelf wilt: simpelweg alleen wat foundation op de lippen aanbrengen, maar mooier is het om de vorm van je lippen een beetje te 'shapen', dit is de lipcontour definiëren met behulp van een naturel lippotlood nadat je slechts een klein drupje foundation hebt aangebracht en uitgewerkt. Een mooi en discreet effect. Voor een meer glamoureus effect kun je dan nog een lipgloss hierover aanbrengen. Uiteraard kun je de lip foundation ook als basis gebruiken onder een lipstick.

Shapen met foundation

Bij het shapen met foundation moet je allereerst de voor jouw huid juiste basiskleur foundation zien te vinden. Bij het shapen is dit dan de lichtste kleur. Voor een sunkissed effect breng je dan met een donkerder tint contouren aan in de vorm van een drie; vergelijkbaar met de eerste afbeelding onder het kopje 'Shapen'. Het alleen gebruiken van foundation geeft een wat 'romiger' effect dan dat je met poeder werkt. Het is maar net wat je zelf mooi vindt. Natuurlijk kun je deze look afmaken met een blusher of het gehele gezicht matteren met een poeder, maar het hoeft niet.

Het luxueuze Zwitserse merk La Colline brengt in haar anti aging-collectie NativAge Le Teint, een collectie bestaande uit Le Teint Fluide (foundation) en Le Teint Poudre (poeder), beide in de kleuren ivoire, naturel, sable, doré en bronze. Stel dat de voor jou geschikte basiskleur doré is, dan doe je de contouren met bronze. Werk met een penseel voor een zorgvuldig resultaat. De poeders kun je zowel met een droog als een vochtig penseel aanbrengen. De producten van NativAge le Teint bieden een maximaal comfort qua anti-aging, hydratatie, dekking en bescherming. De huid ziet er jonger en egaler uit en laat geen vlekken zien. Want dat is bij shapen natuurlijk ook van belang: dat de aandacht van de vormgeving niet wordt afgeleid door verkeerde vlekken of plekken! Een flacon foundation kost 159 en een poeder 129. NativAge Le Teint is vanaf augustus 2015 verkrijgbaar bij de betere schoonheidssalons en parfumerieën.
Gerelateerde artikelen
Beauty-gifts voor Moederdag 2015Beauty-gifts voor Moederdag 2015Zondag 10 mei is het Moederdag 2015. Natuurlijk doet een bos rozen als Moederdag geschenk het altijd goed. Maar de extra…
Make-up collecties najaar/winter 2014-2015Make-up collecties najaar/winter 2014-2015Het Italiaanse cosmeticamerk Collistar lanceert najaar 2014 de make-up collectie Italian Beauty, geïnspireerd op de Ital…
Primers & foundationsWie eenmaal een primer gebruikt onder de foundation wil niet anders meer. Dit fluwelen laagje zorgt ervoor dat de huid v…
Make-up-trends zomer 2015Make-up-trends zomer 2015Elk seizoen heeft zijn make-up-trends. In de zomer mag alles vaak wat opvallender en kleurrijker dan in de winter. Alle…
Folk Waves, Herfst 2011 make-up collectie van PUPADe herfst 2011 make-up collectie van PUPA luistert naar de intrigerende naam Folk Waves en is een mixture van folk invlo…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Collistar 1 september 2015
  • Persbericht La Colline/Ultracosmetics 4 september 2015

Reageer op het artikel "Shapen: geef je gezicht vorm!"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 07-09-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!