InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi: Termenlijst

Natuurlijk mooi: Termenlijst

Natuurlijk mooi: Termenlijst In de artikelenreeks "Natuurlijk mooi" vind je gemakkelijke en minder gemakkelijke recepten om jezelf met natuurlijke ingrediënten te verzorgen. Soms duiken er niet-alledaagse ingrediënten op waarvan je misschien niet weet wat het juist is. Deze termenlijst legt het je uit.

Plantaardige oliën

Definitie

Plantaardige oliën worden gewonnen uit de vruchten, zaden of kiemen van planten. Bij de eerste koude persing onstaat kwalitatief de beste olie, dit zijn de oliën die je het beste gebruikt om een optimale verzorgende werking te bereiken. De samenstelling van deze oliën komen sterk overeen met natuurlijk huidvet waardoor ze gemakkelijk door de huid worden opgenomen. Het volstaat om een dunne laag van deze oliën op te brengen, zodoende worden de plantaardige werkzame stoffen goed opgenomen door de huid zonder dat de poriën verstopt raken.

Gebruik: Basisolie

Een basisolie is een olie waaraan je etherische oliën kan toevoegen zodat je gebruik kan maken van hun specifieke eigenschappen, o.a. bij massage of als badolie. Plantaardige oliën kunnen goed gebruikt geworden als basisolie.

Gebruik: Crèmes en zalven

Plantaardige oliën zijn ook ideaal om te verwerken in crèmes en zalven, zoals je kan lezen in de reeks specials Natuurlijk mooi.

Een overzicht van plantaardige oliën en hun specifieke eigenschappen

  • Abrikozenpitolie: Rijk aan koper en onverzadigde vetzuren.
  • Amandelolie: Rijk aan vitamine A, B1, B2, B6 en bevat een geringe hoeveelheid vitamine E. Vooral aangeraden bij een droge of gevoelige huid en eczeem.
  • Avocado-olie: Rijk aan vitamine A, B, D en E en heeft een lage zonnefactor. Vooral geschikt voor de droge en oudere huid.
  • Jojobaolie: Reguleert de zuurmantel van de huid, verhoogt de huidspanning, vertraagt de afgifte van talg, houdt het vochtgehalte van de huid op peil en bevordert het bruiningsproces.
  • Kokosolie: Herstelt het huidvet. Is de gebruikelijke oliebasis in zonnebrandcrèmes.
  • Olijfolie: Rijk aan anti-oxidanten, essentiële vetzuren en vitaminen. Beschermt en verzacht de huid en helpt de vochtbalans van de huid te behouden.
  • Notenolie: Bevat een lage zonnefactor waardoor deze olie zeer geschikt is voor gebruik in een zonnebrandcrème.
  • Sesamolie: Bevordert de doorbloeding van de huid en maakt deze glad. Heeft ontgiftende eigenschappen en filtreert op natuurlijke wijze ultraviolette zonnestralen. Geschikt voor de droge en rijpere huid en voor gebruik op de hoofdhuid.
  • Sinaasappelolie: Wordt goed door de huid verdragen. Wordt als geurcomponent en om haar verfrissende werking toegevoegd aan crèmes en badoliën.
  • Sojaolie: Rijk aan lecithine en vitamine E. Is een doeltreffende emulgator en zodoende zeer geschikt om te mengen met andere oliën.
  • Tarwekiemolie: Rijk aan vitamine E en provitamine A en D. Helpt littekenweefsel herstellen. Zeer voedend en geschikt voor de droge, gevoelige en rijpere huid.
  • Wonderolie: Wordt ook wel ricinusolie genoemd. Hardt de nagel en wordt gebruikt als verzorgingsmiddel voor de oudere en droge huid. Wordt vaak toegevoegd aan lippenstift.

Etherische oliën

Definitie

Etherische oliën worden met behulp van waterdampdistillatie gemaakt van bloemen, bladeren en loof van planten.

Gebruik: Crèmes, zalven, lotions en deoderants

Elke etherische olie heeft zijn specifieke eigenschappen. Velen hebben een lichte kiem- en bacterieremmende werking en als bestanddeel van deoderants vertragen of verhinderen ze het ontstaan van lichaamsgeur. Daarnaast hebben ze een gunstig effect op de houdbaarheid van crèmes en lotions. Door hun hoge concentratie heb je aan enkele druppels olie al voldoende.

Een overzicht van etherische oliën en hun specifieke eigenschappen

  • Citroenolie: Werkt verfrissend en stimulerend.
  • Dennenolie: Werkt ontspannend, wordt voornamelijk gebruikt in badpreparaten.
  • Geraniumolie: Natuurlijke parfumolie met bloemrijke geur. Wordt als parfumering toegevoegd aan lichaamsoliën.
  • Jasmijnolie: Heeft een zeer sterke geur en wordt gebruikt voor de vervaardiging van parfums. Wordt als parfumering toegevoegd aan verzorgingsmiddelen.
  • Kamilleolie: Werkt genezend. Geschikt voor de onzuivere, gevoelige huid en kinderhuidjes. Ook geschikt voor gebruik in zonnebrandmiddelen.
  • Lavendelolie: Heeft een kalmerende werking. Geschikt voor gebruik in badpreparaten en het parfumeren van huidverzorgingsmiddelen.
  • Muntolie: Bevordert de doorbloeding van de huid en helpt giftige stoffen afvoeren, waardoor ze zeer geschikt is voor de jonge en vette huid. Effectief tegen een slechte adem.
  • Pepermuntolie: Werkt energieopwekkend, ontstekingsremmend, stimulerend, toniferend, hartstimulerend, bloeddrukverhogend, pijnstillend, ontzwellend, genezend voor ontstekingen aan darmen en urinewegen en licht verdovend. Wordt verwerkt in crèmes en badpreparaten.
  • Rozemarijnolie: Werkt prikkelend op het organisme en bevordert de doorbloeding van de (hoofd)huid. Wordt toegevoegd aan crèmes voor een vette huid, (voet)badpreparaten en massageoliën.
  • Salieolie: Heeft een genezende en kalmerende werking. Wordt toegevoegd aan crèmes en maskers voor de vette, onzuivere huid en badpreparaten.

Emulgatoren

Definitie

Een emulgator is een stof die ervoor zorgt dat olie en water kunnen worden vermengd. Heeft zelf geen specifieke verzorgende werking maar helpt allerlei werkzame stoffen in een vorm te brengen waarin ze door de huid beter worden opgenomen.

Een overzicht van emulgatoren en hun specifieke eigenschappen

  • Bijenwas: Heeft een licht emulgerende werking. Wordt goed verdragen door de huid. Wordt verwerkt in crèmes. Kan een allergische reactie veroorzaken.
  • Cacaoboter: Maakt de huid glad, wordt gemakkelijk opgenomen en goed verdragen door de huid. Wordt gebruikt in crèmes en reinigingslotions.
  • Lanoline: Wordt ook wel wolvet genoemd. Heeft vochtinbrengende en emulgerende eigenschappen, neemt gemakkelijk water op. Wordt verwerkt in allerlei zalven. Kan een allergische reactie veroorzaken.
  • Tween 80: Is een olieachtige, dikvloeibare, naar vet ruikende vloeistof. Wordt bereid uit plantaardige oliën en andere natuurlijke grondstoffen en wordt goed verdragen door de huid. Wordt gebruikt in verzorgingsmiddelen met water of plantenaftreksel.
  • Was: Geeft een crème stevigheid en een lichte tint en waarborgt een stabiele emulsie. Natuurlijke wassen bevatten stoffen die ook in het huidvet zitten, zodat was gemakkelijk wordt opgenomen en goed wordt verdragen door de huid. Voorbeelden van was zijn bijenwas, cacaoboter en witte was.

Overige ingrediënten

  • Alcohol: Antiseptische vloeistof die de huid doet samentrekken en fungeert als natuurlijk conserveringsmiddel. Voor het desinfecteren van de huid is een alcoholpercentage van 70% aanbevolen.
  • Basisshampoo: Is een goedkope, ongekleurde (wit, met parelmoerglans) shampoo die je kan kopen bij de drogist of in levensmiddelenzaken.
  • Brandewijn: Wordt verkregen door distillatie (branden) van wijn. Bevat wijngeest en andere stoffen. Activeert de functies van de hoofdhuid en wordt daarom veel gebruikt in haarspoelmiddelen tegen roos.
  • Glycerine: Wordt ook wel glycerol genoemd. Is een driewaardige alcohol, een kleurloze en geurloze stroperige vloeistof gemaakt van petroleum. Bevat mineralen die een verzachtende werking hebben op de huid. Wordt gebruikt in crèmes en lotions om de vochtbalans in huid en haar in evenwicht te houden. Daarnaast verbetert het de consistentie van de verzorgingsproducten.
  • Hamamelis: Wordt ook wel toverhazelaar genoemd. Verzacht de huid, heeft een samentrekkende werking op de poriën, activeert de doorbloeding en werkt ontstekingsremmend. Wordt toegevoegd aan crèmes, gezichtslotions en scheerlotions.
  • Vitamine E-olie: Kan je kopen in capsules, deze kan je dan opensnijden om de olie te verwerken in crèmes en badpreparaten.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met AvocadoAvocado's zijn rijk aan vitamine A, B, C en E, aan linolzuur, lecithine, plantaardige olie en mineralen en behoren zodoe…
Etherische oliënEtherische oliën, ook bekend als essentiële of aromatische oliën, worden uit planten gewonnen en worden, omwille van hun…
Natuurlijk mooi met Tea treeTea tree is kiemdodend en schimmelwerend waardoor het ideaal is om te gebruiken in schoonheidsproducten voor de vette en…
Massage: Olie op de huidWarme olie streelt de huid as fluweel. Voel hoe soepel de huid nu is en laat u door heerlijke geuren genieten. Met zuive…
Bronnen en referenties
  • Schoonheid 360° - Rebecca de Kuijper & Saron Petronilia Natuurlijk! Zelfgemaakte schoonheidsmiddelen voor elke huid - Linda Waniorek Natuurlijk mooi - Li Hillker

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi: Termenlijst"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 31-03-2008
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!