InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Avocado-olie

Natuurlijk mooi met Avocado-olie

Avocado-olie is een voedende, diep penetrerende olie die rijk is aan vitamine A, B, D en E en daarnaast een lage zonnefactor bevat. Avocado-olie is ook bekend voor haar weldoende werking op de soepelheid van de huid: de olie helpt om het verschijnen van rimpels en huidveroudering in het algemeen te vertragen. Vaak wordt de olie gebruikt in combinatie met een andere olie. Avocado-olie is zeer geschikt voor de droge en rijpere huid en kan gebruikt worden bij psoriasis.

Huid

Lichaamsolie voor de droge huid

  • Roer 40ml sojaolie, 30ml avocado-olie, 15ml tarwekiemolie, 5ml amandelolie en 10ml tween 80 gedurende één minuut door elkaar.
  • Voeg vijf druppels citroenolie toe.
  • Roer het geheel gedurende één minuut goed door elkaar.

Giet de lichaamsolie in een schoon, droog flesje dat je goed schudt voor gebruik. Om de lichaamsolie te gebruiken, neem je een paar druppels in de hand. Vermeng de olie met één theelepel water en masseer de lichaamsolie in je huid. Deze olie is zes maanden houdbaar.

Massageolie voor alle huidtypes

  • Roer 50ml sojaolie, 30ml amandelolie, 10ml avocado-olie en vijf druppels citroenolie goed door elkaar.
  • Giet de massageolie in een schoon, droog flesje; zo kan je ze zes maanden bewaren.

Verzorgende badolie

  • Roer 45ml sojaolie, 30ml avocado-olie, 10ml tarwekiemolie met 15ml tween 80 gedurende één minuut door elkaar.
  • Voeg vijf druppels kamilleolie toe.
  • Roer het geheel gedurende twee minuten goed door elkaar.

Je kan deze badolie gedurende ongeveer zes maanden bewaren als je ze in een schoon, droog flesje giet. Voor één bad heb je genoeg aan 10 tot 20ml badolie.

Gezicht

Reinigingsolie voor de droge huid

  • Meng 10ml tarwekiemolie, 20ml avocado-olie en 30ml amandelolie goed door elkaar.
  • Voeg 12ml tween 80 toe.
  • Roer het geheel gedurende één minuut door elkaar.
  • Giet het mengsel in een schoon, droog flesje. De reinigingsolie is vier maanden houdbaar.

Om de reinigingsolie te gebruiken, meng je één theelepel olie met één theelepel warm water, daarna kan je het mengsel aanbrengen op je gezicht.

Reinigingscrème voor de rijpere huid

  • Smelt 10gr bijenwas, één eetlepel lanoline en 100ml avocado-olie au bain-marie, onder voortdurend kloppen met een garde tot het mengsel glad is.
  • Verwarm vier eetlepels rozenwater maar laat het NIET koken.
  • Haal het oliemengsel uit de pan.
  • Voeg het rozenwater druppel voor druppel toe aan het oliemengsel terwijl je krachtig blijft kloppen, best met een electrische mixer.
  • Blijf kloppen tot de crème gestabiliseerd is, daarna kan je met een garde verder kloppen tot de crème koud is.

Peelingreiniging voor de droge huid

  • Verwarm 20ml sojaolie, 20ml avocado-olie, 15ml wonderolie, 5gr cacaoboter en 10ml tween 80 au bain-marie.
  • Kook 40ml water.
  • Haal de gesmolten oliën van het vuur.
  • Voeg druppel voor druppel het hete water toe.
  • Voeg vijf druppels citroenolie toe.
  • Blijf roeren tot het mengsel koud is.
  • Giet het mengsel in een schoon, droog flesje. Bewaard in de ijskast is het mengsel vijf weken houdbaar.

Om de peeling te gebruiken, meng je één theelepel van de peelingreiniging met één theelepel havermout, daarna kan je het mengsel met draaiende bewegingen aanbrengen op je gezicht.

Oliemasker tegen rimpels voor de oudere huid

  • Roer 5ml wonderolie, 5ml avocado-olie, 5ml tarwekiemolie, 5ml sesamolie en 5ml tween 80 gedurende twee minuten goed door elkaar.
  • Giet het oliemengsel in een schoon, droog flesje; zo kan je dit mengsel acht maanden bewaren.

Je kan dit mengsel zowel warm (één theelepel oliemasker verwarmen en aanbrengen) als koud (één theelepel oliemasker vermengen met één theelepel room en aanbrengen) gebruiken.

Verzorgend masker voor de droge huid

  • Roer 30ml avocado-olie, 10ml sojaolie, 10ml amandelolie en 10ml tween 80 gedurende één minuut door elkaar.
  • Voeg drie druppels citroenolie toe.
  • Giet het mengsel in een schoon, droog flesje; zo kan je dit mengsel zes maanden bewaren.

Voor gebruik meng je één theelepel van het oliemasker met één theelepel wortelsap. Breng aan op een heet gezicht en laat een kwartier inwerken.

Haar

Krullen

Krullend haar is redelijk vochtarm. Doordat de haarschubben niet plat liggen, gaat er veel vocht verloren. Dit kan je tegengaan door een beetje verwarmde avocado-olie in je haar te wrijven. Uitspoelen is niet nodig.

Shampoo voor droog haar

  • Roer 80ml basisshampoo en 10ml avocado-olie door elkaar tot het mengsel romig is geworden.
  • Giet de shampoo in een schoon, droog flesje; zo blijft de shampoo zes maanden houdbaar.

Voor gebruik meng je twee theelepels shampoo met één eierdooier. Breng het mengsel direct aan op het haar.

Spoelmiddel bij roos

  • Roer één eierdooier met 20ml brandewijn goed door elkaar.
  • Voeg 10ml avocado-olie toe.
  • Masseer het mengsel direct gedurende één minuut in je gewassen, nog vochtige haar.
  • Laat een kwartiertje inwerken.
  • Spoel uit met lauwwarm water.

Pakking voor droog haar

  • Roer 30ml avocado-olie, 10 ml maïskiemolie, 10ml sojaolie en twee theelepels honing door elkaar totdat er een romig mengsel ontstaat.
  • Giet het geheel in een schoon, droog flesje; zo kan je de pakking twaalf weken bewaren.

Voor gebruik ongeveer 10ml afmeten en in je vochtige, gewassen haar masseren. Na tien minuten uitspoelen met lauwwarm water.

Handen

Nagelolie

  • Roer 4ml sojaolie, 2ml avocado-olie en 2ml wonderolie gedurende twee minuten goed door elkaar.
  • Giet de olie in een nagellakflesje dat je hebt uitgespoeld en laten drogen.
  • Breng de nagelolie aan op ongelakte nagels.
  • Laat zo lang als nodig inwerken.

Voeten

Voetbadolie voor droge voeten

  • Roer 40ml sojaolie, 40ml avocado-olie en 15ml tween 80 goed door elkaar.
  • Voeg 5ml kamilleolie toe.

De voetbadolie is zes maanden houdbaar in een schoon, droog flesje. Voor gebruik heb je ongeveer 10ml van deze olie nodig.

Voetverzorgingsolie voor droge voeten

  • Roer 50ml avocado-olie, 20ml sojaolie, 20ml amandelolie en 8ml tween 80 goed door elkaar.
  • Voeg 3ml kamilleolie toe.
  • Giet de verzorgingsolie in een schoon, droog flesje; zo kan de olie zes maanden bewaard worden.

Voor gebruik meng je enkele druppels van de verzorgingsolie met één theelepel water. Masseer de verzorgingsolie goed in de voeten.

Meer beauty

Meer verzorging met natuurlijke producten vind je in deze specials:
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met AvocadoAvocado's zijn rijk aan vitamine A, B, C en E, aan linolzuur, lecithine, plantaardige olie en mineralen en behoren zodoe…
De geneeskracht van avocado-olieDe avocadoboom komt oorspronkelijk uit Zuid-Mexico en werd door de Azteken gecultiveerd. Tegenwoordig worden meer dan 40…
Natuurlijk mooi met OlijfolieNatuurlijk mooi met OlijfolieOlijfolie is door de aanwezigheid van veel vet en mineralen zeer geschikt voor het behandelen van een pijnlijke en kwets…
Natuurlijk mooi met Tea treeTea tree is kiemdodend en schimmelwerend waardoor het ideaal is om te gebruiken in schoonheidsproducten voor de vette en…
Natuurlijk mooi met BanaanBananen bevatten antioxidanten, enzymen, magnesium, ijzer, zink en vitamine A, B6, B12, E en F en hebben een antibacteri…
Bronnen en referenties
  • Natuurlijk! Zelfgemaakte schoonheidsmiddelen voor elke huid - Linda Waniorek
  • Natuurlijk mooi - Li Hillker

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Avocado-olie"

Reacties

Rob, 08-02-2013 22:41 #2
Niet alles wat is is ook goed voor je huid, denk aan kwallen of brandnetels. Roos wordt veroorzaakt door een schimmel en die krijg je echt niet weg met brandewijn. Alcohol is ook nog eens irriterend voor de huid en daarmee wordt de kwaal alleen maar erger. Leuke tips en lekker kliederen in de keuken maar dit heeft weinig met huidverzorging te maken.

Norma, 25-04-2012 17:56 #1
Ik zie dat er bij verschillende recepten tween 80 (ofwel Polysorbate) in zit, wat synthetisch is en het niet meer natuurlijk maakt. Reactie infoteur, 26-04-2012
Goed punt.

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 27-03-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!