InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Egaal bruin worden met een zelfbruiner, hoe doe je dat?

Egaal bruin worden met een zelfbruiner, hoe doe je dat?

Egaal bruin worden met een zelfbruiner, hoe doe je dat? Mensen vinden een bruin vakantiekleurtje vaak mooi om te hebben of om bij een ander te zien. Met een zongebruinde look kunnen personen zoveel meer stralen, wanneer zij gekleed zijn in bijvoorbeeld een witte trouwjurk, of een wit overhemd of in onthullende feestkleding. Het oogt gezond, de tanden lijken witter en de kleding en lichaam komen mooier uit. Niet iedereen heeft de tijd of zin om uren in de zon te liggen of om naar de zonnebank te gaan. Dan is een zelfbruiner een uitkomst, maar verhalen over strepen en vlekken kunnen afschrikken. Waar dien je op te letten om egaal bruin te worden met een zelfbruiner? Welke stof in 'bruin zonder zon' maakt de huid bruin en hoe voorkom je dat het resultaat vlekkerig wordt?

Dihydroxyacetone oftewel DHA en erythrulose

Dihydroxyacetone (verder DHA) of erythrulose zijn noodzakelijke ingrediënten in zelfbruinende producten. DHA en erythrulose zijn namelijk stoffen die de bovenste laag van de epidermis (opperhuid) bruin kleuren. Bruin worden zonder zon gebeurt door een chemisch proces tussen DHA of erythrulose en stoffen die aanwezig zijn in de huid. Tijdens dat proces ontstaan zogeheten (bruingekleurde) melanoïdines in de huid, waardoor iemand een bruine tint krijgt. Welke bruine kleur uiteindelijk ontstaat, is sterk persoonsgebonden, omdat elke huid anders is. De individuele samenstelling van de huid beïnvloedt het verkleuringsproces en daarmee de uiteindelijke kleur. Een zelfbruiner kan op de één een goudbruine kleur geven, maar op de ander weer naar oranje neigen. Het is daarom verstandig om met diverse merken te experimenteren om een passende zelfbruiner te vinden. Het is ook aan te raden om de etiketten op de producten goed te lezen, met name over de dosis (%) DHA of erythrulose. Er is een groot aanbod aan zelfbruiners als spray, foam, mousse, gel, crème enzovoorts. Sommige verschaffen de huid meteen een kleur, andere producten bouwen de kleur op. Denk bij het kiezen van een zelfbruiner aan de volgende punten:
  • Hoe lager de dosis DHA of erythrulose, hoe milder de verkleuring;
  • Hoe hoger het percentage DHA of erythrulose, hoe donkerder het resultaat;
  • Erythrulose kleurt lichter dan DHA;
  • Een zelfbruiner die de kleur telkens per applicatie opbouwt, bevat minder DHA of erythrulose;
  • Een product dat meteen een verkleuring geeft, bevat in de regel meer DHA of erythrulose;
  • Heb ik hulp nodig om het op mijn rug aan te brengen;
  • Pas de dosis DHA of erythrulose in de zelfbruiner aan de eigen huidskleur aan en aan het gewenste resultaat.

Wie een mooie, egale kleur wil bereiken, dient een aantal punten in acht te nemen. Een goede voorbereiding bijvoorbeeld verzekert een fijne ondergrond voor het verkleuringsproces. De volgende stappen zijn daarbij belangrijk.

Bron: Efes, PixabayBron: Efes, Pixabay

Goed voorbereiden voor een egaal resultaat

Een goede voorbereiding van de ondergrond de huid verzekert een egale kleur. Wie ongeduldig is en de voorbereidingsfase overslaat, zal teleurgesteld zijn met het uiteindelijke resultaat. Op een droge huid met veel dode huidcellen kan het chemisch proces nu eenmaal niet gelijkmatig plaatsvinden. De uitkomst zal vlekkerig zijn. Het is daarom uitermate belangrijk, dat de huid ontdaan is van dode huidcellen en dat de huid goed gehydrateerd is. Alleen dan kan een zelfbruiner gelijkmatig intrekken en voor een egale verkleuring zorgen. Dit betekent dat ter voorbereiding - als eerste stap - de huid geëxfolieerd en gevoed moet worden. Het is aan te bevelen om drie tot vier dagen voor de toepassing van het bruiningsproduct de huid als volgt te behandelen:
  • Drie tot vier dagen vóór de applicatie van de zelfbruiner beginnen om het lichaam te scrubben/exfolieren met behulp van een scrubhandschoen of scrubwashand samen met een scrubproduct;
  • Met een bodywash en een scrubhandschoen/scrubwashand bereikt men een mild scrubeffect (bijvoorbeeld bij een gevoelige huid);
  • Een intense scrub wordt bereikt met een exfolierende scrubproduct samen met een scrubhandschoen/scrubwashand. Dit is ook handig om restjes op de huid van de vorige zelfbruiner te verwijderen;
  • Het lichaam exfolieren heeft tijd nodig, het is geen haastklus die snel geklaard is;
  • Gebruik na het douchen een intensief voedende bodylotion, bodyboter of iets gelijksoortigs;
  • Wie het gezicht wil bruinen, gebruikt een exfoliant en een intensief voedende gezichtscrème, die specifiek voor het gezicht zijn bedoeld.

Behandel de huid pas aan het einde van de douchebeurt, want dan is de huid zacht geworden.

Strawberry skin? / Bron: Hans, PixabayStrawberry skin? / Bron: Hans, Pixabay

Ontharen en waxen

De poriën van de huid gaan open staan tijdens het ontharen of waxen. Wanneer een zelfbruiner in open poriën terechtkomt, zal de huid een gespikkeld uiterlijk krijgen. Dit effect staat in het Engels bekend als 'strawberry skin', dat in het Nederlands vrij te vertalen is naar zoiets als aardbeienhuid. Het beeld dat deze term oproept, zegt genoeg. Het ongewenste effect doet afbreuk aan het uiteindelijke resultaat. Het is ook makkelijk te vermijden, wanneer het veroorzaakt wordt door ontharen of waxen. Het kan simpelweg voorkomen worden door zeker 24 uur vóór het opbrengen van de zelfbruiner niet te ontharen of te waxen of te epileren. Het is ook geen goed idee om te ontharen vlak na het opbrengen van bruin zonder zon. Daarmee worden namelijk stukjes huid verwijderd waardoor de huid er vlekkerig uit kan komen te zien.

De huid is volledig productvrij gemaakt / Bron: Global2000, Flickr (CC BY-ND-2.0)De huid is volledig productvrij gemaakt / Bron: Global2000, Flickr (CC BY-ND-2.0)

De laatste stappen vóór de applicatie van 'bruin zonder zon'

Eindelijk is dan de dag aangebroken waarop de zelfbruiner kan worden opgebracht. Drie tot vier dagen zijn inmiddels verstreken als de voorbereidende stappen zijn gevolgd tenminste waarop het lichaam dagelijks goed gescrubd en rijk gevoed is. Het ontharen of epileren heeft minimaal 24 uur geleden voor het laatst plaats gevonden. De laatste voorbereidingen voor de toepassing en tweede stap in het proces zijn douchen, licht scrubben en het plaatselijk opbrengen van bodylotion waar men niet wil kleuren of waar de huid extra droog is.

Een laatste lichte scrub

Aan het einde van de douchebeurt op de dag van de applicatie, krijgt de huid zijn laatste lichte, zachte scrub met een scrubhandschoen/scrubwashand samen met een bodygel bijvoorbeeld. Na het douchen wordt niets meer op de huid aangebracht, zelfs geen parfum. Dit betekent bijvoorbeeld ook geen deodorant opbrengen of een bodylotion of een olie op het lichaam waar kleur gewenst is. De huid is dus bijna klaar voor de zelfbruiner, nadat het is afgedroogd. Het is schoon en vrij van alle producten.

Bodylotions en oliën vormen een barrière tussen de huid en dihydroxyacetone en erythrulose. Zij kunnen hun werk niet doen, wanneer allerlei producten een barrière vormen. Zolang de huid niet rechtstreeks met het product in aanraking kan komen, is een egal bruinwordingsproces onmogelijk.

Het plaatselijk opbrengen van een bodylotion

Een bodylotion wordt daar opgebracht, waar:
  • de huid in principe vaak droog of vochtarm is;
  • een bruine kleur ongewenst is

Het is goed om nagedacht te hebben waar droge plekken op het (eigen) lichaam zijn. In deze plekken schuilt het gevaar, dat zij meer product opnemen en donkerder verkleuren. Op deze droge plekken brengt men wat bodylotion aan. Dit zorgt voor een barrière, waardoor niet teveel product wordt opgezogen door de huid. Droge huidplekken verschillen uiteraard van persoon tot persoon, maar in de regel zijn zij vaak te vinden op:
  • de bovenkant van de handen;
  • op de knokkels van de enkels, tenen, vingers en de polsen;
  • op de knieën;
  • op de ellebogen;
  • bovenop de voeten, enzovoorts.

Het dragen van een (strakke) bh kan ook voor een droge huid zorgen door constante wrijving met de huid (zoals bij de bandjes of randen van de cup). Wellicht is het handig om ook daarmee rekening te houden en bodylotion plaatselijk te smeren, indien nodig. Hetzelfde geldt voor droge huid in de taille door het regelmatig dragen van een strakke broek. Het is ook zaak om van tevoren te bedenken waar men geen bruine kleur wil hebben. Niet iedereen vindt het mooi, wanneer bijvoorbeeld de oksels worden meegenomen in het bruiningsproces. De nagels en nagelriemen kunnen ook met lotion worden aangestipt om verkleuring te voorkomen.

Tip: Doe de applicatie voor een grote spiegel. Dit helpt om te kunnen controleren waar het product nog niet is opgebracht

De applicatie van de zelfbruiner

Er zijn twee type zelfbruiners.
  • producten die in één keer bruin maken;
  • producten die geleidelijk bruin maken door meerdere applicaties.

De keus tussen beide soorten is gebaseerd op de individuele wensen van de gebruiker. De applicatie is hetzelfde. Vaak hebben instant zelfbruiners een hulpkleur, die na een periode van intrekken afgespoeld dient te worden. Een hulpkleur is een handige richtlijn om te zien waar men al gesmeerd heeft. De applicatie van het gekozen product (mousse, spray, lotion, foam, gel enzovoorts) is eenvoudig, omdat dit in de gebruiksaanwijzing van de fabrikant staat. Een veelgebruikte methode is de volgende. Breng het product eerst aan op de benen. Een mousse of lotion wordt op een speciale want oftewel applicatie handschoen (bekend als een 'tanning mitt') gepompt en met constante cirkelbewegingen van boven (dijen) naar beneden (enkels) aangebracht. Het restant op de want wordt over de bovenkant van de voeten aangebracht. Het is ook mogelijk om na het gehele lichaam behandeld te hebben alle droge plekken lichtjes te bestrijken met het restant op de want (geen extra product gebruiken). Daarna volgt ook in cirkelvormige bewegingen de buik- en borststreek. Op dezelfde manier worden de armen ingesmeerd. Dit gebeurt vanaf de schouder naar de pols toe. Droge plekken worden altijd slechts licht bestreken met het restant, zonder opnieuw product te hebben aangebracht. Dit is lastiger met een spray.

Wie voor de behandeling van de rug geen hulptroepen in kan roepen, kan bijvoorbeeld de want over de lange steel van een lichaamsborstel zetten en zo de rug behandelen. Wie liever een spray gebruikt, kan dunne latex handschoenen gebruiken om het product over het lichaam verder uit te smeren (niet sprayen op de handschoenen natuurlijk). De rug behandelen met een spray is wel lastig! Een tweede applicatie van een zelfbruiner maakt de kleur donkerder. Voor het gezicht zijn afzonderlijke zelfbruiners op de markt. Sommigen vinden het prettiger om een zelfbruiner voor het gezicht te gebruiken, die de kleur opbouwt.

Het is belangrijk om bij toekomstige applicaties een nieuwe want te gebruiken. Door het gebruik van oude wanten, kunnen ook vlekken ontstaan

De hals

De hals vormt de overgang tussen het gezicht en het lichaam. Een simpele truc om die overgang zo natuurlijk mogelijk te laten lijken (air brush effect) is om na het opbrengen van het product op de hals dit na te behandelen met een bufferkwast. Een bufferkwast is een make-up borstel met een dikke kwast. Deze is bedoeld om de foundation egaal uit te werken op het gelaat. Het neemt een teveel aan product weg, zodat de overgang naar het gezicht gelijkmatiger in kleur is. Dit kan ook gebruikt worden langs de zijkanten van de voeten, bij de hiel en bij de polsen (binnen- en buitenkant) als men daar de voorkeur aan geeft.

De handen

Wanneer het lichaam (en het gezicht) zijn behandeld, zijn de handen aan de beurt. Dit is wel een lastige opgave, wanneer iemand de handen na de applicatie wil wassen. Hoe doe je dat? Een oplossing is om de handen goed te wassen (denk aan de handpalmen) en daarna met de bovenkant van de handen langs de binnenkant van de benen te strijken om wat van de daar opgebrachte zelfbruiner mee te pakken.

Nabehandeling en behoud van de bruine kleur

Met behulp van een vochtige tissue worden de droge plekken nagelopen of plaatsen waar de zon van nature niet bij kan zoals tussen de tenen en vingers. Droge plaatsen en sterke absorptie zijn individueel bepaald. Plaatsen die aandacht kunnen verdienen zijn de nagelriemen, de nagels, de ellebogen en polsen. Ook de zijkanten van de voeten en handen kunnen afgeveegd worden met een tissue om een mooiere overgang naar de voetzolen en palmen te creëren en de polsen van beide handen over elkaar gewreven om het product nog verder uit te smeren als geen bufferkwast voorhanden is.

Een instant zelfbruiner heeft tussen de vier en de acht uur nodig om zich volledig te ontwikkelen. Daarna wordt de hulpkleur afgespoeld. Wie bijvoorbeeld 's avonds het product opbrengt, kan de volgende ochtend de hulpkleur afwassen met een bodywash. Sommige hulpkleuren kunnen het beddengoed verkleuren, houd daar rekening mee. Na niet al te lange tijd is het mogelijk om het lichaam weer in te smeren met een lichte crème of lotion. Met een lichte, voedende lotion houdt de kleur langer. Het gebruik van een rijke crème, vette bodyboter of olie doet de kleur sneller vervagen. Uiteraard is scrubben de komende twee à drie dagen niet aan te raden. Wie constant een bruine kleur wil, begint met de eerste stap van de voorbehandeling na drie dagen weer opnieuw. Het is zaak dat in de loop van die dagen alle oude kleur wordt verwijderd.

Wie zijn kleur langer vast wil houden, kan dat doen met bruin zonder zon in de vorm van waterproof body make-up. Airbrush legs van Sally Hansen is bijvoorbeeld een populair product om te gebruiken. Het product kan over het hele lichaam gebruikt worden, niet alleen op de benen. Het kan gewoon bij het douchen afgespoeld worden omdat het een foundation-achtige make-up betreft.
© 2017 - 2019 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Na lente komt zomer, maak je lichaam klaar voor de zon!Na lente komt zomer, maak je lichaam klaar voor de zon!Het lange wachten is weer voorbij, na de gure winterdagen en zachte lentedagen zijn de vogeltjes weer aan het fluiten en…
Mooi bruin worden met een zelfbruiner is eenvoudigMooi bruin worden met een zelfbruiner is eenvoudigGeen zonnetje, geen schadelijke uv-straling, maar toch bruin. Wie wat gebruind is, ziet er meteen stukken beter uit. En…
Alles over zelfbruinersAlles over zelfbruinersVeel mensen gebruiken zelfbruiners. Maar wat zijn dat nu eigenlijk? Een zelfbruiner is, zoals de naam al zegt, een produ…
Mooie gladde benenMooie gladde benenDe zon begint weer te schijnen, dus de rokjes en jurkjes kunnen weer aan. Dan is het ook weer tijd om onze benen van top…
Slecht resultaat zelfbruiner, hoe krijg je het er weer af?Slecht resultaat zelfbruiner, hoe krijg je het er weer af?Zelfbruiningsmiddelen zijn handig, vooral wanneer we in de winter wat bleek zien is een kunstmatig kleurtje een uitkomst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chezbeate, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19016307;
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Erythrulose;
  • http://www.dr-jetskeultee.nl/antioxidanten-in-cosmeticaproducten;
  • https://www.huffingtonpost.com/entry/what-are-those-dark-open-pores-heres-how-to-get_us_57a8ba58e4b08f5371f1b1a1;
  • http://themodelhouse.tv/beauty-nl/zelfbruinen-doe-je-zo/;
  • https://cynthia.nl/sally-hansen-airbrush-legs/.
  • Afbeelding bron 1: Efes, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Global2000, Flickr (CC BY-ND-2.0)

Reageer op het artikel "Egaal bruin worden met een zelfbruiner, hoe doe je dat?"

Infoteur: Meus
Laatste update: 01-11-2018
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!