InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Superlash wimperserum Kruidvat met bimatoprost

Superlash wimperserum Kruidvat met bimatoprost

Superlash wimperserum Kruidvat met bimatoprost Heb jij - net als veel vrouwen - altijd al langere wimpers willen hebben? Het Superlash wimperserum van Kruidvat belooft langere, stevigere wimpers in enkele weken. Toen in 2018 naar voren kwam dat er in het serum bimatoprost zit - een medicijn waarvan is bewezen dat het de wimpers verlengt en verstevigt - bleek dat dit Superlash wimperserum inderdaad een aanzienlijk verschil kon maken. Wat zit er in het serum, hoe gebruik je het en wat is de werkzame stof bimatoprost nou precies? Het Superlash wimperserum van Kruidvat is tijdelijk uit de handel genomen omdat het product volgens de Nederlandse Voedsel -en Warenautoriteit onder de geneesmiddelenwetgeving valt en niet aan de daarbij behorende eisen voldoet. Oktober 2018 is niet duidelijk of Kruidvat de benodigde aanpassingen zal doen.

Wat is het Kruidvat Superlash wimperserum?

In 2017 bracht Kruidvat een nieuw wimperserum op de markt. Een wimperserum dat de wimpers veel langer en steviger zou maken als je het enkele weken dagelijks opbracht. Omdat het Superlash wimperserum slechts 9,99 kost en veel middeltjes voor langere wimpers vele malen duurder zijn, vloog het product de winkels uit.

Superlash wimperserum gebruiken

Je gebruikt het Superlash wimperserum van Kruidvat als volgt: met het kwastje breng je een laagje van het serum aan op de wimperrand, je kunt het vergelijken met het aanbrengen van een eyeliner. Dit doe je elke dag gedurende een week of zes, waarna je volgens Kruidvat 'zichtbaar langere, vollere en sterkere wimpers' hebt. Hierna hoef je Superlash nog maar zo'n twee keer per week aan te brengen om het effect te behouden.

Ingrediënten Superlash wimperserum van Kruidvat

Het wimperserum is verrijkt met hyaluronzuur, een stof die ook van nature in het lichaam voorkomt en bijvoorbeeld je huid flexibel houdt. Op je wimpers heeft hyaluronzuur een hydraterend effect. Vitamine B5 dringt door in de vezels van je wimpers en maakt deze sterker en glanzender. Ook worden je oogharen hier elastischer van, zodat ze minder fragiel zijn en daardoor minder snel uitvallen.

Werkzame stof bimatoprost

In 2018 raakte het populaire wimperserum in opspraak toen bekend werd dat er een medicijn in het middel zat: bimatoprost. Volgens de EU-wetgeving is bimatoprost officieel niet toegestaan als ingrediënt in cosmetische producten, enkel in medicijnen. Omdat bimatoprost een medicijn is, moet Kruidvat op de verpakking van het Superlash wimperserum officieel ook de bijwerkingen benoemen. Dit gebeurde echter niet waardoor het product in september 2018 tijdelijk uit de handel is genomen.

Medicijn voor glaucoom

Per toeval werd ontdekt dat bimatoprost - dat van origine een medicijn is tegen een oogaandoening die we glaucoom noemen - ook zorgt voor langere wimpers. Glaucoom is een aandoening van de oogzenuw die leidt tot een verhoging van de oogboldruk. Patiënten met glaucoom die het medicijn gebruikten, merkten dat ze na verloop van tijd langere wimpers kregen. En dat was natuurlijk de eerste stap richting een goed werkend wimperserum.

Bijwerkingen bimatoprost

De meest voorkomende bijwerking van bimatoprost is het groeien van de wimpers. Bij de behandeling van glaucoom kun je het echter zien als een (al dan niet gewenste) bijwerking. Daarnaast zijn er nog meer bijwerkingen, waaronder bijvoorbeeld:
  • Jeuk aan het oog
  • Oogirritatie
  • Droge ogen
  • Verkleuren van de iris
  • Tranende ogen
  • Jeukende oogleden
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Overgevoeligheid

Blauwe en groene ogen worden bruin

Een andere bijzondere bijwerking van bimatoprost is dat lichtgekleurde - blauwe en groene irissen - donkerder, ofwel bruin kunnen worden. Nu wordt hier door veel dames wat lacherig over gedaan, 'omdat ze altijd al bruine ogen wilden' of 'omdat bruine ogen en blonde haren samen een van de zeven schoonheden vormen'. Toch is dit een bijwerking waar je als gebruiker van het Superlash wimperserum wel rekening mee moet houden. Het serum kan door het ooglid heen trekken en de kleur van de iris veranderen.

Lees verder

© 2018 Brk301, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fotoboeken van KruidvatDe fotoboeken van Kruidvat behoren tot de meest verkochte fotoalbums in Nederland. Op de website van Kruidvat vind je de…
Lenen  snelle lening bij KruidvatLenen snelle lening bij KruidvatU kunt bij Kruidvat sparen, een goede verzekering afsluiten en veilig een lening of consumptief krediet afsluiten. Dit i…
Lenen bij het KruidvatLenen bij het KruidvatHet is sinds het begin van 2010 weer mogelijk om een lening af te sluiten via het Kruidvat. Niet iedereen is daar blij m…
A.S. Watson Group is retailer van Kruidvat, TrekpleisterA.S. Watson Group is retailer van Kruidvat, TrekpleisterDe A.S. Watson Group is een organisatie die we kennen als de grootste retailer ter wereld. Ze beheert niet alleen het Kr…
Goedkope make-up merkenAls je voor bekende make-up merken kiest, zoals Clinique, Mabelline New York en Lancômes, dan kan je handen vol geld kwi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kruidvat,
  • https://www.kruidvat.nl/kruidvat-superlash-wimperserum/p/4041514
  • https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/b/bimatoprost
  • https://www.bergmanclinics.nl/oogzorg/glaucoom

Reageer op het artikel "Superlash wimperserum Kruidvat met bimatoprost"

Infoteur: Brk301
Laatste update: 17-06-2018
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!