InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haar beschermen tegen beschadiging door verven: Olaplex

Haar beschermen tegen beschadiging door verven: Olaplex

Haar beschermen tegen beschadiging door verven: Olaplex Olaplex Hair Perfector beschermt je haar tegen beschadiging door verven. Als je je haar regelmatig verft dan kun je het hier behoorlijk mee beschadigen. Dit komt door de ammoniak en eventueel waterstofperoxide in de haarverf. De ammoniak maak het buitenste laagje van je haar week en maakt dat het zwavel verliest. Gebruik je haarverf om je haar lichter te kleuren dan is hier waterstofperoxide voor nodig waardoor het uit kan drogen. Door regelmatig een haarmasker te gebruiken kun je je haar tegen beschadigingen beschermen. Met name Olaplex Hair Perfector is hier bij uitstek geschikt voor.

Bescherm je haar tegen beschadigingen

Het kleuren van je haar

Je haar verven, welke vrouw (of man) heeft het niet al eens gedaan of doet het zelfs zeer regelmatig? De luxe om je eigen haarkleur te kunnen bepalen kennen we al decennia lang. Waar je hier vroeger nog echt voor naar de kapper moest, heb je nu ook de mogelijkheid om zelf thuis je haar te kleuren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende manieren van het kleuren van je hoofdhaar: tijdelijk, semi-permanent en permanent. Een tijdelijke kleuring is een kleuring die na circa 6 tot 8 wasbeurten uit het haar gewassen kan worden en dient om het haar donkerder te maken. Handig als je eens wilt experimenteren. Mocht het niet bevallen dan ben je er ook zo weer van af. Met een tijdelijke kleuring kun je je haar niet lichter maken want de producten die hiervoor gebruikt worden bevatten geen waterstofperoxide. Een semi-permanente kleuring blijft wat langer zitten en dient vooral voor het camoufleren van grijze haren. Ook hiermee kan het haar enkel donkerder gemaakt worden. Een permanente kleuring is een kleuring die diep in de haren doordringt en die er niet uitgewassen kan worden. Deze moet echt uit het haar groeien. Dit betekent dus ook dat je telkens de uitgroei bij zal moeten (laten) kleuren. Hiermee is het ook mogelijk om je haar lichter van kleur te maken.

Extra verzorging voor gekleurd haar

Heb je geverfd haar dan vergt dit meer verzorging dan niet-geverfd haar. Zo is het belangrijk om na elke wasbeurt een crèmespoeling of conditioner te gebruiken om de kleur mooi en de conditie van het haar goed te houden. Tevens is het belangrijk om een speciale shampoo voor gekleurd haar te gebruiken en lauw water te gebruiken voor het uitspoelen. Ook is het raadzaam de föhn er niet te lang op te houden bij het drogen. Je kapper kan je hier nog extra tips bij geven.

Verven is slecht voor je haar

In algemene zin kan gezegd worden dan verven niet goed is voor je haar. Haarverf bevat doorgaans ammoniak. Deze stof zorgt ervoor dat de schubben van je haar (het buitenste laagje) week wordt. Deze schubben hebben dan de neiging om omhoog te buigen. Hierdoor wordt het haar kwetsbaar en vergroot je de kans dat het haar breekt. Naast haarzwakte en het breken van het haar krijg je ook veel sneller te maken met gespeten punten. Het verven van je haar zorgt er daarnaast voor dat zwavel in rap tempo uit je haar verdwijnt. Zwavel is essentieel voor het in stand houden van de stevigheid en flexibiliteit van je haar. Worden zwavelverbindingen verbroken dan kunnen deze niet meer hersteld worden. Gebruik je een verf met waterstofperoxide om het haar lichter te maken dan ligt daarnaast het gevaar van uitdroging van de haren op de loer.

Door deze drie effecten komt het regelmatig voor dat mensen die hun haar vaak verven uiteindelijk met een beschadigde en onhandelbare bos haar achterblijven. Soms wordt het zo erg dat er niets anders meer op zit dan een groot deel ervan af te knippen en te wachten tot nieuw, gezond haar weer aangroeit.

Biedt je haar bescherming tegen beschadigingen door verven

Als je graag met regelmaat je haar wilt verven en wilt voorkomen dat bovengenoemde beschadigingen optreden dan is het belangrijk om je haar goed te beschermen. Dit kan door middel van het gebruik van haarmaskers die speciaal bedoeld zijn voor het beschermen van haar tegen de schadelijke invloeden van haarverf. Mogelijk gebruik je al een behandeling om schade te voorkomen zoals een keratinebehandeling. Hiervoor moet je echter naar de kapper en het kan best kostbaar zijn. Veel eenvoudiger, goedkoper en doeltreffender is het om zelf thuis je haar te behandelen met een masker dat je haar bescherming biedt tegen de schadelijke invloeden van haarverf.

Olaplex Hair Perfector en andere producten

Er zijn niet zo heel veel producten op de markt die je thuis kunt gebruiken om je geverfde haar gezond te houden. Een van de weinige specifiek hiervoor bedoelde producten is Olaplex Hair Perfector. In augustus 2018 was dit het meest verkochte haarproduct bij webwinkel Bol.com. De werkzame stoffen uit het haarmasker koppelen zich aan de zwavelbruggen in het haar om deze te versterken en het haar zo weerbaarder te maken tegen schadelijke stoffen. Het werkt daarbij in op de interne structuur van het haar in plaats van het haar te 'sealen' van buitenaf. Vooral de stof Bis-Aminopropyl Diglycol Dimaleate is hierin belangrijk.

Olaplex Hair Perfector is dan wel één van de weinige producten die je haar specifiek beschermen tegen de invloed van haarverfproducten, maar er bestaan wel andere producten die beschermen tegen beschadigingen in het algemeen zoals Andrélon Deluxe Repair & Shine, Macadamia Deep Repair Masque en L'Oréal Paris Elvive Total Repair.

Verkrijgbaarheid

Olaplex Hair Perfector en andere beschermende producten voor je haar zijn breed verkrijgbaar bij diverse drogisterijen en webwinkels. Ook kappers verkopen vaak haarverzorgingsproducten. Je kunt dan ook je eigen kapper vragen naar goede producten voor jouw haartype. Let er daarbij wel op dat kappers niet zelden bepaalde producten aanprijzen omdat ze hier extra aan verdienen terwijl het niet perse het beste product op de markt is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?Zelf je haar verven is een stuk goedkoper dan het bij de kapper laten doen. Als je het zelf doet moet je wel met een aan…
Felgekleurde haarlokkenOmbre haar is al eventjes in de mode. Om dit mode verschijnsel naar een nieuw level te brengen is het nu modieus om in d…
Haar kleuren mislukt? Zo kan je kleurshampoo verwijderenHeb je een semi-permanente kleurshampoo gebruikt, maar is de kleur te donker of te rood? Is je haar kleuren of verven mi…
Plantaardige haarverf kiezenUit eerdere testen is gebleken dat de conventionele haarverven slecht uit de bus kwamen omdat er teveel schadelijke chem…
Beschadigd haar herstellenStijlen, föhnen, permanenten, verven: je haar krijgt vaak heel wat te verduren. Daardoor is de kans groot dat je haar be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos, Pixabay
  • https://www.haarstichting.nl/haar-verven-2
  • https://www.beautyjournaal.nl/2015/10/30/olaplex-fibreplex-pro-fiber-nooit-meer-droog-haar-na-blonderen/
  • https://www.allure.com/story/olaplex-hair-treatment
  • https://www.bol.com/nl/t/mooi-gezond/persoonlijke-verzorging-haarverzorging-haarmaskers/N/26095/index.html?view=list

Reageer op het artikel "Haar beschermen tegen beschadiging door verven: Olaplex"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 03-09-2019
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!