InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Welke snor past bij jouw gezichtsvorm en hoe heet jouw snor?

Welke snor past bij jouw gezichtsvorm en hoe heet jouw snor?

Welke snor past bij jouw gezichtsvorm en hoe heet jouw snor? Het dragen van een snor kan door allerlei redenen ingegeven zijn. Gelukkig zijn er snorren in allerlei soorten en maten om uit te kiezen. Wat dat betreft is voor elk gezicht wel een snor te vinden. De snor kan als het meest veelzijdige accessoire van de man gezien worden, aangezien het zoveel kan doen voor het uiterlijk door alleen maar goed gekozen en dan aanwezig te zijn. Welke snor past bij jouw gezichtsvorm en hoe kan een snor de gezichtsvorm gunstig veranderen? Hoe heet jouw snor eigenlijk?

Waarom een snor?

Mannen kiezen vaak om diverse redenen voor een snor. Het kan bijvoorbeeld cultureel ingegeven zijn als zichtbaar teken van volwassenheid met bijbehorende status en verantwoordelijkheid. Een Turkse gezegde over de snor is niet voor niets: "een man zonder snor is als een boom zonder takken". Het kan zijn reden vinden in een hype of trend, zoals de populaire 'spaghettiwestern'-snorren uit de jaren zeventig. Er zijn sociale redenen te bedenken, zoals het zichtbaar steunen van de ‘blue ribbon’ novemberbeweging (‘Movember’) om de strijd tegen prostaatkanker te ondersteunen door de eigen snor te laten staan. Sommige mannen kiezen voor een snor om autoriteit uit te stralen zoals een politieman of iemand uit de strijdkrachten. Natuurlijk hoeft er niet altijd een reden te zijn om een snor te kweken, soms heeft iemand een snor, omdat die gewoon kan blijven staan, zoals tijdens een ongedwongen vakantieperiode.

Een snor maakt een echt statement. Niet voor niets zijn bepaalde snorren in diskrediet geraakt, omdat zij symbool staan voor een beruchte persoon die hem gedragen heeft. Andere snortypes kunnen iconisch zijn en het handelsmerk zijn voor de originele drager. Gelukkig is er een scala aan snormodellen om uit te kiezen. Een extra bijkomstigheid is dat een snordrager gebruik kan maken van de denkbeeldige horizontale en verticale lijnen die een snor over het gezicht ‘trekt’ om de vorm van het gezicht positief te veranderen. Met andere woorden: een snor kan de vorm van het gezicht sterk beïnvloeden.

De snor en de gezichtsvorm

Wie een bepaald model snor in gedachte heeft, doet er goed aan rekening te houden met de vorm van het gezicht. De juiste snor kan balans in het gezicht brengen of de aanwezige balans verstoren. Welke gezichtsvormen zijn er zoal?

De ovale vorm

Een gezicht met een ovale vorm heeft uit zichzelf een goede symmetrie wat de gezichtskenmerken betreft. De kin staat in gelijke verhouding tot het voorhoofd en de jukbeenderen zijn iets breder dan de kaak. Deze vorm leent zich voor veel snortypes.

De ronde vorm

Een gezicht met een ronde vorm heeft in principe brede jukbeenderen, brede kaken ter hoogte van de mondhoeken en een korte kin. Zulke gezichten hebben baat bij een snor die overgaat in een baardje om het gezicht (de kaken) met behulp van verticale lijnen te verlengen en zodoende een korte kin te 'maskeren'. Het kan de kaaklijn hoekiger (minder rond) maken. Een extra brede snor trekt een duidelijke, horizontale lijn en benadrukt brede jukbeenderen en kaken. Zulke snorren maken het gezicht juist ongewild breder en ronder. Het devies is om te kiezen voor een niet al te brede snor bij een rond gezicht.

De lange vorm

Een gezicht met een lange vorm heeft in principe een lange, vierkantige kin. De kaken boven de mondhoeken zijn daar het breedst. Een persoon met een lang gezicht kan het beste opteren voor een volle, minder brede snor die het gezicht doorbreekt zoals de chevronsnor.

De vierkantige vorm

Een gezicht met een vierkantige vorm heeft brede kaken en een vierkanten kin. In cartoons is dit het stoere heldenfiguur, omdat het hoekig is en geen zachte lijnen heeft. Een dergelijke gezicht kan prima een volle snor dragen.

Peter R. de Vries met snor / Bron: De Mol Producties, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Peter R. de Vries met snor / Bron: De Mol Producties, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Hoe kan een snor het gezicht verder verbeteren?

Een snor kan bepaalde eigenschappen verdoezelen. Hij gebruikt daarbij:
  • zijn lengte en zijn dikte (volume). Een volle, dikke snor kan bijvoorbeeld een grote neus 'maskeren';
  • de richting van de haren. De richting van de haren zorgt voor een spel tussen verticale lijnen en horizontale lijnen. Een hoefijzermodel heeft sterke verticale lijnen bijvoorbeeld. Die is uitermate geschikt voor personen met een breed gezicht en minder geschikt voor personen met een nauw gezicht. Een persoon met een nauw gezicht doet er beter aan te kiezen voor een brede snor, zoals de zogeheten fietsstuursnor.

Brede snorren kunnen de mond breder doen lijken. Korte snorretjes kunnen de mond juist minder breed doen lijken. Een dikke snor kan meer symmetrie in het gezicht brengen door een lange kin meer in balans te brengen met de rest van het gezicht. De afbeelding van Peter R. de Vries met een zogeheten chevronsnor is daar een goed voorbeeld van. Door een dikke snor tussen zijn neus en bovenlip lijkt dat gebied groter dan wat het in realiteit is.

Het verzorgen van de snor

Aangezien een snor veel aandacht trekt, is het belangrijk om deze goed te verzorgen. Het dragen van een snor schept nu eenmaal verplichtingen. Wie plezier wil beleven aan zijn snor en hem met trots wil dragen, dient de snor dagelijks goed te verzorgen. Een man met een verwaarloosde snor kan er bijzonder sjofel uitzien. Daarnaast kan een onverzorgde snor voor jeuk en uitslag zorgen. Bij veel snortypes dienen de snorharen dagelijks een bepaalde kant op getraind te worden met behulp van een snorborsteltje.

Er zijn diverse verzorgingsproducten op de markt voor de snor en baard, zoals specifieke shampoos, conditioners, snorwax (ook met kleuren), gel en wax-remover. Snorwax is vooral nodig om de punten van de snor in vorm te houden bij bepaalde snortypes.

Er zijn speciale snorborstels en snorkammen voor de dagelijkse verzorging. Gewone shampoo voor het hoofdhaar kan te agressief zijn voor de gezichtsharen die gevoeliger zijn. Een kam of borstel voor het hoofdhaar is ook ongeschikt. De individuele tanden van een haarkam zijn niet geslepen of gepolijst, maar gestanst en hebben minuscule oneffenheden. De snorharen kunnen daardoor afbreken. Een snorkam houdt de snor netjes en op zijn plaats. Een snorborstel traint de haren. Verder is een schaar die specifiek ontworpen is om de snor te verzorgen bij de liprand bijvoorbeeld geen overbodige luxe. Er zijn snorkammen in allerlei varianten te vinden en in diverse prijsklassen van gewoon tot antiek en heel bijzonder. Het zijn mooie cadeaus om aan een snordrager te geven, zoals bij een verjaardag of met Sinterklaas.

Snortypes

Er zijn bij oneindig veel snorren en snorvarianten te bedenken. Sommige hebben de tand des tijds overleefd en zijn iconisch te noemen. Welke snortypes zijn er zoal? De bekendste snortypes zijn:
  • Dali - Dit snortype is vernoemd naar de man die het beroemd maakte namelijk Salvador Dali. De smalle, lange punten van de snor van deze excentrieke kunstenaar werd met behulp van haarlak en wax omhoog gebogen tot een sierlijke krul.
  • Engelse snor - Deze keurige snor begint in het midden boven de bovenlip in de neusgoot. De haren worden getraind om opzij te groeien. De uiteinden zijn licht omhoog gekruld. Een bekende drager is de fictieve Belgische speurneus Hercule Poirot (zie inleidingsafbeelding).
  • Fietsstuursnor of Italiaanse snor - De traditionele fietstuursnor is een lange, forse, bossige snor met taps toelopende punten, die naar boven wijzen. De snor doet denken aan het stuur van een ouderwetse fiets. Deze snor is populair onder goedgeklede, jonge mannen, die een eigen wending aan deze snor hebben gegeven. De uiteinden van een moderne fietsstuursnor maken een mooie ronde krul. De snor ziet er verder zeer verzorgd uit.
  • Fu Manchu-snor - Deze karikaturale snor ziet men met enige regelmaat terug in de mindere oosterse gevechtssportfilms. Het is een lange, dunne puntige hangsnor. Fu Manchu is een fictieve schurk uit een Britse romanserie.
  • Hoefijzersnor - Deze snor die lijkt op een omgekeerde hoefijzer. De snor heeft sterke verticale lijnen, die voorbij de mondhoeken naar de kaken lopen.
  • Kaisersnor - Een weelderige snor met opvallende omhoog lopende punten.
  • Moustachio of hangsnor - Deze snor lijkt op de Fu Manchu, maar is een stuk voller. Het stripfiguurtje Asterix is een bekende hangsnordrager.
  • Potloodsnorretje - De smalle potloodsnor loopt vlak langs de bovenlip en is keurig getrimd. Het vraagt veel onderhoud. Het dient namelijk zo recht als een potlood te zijn en er is veel geschoren ruimte over boven de snor en onder de neus. Het is een echte vintagesnor, die doet denken aan filmsterren van weleer.
  • Tandenborstelsnorretje of Chaplinsnorretje - Deze in diskrediet geraakte, dikke snor ziet er uit als een vierkant blokje.
  • Walrussnor of de Hongaarse snor - Deze dikke, borstelige hangsnor doet aan een walrus denken en is zeer opvallend. Het kan lang duren om een dergelijke snor te kweken (gemiddeld vijf maanden). De haren groeien over de bovenlip heen. Het is een prima keus voor mannen met een breed of rond gezicht of personen die een grote neus willen verdoezelen.

de walrus van Lou Geels als het figuur Bromsnor / Bron: Bvspall, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)de walrus van Lou Geels als het figuur Bromsnor / Bron: Bvspall, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Dali snor / Bron: Roger Higgins, World Telegram staff photographer, Wikimedia Commons (Publiek domein)Dali snor / Bron: Roger Higgins, World Telegram staff photographer, Wikimedia Commons (Publiek domein)
een hoefijzersnor / Bron: Petty Officer 1st Class Kristin Fitzsimmons, USN, Wikimedia Commons (Publiek domein)een hoefijzersnor / Bron: Petty Officer 1st Class Kristin Fitzsimmons, USN, Wikimedia Commons (Publiek domein)
fietsstuursnor van Kaiser Wilhelm II / Bron: Voigt T. H., Wikimedia Commons (Publiek domein)fietsstuursnor van Kaiser Wilhelm II / Bron: Voigt T. H., Wikimedia Commons (Publiek domein)
de potloodsnor van Dolf Brouwers / Bron: Nationaal Archief, Wikimedia Commons (Publiek domein)de potloodsnor van Dolf Brouwers / Bron: Nationaal Archief, Wikimedia Commons (Publiek domein)
de moderne fietsstuursnor / Bron: Green fairy, Wikimedia Commons (Publiek domein)de moderne fietsstuursnor / Bron: Green fairy, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Lees verder

© 2018 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Movember: aandacht vragen voor prostaatkankerMovember: aandacht vragen voor prostaatkankerMovember is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij geld wordt ingezameld om de bewustwording van prostaatkanker te…
Tips voor de mannelijke baardTips voor de mannelijke baardIedere man heeft wel eens in zijn leven de onweerstaanbare drang om zijn baard te laten staan. Echter komt deze man er a…
Welke bril past bij mijn gezicht?Welke bril past bij mijn gezicht?Het enorme aanbod aan brilmonturen komt qua design en functionaliteit tegemoet aan praktisch elke denkbare wens. Maar we…
Kies het kapsel wat bij jouw gezicht past!Het gebeurt iedereen wel eens: vol goede moed ga je naar de kapper, maar eenmaal geknipt en gekapt is het toch niet je v…
Bepaal je gezichtsvormSoms staat die ene vriendin een bepaald kapsel erg leuk, maar hetzelfde kapsel staat jou minder goed. Dit heeft te maken…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke snor past bij jouw gezichtsvorm en hoe heet jouw snor?"

Infoteur: Meus
Gepubliceerd: 29-10-2018
Subrubriek: Beauty
Special: Gezichtsbeharing
Schrijf mee!