InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Coco Chanel, een begrip

Coco Chanel, een begrip

Coco Chanel, een begrip Een dame die meer betekende dan slechts het produceren van een mooi jurkje of lekker geurtje. Wie was deze vrouw die zoveel ontketend heeft en wat heeft Coco Chanel allemaal op teweeg gebracht? Gabrielle “Coco” Chanel (Coco is eigenlijk haar bijnaam) werd in 1883 geboren en stierf in 1971. Ruim 30 jaar woonde ze in The Ritz in Parijs en behoorde tot de 100 meest invloedrijke mensen van de 20e eeuw. Iedereen kent de geuren, mode, en make-up maar deze dame was meer dan dat. Ze heeft naast een imperium ook een invloedrijke rol op vrouwen, tot op de dag van vandaag. De grote rokken werden vervangen door broeken en in vrouwen colberts kwamen zakjes. De handtas was men gewend en door zakjes in de colberts te maken kon de handtas achterwege blijven. Het lijken details, maar in die tijd revolutionair.

De arm geboren sluwe, kattenkop had een enorm netwerk, maakte hier gebruik van en realiseerde uiteindelijk wat als een begrip geldt voor de wereld waarin ze haar imperium neerzette.

Enkele carrière stappen

  • In 1910 startte zijn haar carrière en zette direct haar “back to basics” in. Dit zou het uitgangspunt voor haar uitingen in mode, geuren en make-up blijven. Ze opende een winkel “Chanel Mode” en Franse actrices wisten haar snel te vinden en brachten haar naam naar voren.
  • De basis is ook terug te vinden in het onnavolgbare succes van Nr. 5. Deze bracht ze in 1921 uit. In hetzelfde jaar bracht ze haar eerste juwelen collectie uit en in 1926 introduceerde ze voor het eerste haar “little black dress’ en kort daarna de tweed pakken.
  • In 1932 bracht ze een juwelen collectie uit die geheel geïnspireerd was door de diamant.
  • In 1939 nam ze een drastische beslissing om alleen met haar parfum en accessoires verder te gaan, maar kwam hier in 1954 weer op terug en ging ook als dikke 70-tiger als vanouds verder.
  • Begin 1971 stierf ze, maar Chanel was een begrip en was niet zomaar weg te krijgen. In 1974 werd de geur Christalle geïntroduceerd, men was hier al mee bezig toen ze nog leefde.

Karl Lagerfeld

In 1983 werd Carl Lagerfeld binnengehaald als “ Artistic Director” en naast haute couture is hij ook verantwoordelijk voor de pret-a-porter en de accessoires. Hij heeft tot op de dag van vandaag de succesvolle lijn voort weten te zetten. Uitgangspunt chique “back tot basics”.

Hoe staat Chanel er nu voor

Sinds Lagerfeld aantreden zijn er succesvolle geuren als Coco, Coco Mademoiselle, Allure en Allure Homme geïntroduceerd. Daarnaast werd in 1999 voor het eerst een huidlijn Precision uitgebracht. De uitgangspunten zijn continue voorop te willen lopen met nieuwe huidverzorgingsproducten. In 2006 is er nog succesvolle “luxury line” geïntroduceerd. Chanel is weer een van de koplopers in deze business.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Coco Chanel, een begrip"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 12-11-2013
Subrubriek: Beauty
Special: Inspirerende mensen
Schrijf mee!