Natuurlijk mooi met Rhassoul

Rhassoul is een vulkanische klei die in het Atlasgebergte in Marokko gedolven wordt. Het woord rhassoul komt van het Gerberse ghassoul en betekent "wassen". Rhassoul is rijk aan mineralen zoals silicium, aluminium, magnesium, ijzer, calcium, kalium, natrium, spoorelementen en pro-vitaminen en is arm aan chemische toevoegingen. De klei wordt al eeuwen gebruikt als natuurlijk haar- en huidreinigingsmiddel en zorgt ervoor dat de natuurlijke beschermlaag van de huid niet wordt aangetast.

Huid

Lichaamspakking

Verander je badkamer even in een sauna en geniet van een modderpakking.
  • Doe de deur van de badkamer dicht en zet de warmwaterkraan open totdat je badkamer vol stoom hangt.
  • Maak ondertussen een gladde pasta van rhassoul en water.
  • Voeg eventueel etherische oliën toe, zoals rozemarijn dat de bloeddoorstroming bevordert.
  • Wrijf je lichaam royaal in met de rhassoul.
  • Relax gedurende dertig minuten in je badkamer.
  • Afspoelen met lauwwarm water.

De rhassoul werkt desinfecterend, reinigt de huid tot in de poriën en voorziet haar van waardevolle mineralen en sporenelementen. Daarnaast werkt de klei huidverstevigend en huidverjongend.

Gezicht

Reinigende modder

Maak een gladde pasta met rhassoul en water en breng deze met cirkelende bewegingen aan op je gezicht om het te reinigen. De rhassoul zal onzuiverheden en vetten opnemen, en zorgt voor een zachte reiniging.

Masker

Rhassoul absorbeert vet en vuiligheid en is dus ideaal om een maskertje mee te leggen.
  • Meng twee eetlepels rhassoul met voldoende water tot het een gladde pasta is. Je moet echt zorgen dat er geen brokken meer inzitten en goed mengen want anders is de klei te plakkerig om te verdelen over je gezicht.
  • Voeg etherische oliën toe die bij je huidstype passen, bv. tea tree of rozemarijn en pepermunt voor een vette/onzuivere huid.
  • Breng een dun laagje op je gezicht.
  • Laat twintig minuten inwerken.
  • Afspoelen met lauwwarm water.

Haar

Haarmasker

Als je haar snel vet wordt, kan je eens een maskertje met rhassoul proberen.

Let op: Gebruik dit niet op gekleurd haar. Ik heb dit masker gebruikt op haar dat drie weken voordien geverfd was en ik kon een nieuwe afspraak maken met de kapper, mijn kleur was volledig vervaagd.
  • Meng drie eetlepels rhassoul met voldoende water tot een gladde pasta.
  • Voeg een eetlepel olijfolie en een eetlepel honing toe.
  • Breng het mengsel aan op je haar.
  • Laat tien tot vijftien minuten inwerken.
  • Afspoelen met lauwwarm water.

Achteraf voelt je haar droger maar ook steviger en voller aan. Het is aangeraden achteraf een conditioner te gebruiken.
Je kan de rhassoul ook als shampoo gebruiken, in dat geval moet je het papje maar enkele minuten laten inwerken. Het is wel aangeraden slechts één maal per week rhassoul te gebruiken.

Voeten

Voetenmasker

  • Maak een pasta van rhassoul en water.
  • Smeer je voeten in.
  • Laat vijftien minuten inwerken.
  • Spoel af met lauwwarm water.

Je kan nu heel gemakkelijk de eeltplekken op je hielen en de bal van je voet behandelen met puimsteen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Rhassoul"

Reactie

Annie de Donatis, 31-03-2010 09:14 #1
Heeft u verkoopadressen waar ik Rhassoul klei kan kopen? ik ben geinteresseerd in de witte, gele en groene klei.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Annie De Donatis Reactie infoteur, 02-04-2010

Infoteur: Lilkim
Laatste update: Oktober 2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!