InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Mooi geblondeerd haar

Mooi geblondeerd haar

Mooi geblondeerd haar Er zijn veel vrouwen die dromen van een mooie, gezonde bos blond haar. Blond haar heeft altijd aantrekkingskracht gehad, zowel voor mannen als voor vrouwen, en het is een van de meest gewilde haarkleuren. Zo kent iedereen wel het gezegde 'blondes have more fun'. Daarnaast schijnt blond haar ook positieve uitwerkingen te hebben op je zelfvertrouwen en op je liefdesleven. De reden voor veel vrouwen om hun haar te blonderen, maar dit is niet zonder risico's.

Hoe werkt blonderen?

Blonderen is het bleken van de pigmenten in het hoofdhaar. De stof die in alle blondeermiddelen zit is waterstofperoxide. De concentratie van waterstofperoxide in het blondeermiddel bepaalt de ontkleuring. Hoe langer de waterstofperoxide in aanraking is met het haar, hoe groter de ontkleuring van het haar zal zijn. Ook heeft zonlicht een positieve invloed op de ontkleuring.

Zelf blonderen

Je kunt naar de kapper gaan als je je haar wil blonderen, maar je kunt er ook thuis zelf mee aan de slag gaan. In het laatste geval moet je wel weten wat je doet, de resultaten kunnen namelijk dramatisch zijn. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je haar geel uitslaat, in plaats van prachtig blond. Er zijn verschillende producten te koop bij de drogist waarmee je je eigen haar kunt blonderen:
  • Producten om highlights te creëren. Dit is een product waarmee je je gehele haar verft, en daarna blonde accenten aanbrengt met een speciaal kwastje.
  • Gehele blondering. Hiermee kun je al je haar blonderen, of enkele plukken.
  • Blondspray. Dit is blondeermiddel in de vorm van een spuitbus. Je kunt dit op je haar verstuiven, waardoor je haar iets zal oplichten. Verwacht geen wondermiddelen hiervan. Het is met name geschikt voor mensen die al blond haar hebben en die hun haar (bijvoorbeeld voor de zomer) iets willen oplichten. Ook kun je ervoor kiezen om slechts enkele plukken op te lichten. Hoe meer en vaker je de spuitbus gebruikt, hoe blonder het zal worden.

Blonderen bij de kapper

Als je je haar bij de kapper laat blonderen, weet je (bijna) zeker dat dit goed gebeurt. De kapper kan je in de eerste plaats al adviseren of een blonde haarkleur uberhaupt wel bij je zal staan. Er zijn verschillende technieken die een kapper kan gebruiken voor het blonderen. Wanneer je highlights wil kan de kapper een kap op je hoofd zetten met daarin allemaal gaatjes. Door deze gaatjes worden plukjes haar gehaald, die vervolgens geblondeerd worden. Ook kan de kapper zelf plukjes haar pakken, verspreid over je hele hoofd, deze met blondeermiddel insmeren, en vervolgens verpakken in aluminiumfolie. Hierna moet je een tijdje wachten, de verf kan eruit gespoeld worden als het haar voldoende is opgelicht.

Nadelen van geblondeerd haar

Naast de voordelen die het hebben van blond haar met zich meebrengt, kent geblondeerd haar veel nadelen. Het voornaamste nadeel is de uitgroei. Vooral als je van jezelf donker haar hebt, moet de uitgroei regelmatig bijgewerkt worden. Zeker om de 4/5 weken, omdat er anders een donkere streep op je hoofd te zien is, waardoor duidelijk te zien is dat je blonde haar niet echt is. Daarnaast beschadigt blonderen je haar altijd. De conditie van je haar zal er niet op vooruit gaan wanneer je je haar bleekt. Bij blonderen wordt het haar kwetsbaarder en zal het eerder afbreken. Het is dan ook belangrijk om je geblondeerde haar te verzorgen met speciale haarverzoringsproducten. Ook zwemmen (in chloorwater) als je je haar geblondeerd hebt is niet zonder risico's. Door een chemische reactie van het chloor met de chemicaliën in je haar bestaat de kans dat het haar groenig wordt. Het schijnt dat het in dit geval helpt om tomatenpuree of ketchup op je haar te smeren, maar je kunt het risico van zwemmen in chloorwater als je geblondeerd haar hebt maar beter niet nemen.
© 2009 - 2019 Rosan86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mooi geblondeerd haar"

Infoteur: Rosan86
Gepubliceerd: 01-04-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!