InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Bleken van de huid

Beauty: Bleken van de huid

Beauty: Bleken van de huid Waarom wil iemand de huid bleken? Hebben we het over een modegril of is er een nadrukkelijke pigmentering waar men vanaf wilt? Altijd voorzichtig te werk gaan.

Basis

Belangrijk is bij snel veranderende huidoppervlakten om naar de huisarts te gaan en niet met middeltjes aan de slag te gaan. Als blijkt dat het om een of meer plekjes gaat die sterker gepigmenteerd zijn als de rest, dan zijn er wel een aantal middeltjes in de handel die uitkomst kunnen bieden.

Pigmentvlekjes

Als je pigmentvlekjes hebt is de melanine in je huid niet meer gelijk verdeeld. Dit kan vanuit ouderdom ontstaan maar ook hormoonschommelingen kunnen pigmentvlekjes veroorzaken, zoals zwangerschap, pilgebruik. Ook veelvuldig de huid aan de zon blootstellen kan pigmentvlekjes veroorzaken evenals acne en stress.

Als de vlekjes er eenmaal zijn is bleken een oplossing, maar voorkomen is natuurlijk beter. Pas op bijvoorbeeld donkere huid boven de bovenlip altijd een sunblock toe. Er zijn ook crèmes te koop die de productie van melanine afremmen of nogal rigoureus kan een gespecialiseerde kliniek met laserbehandeling aan de slag gaan.

Huid

Over het algemeen zal het als we willen bleken om plekjes gaan die in het zicht zijn. Bijvoorbeeld het gezicht, de handen of het decolleté. Probeer rigoureuze middelen waar bleek in zit te vermijden. Deze middelen zijn erg sterk en kunnen huidirritaties veroorzaken.
Er zijn inmiddels verschillende middelen op de markt met zachter materiaal of zelfs helemaal op natuurlijk basis. Om het goed smeerbaar te maken zijn ze meestal in een soort gels verpakt.

Toepassen

Voordat je de gel toepast is het belangrijk dat de huid van dode huidcellen ontdaan is. Scrubben voor het gewenste lichaamsdeel is dus belangrijk. Daarna de gel aanbrengen. De gels trekken goed in de huid en laten geen film of vette substantie achter.
Gebruik het 1 tot 2 x per dag en wrijf de gel rustig in op de gewenste plek, net zo lang totdat de gel helemaal in de huid is opgenomen.

Resultaat

Afhankelijk van het middel wordt aangegeven dat er gemiddeld binnen enkele weken gewenst resultaat is bereikt. Spreekt voor zich dat dit wel met enige regelmaat toegepast moet blijven worden. Er is geen zacht middel dat resultaat voor altijd genereert.

Let wel! Het gaat hier niet om middelen die de gehele huid enkele tinten lichten maken. Deze middelen zijn in Nederland verboden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik mijn eigen niacinamide crème?Er zijn veel stoffen waarvan wetenschappelijk is bewezen dat deze echt iets kunnen doen voor de huid. Ook niacinamide, o…
Beauty: Een mooi decolleté mag weerBeauty: Een mooi decolleté mag weerHet decolleté kan zomaar goed verscholen worden, omdat het modebeeld zo is. Maar even zo goed mag het decolleté weer gez…
Verzorg de huid voor het slapen gaanVerzorg de huid voor het slapen gaanZon, kou, stress en milieuverontreiniging zorgen ervoor dat de huid het gedurende de dag zwaar te verduren heeft. Tijden…
Gezichtsverzorging en huidtypeGezichtsverzorging en huidtypeBijna alle vrouwen gebruiken wel eens make-up. Door gebruik van make-up kun je je ogen, vorm van gezicht, jukbeenderen e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Bleken van de huid"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 27-04-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!