InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Make-up en lippenstift: hoe kies je de geschikte lipstick?

Make-up en lippenstift: hoe kies je de geschikte lipstick?

Make-up en lippenstift: hoe kies je de geschikte lipstick? Bij het aanbrengen van make-up is het niet altijd makkelijk om de juiste lippenstift te kiezen. Als je een verkeerde keuze maakt kan het effect van je lippenstift helemaal verloren gaan. Daarom hou je het best rekening met de bijzonderheden van je huid en je tanden. Om je mond een aantrekkelijke uitstraling mee te geven, kies je best lipstick in functie van de tint van je huid en de kleur van je tanden. Als je een mooi volume wil voor je mond, kan je kiezen voor een schitterende lipgloss. Bij droge lippen kan een hydraterende, verzorgende lipstick geschikt zijn. Welke tips kunnen je helpen om de juiste lippenstift te kiezen?

Lipstick kiezen: het belang van huid en tanden

Basistoon

Als je een kleur van lippenstift mooi vindt, ga dan eerst na of die kleur ook bij je huid past. Als je de verkeerde kleur kiest, dan kan het zijn dat ze je absoluut niet staat, ook al is de kleur op zich wel mooi. Heb je een lichte huid, kies dan voor oranjerood. Bij een donkere huid is het best om voor mahonierood te kiezen. Een algemene regel is wel dat helderrood bij alle huidkleuren past.

Kleur

Vrouwen die van nature spierwitte tanden hebben, kunnen gerust helderrode lippenstift gebruiken. Andere vrouwen daarentegen hebben van nature tanden met een eerder gelige kleur. In dat geval is het aangewezen om geen rode of oranje lippenstift te gebruiken, maar wel een lippenstift met bruinige tint. Die tint doet de tanden bij zo een gebit oplichten.

Volume lippen

Je mond is niet alleen aantrekkelijker als hij glanst, maar hij lijkt ook voller met een gloss. Om je lippen volume te geven is het beter om een schitterende gloss te kiezen dan een waterige gloss. Een truukje is om een kleine hoeveelheid van de schitterende gloss op het midden van de onderlip en de bovenlip aan te brengen. Dan zorgt voor een mooi volume voor je lippen.

Fijne lijn

Om een mooie, fijne lijn te kunnen tekenen rond de mond, moet de punt van het lippenpotlood haarscherp geslepen zijn. De lijn om je mond mag niet te breed zijn, want dat is niet aantrekkelijk. Bovendien mag je ook niet te hard met de potlood op de huid drukken, want dan wordt de lijn te breed.

Licht en schaduw

Als je huid wat van haar stevigheid verliest, dan kunnen er bij de mondhoeken donkere schaduwen ontstaan. Daardoor kan het lijken dat je mondhoeken wat gaan hangen. Om dit te vermijden gebruik je best een concealer met lichtreflecterende bestanddelen om met licht de schaduw weg te toveren.

Juiste lippenstift

Er zijn verschillende soorten lippenstift. Het komt er op aan om de soort te kiezen die het best bij jouw lippen past. Hierbij kan je rekening houden met de mate van glans die je op je lippen wenst aan te brengen, de houdbaarheid van de lipstick en de eventuele droogte van je lippen.

Doorsnee

De doorsnee lippenstift geeft kleur en gaat van mat tot zachtglanzend. Het hangt af van de kwaliteit van de lippenstift hoelang hij blijft zitten. Dat kan gaan van een halfuurtje tot twee of drie uur.

Lang houdbare lippenstift

De lang houdbare lippenstift bevat hoge concentraties pigmenten en blijven daardoor langer zichtbaar. Nadeel is wel dat de lippen er droog van worden. Als je al last had van droge lippen en barstjes, dan is deze soort af te raden

Lipgloss

Je kan ook lipgloss aanbrengen op je lippen. De natuurlijke gloss geeft alleen glans en staat vooral in de zomer erg mooi. Daarnaast heb je de intens kleurende gloss, die aangeraden is als je last hebt van droge lippen en toch een lippenstift wilt waarvan de volle kleur lang meegaat.

Verzorgende lipstick

Heb je eerder droge lippen dan kan je ook kiezen voor een verzorgende lippenstift met beschermende ingrediënten voor de lippen. Het gaat om bestanddelen die de lippen voeden en hydrateren en soms ook een zonnefilter bevatten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Make-up: mooie lippenMake-up: mooie lippenIedereen wil mooie lippen hebben. Dat kan iedereen krijgen. Maar hoe krijgt u mooie lippen met make-up?
Ouder worden: het opmaken van de lippenOuder worden: het opmaken van de lippenNaarmate we ouder worden, verandert de huid. Dit wordt minder elastisch en dunner, dit geldt ook voor de huid van de lip…
Make-up tips: je lippen maquillerenHoe ga je best te werk bij het aanbrengen van lippenstift? En welke soorten lippenstift zijn er zoal te vinden?
10 tips voor shocking lips10 tips voor shocking lipsVoor welke make-up je ook gaat. Je lippen en ogen zijn een van de belangrijkste elementen in je gezicht! Daarom hier de…
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…

Reageer op het artikel "Make-up en lippenstift: hoe kies je de geschikte lipstick?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-03-2018
Subrubriek: Beauty
Special: Gezichtsproblemen behandelen
Schrijf mee!