InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Huidtypen en de verzorging daarvan

Huidtypen en de verzorging daarvan

Huidtypen en de verzorging daarvan Iedereen die stralend voor de dag wil komen weet het: gezichtsverzorging is zo belangrijk. Niet alleen zorgt een schoon gezicht voor meer zelfvertrouwen en gemak, het zorgt ook voor een gezonder lichaam. En dat is wat iedereen wel weet. Maar wat is nu belangrijk bij het verzorgen van iets belangrijks als het gezicht?

Huidstypen en hun verzorging

Omdat iedereen een verschillende huid heeft is het alvorens de juiste aanpak te bepalen zeer belangrijk te weten met wat voor een huid je te maken hebt. Er zijn nogal wat verschillende huidtypes en niet elke soort kan tegen elke aanpak. De beste aanpak levert het beste resultaat.

Het bepalen van je huidstype

Het bepalen van je huidstype kan soms lastig zijn. Daarom kun je langs gaan bij een schoonheidspecialiste bijvoorbeeld die je huidstype kan vaststellen. Dit is echter duur. Daarom zijn er, heel handig, tegenwoordig ook testjes waarmee je kunt uitzoeken wat je huidtype is. Een voorbeeld van een test vind je op de site van het merk Nivea. Maar wie weet is dit allemaal niet nodig en is aan uitleg over de huidstypen alleen genoeg.

De huid wordt grofweg in de volgende typen gedeeld:
  • Droge huid
  • Vette huid
  • Gemengde huid
  • Gevoelige huid
  • Ouder wordende huid

Droge huid:
Wanneer je een droge huid hebt geeft deze vaak een trekkend gevoel, hij kan schilferig zijn en heeft over het algemeen en matte kleur. Is je huid zeer droog dan ben je meestal gevoelig voor de zon, de wind en koude temperaturen.

Om je huid goed te verzorgen moet je zorgen dat je veel vochtinbrengende spullen gebruikt en je zeker niet vergeet je huid tegen de genoemde weersfactoren te beschermen.

Vette huid:
Mensen met een vette huid hebben een grotere kans op meeeters en puistjes. Ook trekt de huid meer vuil aan dan andere huidtypen, reinig hem daarom ook vaker per dag. Verder heeft je huid een vettige glans als je een vette huid hebt. Spoel je gezicht altijd na met koud water.

Gemengde huid:
Mensen met een gemengde huid hebben vaak een zogenaamde vette T-zone. Dit is het voorhoofd, de kin en de neus. Deze stukken huid zijn vaak vetter dan de rest van de huid. Er bestaan speciale lijnen voor de gemengde huid die tot doel hebben de vettere delen van de huid niet vetter te maken terwijl in de rest van de huid vocht gebracht moet worden om de boel in balans te houden.

Gevoelige huid:
Mensen met een gevoelige huid hebben veel last van irritaties die vaak te zien zijn als rode vlekken. Deze mensen zijn vaak allergisch voor schoonheidsproducten als make-up. Zorg voor een verzorging met hyppoalergene producten en gebruik make-up voor de gevoelige huid ( Clinique is daar erg goed in).

Ouder wordende huid:
Kenmerken van deze huidsoort zijn erg duidelijk. De huid is niet meer zo elastisch, vaak droog en bevat rimpels. Vochtinbrengende producten zijn zeer belangrijk, evenals een goede zonnebescherming om de veroudering tegen te gaan.

De dagelijkse verzorging van het gezicht in stappen

Als je je huidtype weet kun je aan de gang gaan met het verzorgen van je gezicht. De eerste stap is logisch, het kopen van producten die bij je huidtype passen. Dan kan je beginnen aan de verzorging. Deze schoonmaak en verzorg sessie bestaat uit een aantal stappen:
  1. Allereerst is het belangrijk make-up van je gezicht te verwijderen indien je dat gebruikt hebt. Doe dit met make-up remover.
  2. Breng nu een reinigingscrème aan op je gezicht ( dit kan met een watje).
  3. Haal de crème er weer door je gezicht in te smeren met tonic. Ook dit kan gedaan worden met een watje.
  4. Breng nu een crème aan, afhankelijk van de tijd van de dag is dit een dag of nachtcrème

Extra verzorging van de huid

Nu en dan heeft de huid baat bij extra verzorging. Deze extra verzorging varieert van een maskertje tot een scrub tot het verzorgen van een opgedoken puist. Wat het ook is dat je met je huid wil doen, houd in je gedachte wat je huidtype is. Zo is het niet slim je droge of gevoelige huid vaak te scrubben. Maar heeft een hydraterendmasker wellicht wel zin.
Gerelateerde artikelen
Je eigen gezichtsmaskers maken, voor alle huidtypen!Je kan naar een dure schoonheidspecialist gaan of prijzige maskers kopen bij een luxe drogist, maar het kan ook allemaal…
Uw huid verzorgenUw huid moet goed verzorgt worden, om er mooi en jong uit te zien. Maar hoe kunt u uw huid goed verzorgen?
Verzorging gezichtshuidDe huid in uw gezicht is delicaat en hoewel we steeds meer bezig zijn met dag- en nachtcrèmes, de reiniging van het gezi…
Gezichtsverzorging en huidtypeGezichtsverzorging en huidtypeBijna alle vrouwen gebruiken wel eens make-up. Door gebruik van make-up kun je je ogen, vorm van gezicht, jukbeenderen e…
Wat is jouw huidtype en de juiste verzorging daarvan?Wat is jouw huidtype en de juiste verzorging daarvan?Er bestaan verschillende huidtypes. Welk huidtype heb jij? Kom erachter en gebruik de juiste producten voor jouw huid. Z…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huidtypen en de verzorging daarvan"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 08-09-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!