InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Make-upborstels reinigen / Make-up brushes reinigen

Make-upborstels reinigen / Make-up brushes reinigen

Make-up brushes of make-upborstels moet je geregeld reinigen. Doe je dat niet dan kunnen de aanwezige bacteriën de huid ontsteken of zal de make-up vlekkerig en onnatuurlijk ogen. In dit artikel geven we je de beste tips, manieren en producten om je make-upborstels proper te maken.

Waarom moet je make-upborstels reinigen?

Make-up brushes komen dagelijks met de huid in contact. Het is dan ook onvermijdelijk dat bacteriën, crème, talg en dode huidcellen zich aan de haren van je make-upborstels zullen vasthechten. Dit kan nefaste gevolgen hebben voor je huid, namelijk:
  • Ontstekingen
  • Verstopte poriën
  • Meeëters
  • Puistjes en acné
  • Vlekkerige en onnatuurlijk ogende make-up

Hoe vaak moet je make-upborstels reinigen?

In het ideale geval moet je make-up brushes één keer per week reinigen. Wacht je langer, dan geef je bacteriën en stof te veel kans om zich op te stapelen en zo jouw huid te verstikken.

Manieren en tips om make-upborstels of make-up brushes te reinigen

Er bestaan verschillende manieren om make-upborstels te reinigen. Sommige van deze manieren vragen slechts enkele seconden werk, andere dan weer tien minuten. Let wel op, want bij verkeerd gebruik van sommige methodes kunnen de make-up borstels hun haren verliezen.

Warm water en babyshampoo

Meng een beetje babyshampoo met warm water en wrijf hier je make-upborstels mee in. Spoel ze vervolgens goed uit onder de lopende kraan om alle schuim te verwijderen. Wrijf zeker niet te hard over de make-upborstels, want de brushes kunnen hun haren snel verliezen. Laat de make-up brushes in open lucht drogen zodat de haren hun natuurlijke vorm kunnen aannemen.

Vloeibare make-upreiniger

Je kunt je make-upborstels ook reinigen door ze eerst onder warm water te houden en ze vervolgens in vloeibare make-up reiniger onder te dompelen. Laat een half uurtje inwerken en spoel daarna opnieuw af.

ColoreScience Aromatherapy Brush Cleaner

Kies indien mogelijk een gespecialiseerd product om make-upborstels te reinigen. De Aromatherapy Brush Cleaner van het merk ColoreScience is een uitstekende keuze. Enkele keren sprayen op de make-upborstels is voldoende om ze proper en vrij van bacteriën te maken. In tegenstelling tot de andere methodes hoef je niet te wachten tot jouw make-up brushes droog zijn; een paar minuten is voldoende om ze opnieuw te kunnen gebruiken. Bovendien is dit product 100% natuurlijk. De anti-bacteriële werking komt voort uit essentiële oliën van citrus en tea tree.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Make-upborstels reinigen / Make-up brushes reinigen"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 19-12-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!