InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wie een beauty wil zijn, gelooft geen cosmetica onzin

Wie een beauty wil zijn, gelooft geen cosmetica onzin

Wie een beauty wil zijn, gelooft geen cosmetica onzin De behoefte aan schoonheid en beauty bij vrouwen is koren op de molen van de cosmetica-industrie. Want die miljoenenbranche heeft voor elk zogenaamd beautyprobleem wel een oplossing in een dure tube of flacon. Maar wie een beauty wil zijn of worden hoeft niet altijd pijn (in de portemonnee) te lijden. Onderscheid dus de fabels van de feiten. Want hoe zeker kun je ervan zijn dat die antirimpelsmeersels niet juist tot meer rimpels leiden?

Beauty

Hardnekkige misverstanden bestaan er op ieder terrein en dus ook als het gaat om schoonheid en beauty. Zo is het bijvoorbeeld helemaal niet waar dat je van veel water drinken een gezondere huid zou krijgen. Hoog tijd om alle fabels op beautygebied de wereld uit te helpen, maar ook enkele waarheden te bevestigen.

Levervlekken

Levervlekken of pigmentvlekken, die vooral op oudere leeftijd ontstaan, hebben niets met de lever te maken. Het zijn een soort sproeten die vooral ontstaan op huid die aan de zon wordt blootgesteld, zoals gelaat handen en decolleté. De medische term voor levervlekken is senilis, of lentigo solaris. Meestal goedaardige plekjes. Als de vlekken echter een grillige vorm krijgen, en erg donker worden, is het verstandig om de arts te raadplegen, zodat huidkanker kan worden uitgesloten. De onschuldige levervlekken kunnen desgewenst worden behandeld met lasertherapie, bevriezing via vloeibare stikstof (cryotherapie), of wegbranden via electrocoagulatie. Een dermatoloog kan een goed advies geven.

Haren scheren op de benen

Het is niet waar dat je haren op je benen sneller gaan groeien als je ze regelmatig wegscheert. Je voelt de stoppels van de afgeschoren haartjes en dat geeft de indruk dat ze er alweer aankomen. Er zijn overigens haargroei remmende bodylotions verkrijgbaar maar of die werken is niet bekend.

Als je vaak je haar wast wordt het snel vet

Van wassen (met shampoo) wordt het haar of de hoofdhuid niet vet. Wel masseer je tijdens het wassen uiteraard tevens de hoofdhuid en dat kan prikkeling van de talgklieren tot gevolg hebben. Dagelijks wassen is dus geen probleem als je de hoofdhuid een beetje met rust laat.

Slaapgebrek geeft donkere kringen onder de ogen

Alweer niet waar want dan zou iedereen met donkere kringen onder de ogen ervan af raken door goed te slapen. Het verschijnsel wordt veroorzaakt doordat bij een dunne huid de bloedvaatjes er doorheen schijnen. Ook kan het veroorzaakt worden door te veel pigment onder de ogen. Je kunt een camouflage aanbrengen om het “probleem” te voorkomen.

Van chocola, vet of varkensvlees krijg je een slechte huid

Er is geen enkel verband tussen voeding en puistjes. Puistjes ontstaan namelijk onder invloed van hormonen, denk aan pubertijd, menstruatie en overgang. Als je gevoelig bent voor acne kan stress de zaak verergeren. Wel is het zo dat gezonde voeding te allen tijde een positief effect heeft op de stofwisseling en dus ook op een gezonde huid.

Als je vaak met je benen over elkaar zit, krijg je spataderen

Dit is (deels) waar. Als je lang met je benen over elkaar zit belemmer je namelijk de doorstroming van het bloed, waardoor spataderen kunnen verergeren. Maar dat geldt alleen voor diegenen die gevoelig zijn voor spataderen. Spataderen zijn vaak erfelijk en ontstaan door een aangeboren zwakte van de vaatwanden. Ook vrouwen die veel staan en die zwanger zijn, hebben een grotere kans op spataderen. Belangrijk is veel te bewegen, waardoor de bloeddoorstroming van het bloed wordt bevorderd. Vooral lopen en fietsen zijn prima.

Veel borstelen doet het haar glanzen

Als je inderdaad de tijd hebt je haar langdurig te borstelen wordt het haar daardoor beslist glanzender. Dat heeft te maken met het feit dat de haarschubben, die als het ware dakpansgewijze de haren bedekken, door middel van het borstelen dichter tegen de haren gaan zitten. Je kunt ook een glansmiddel toepassen.

Veel water drinken gezond

Wetenschappers aan de Universiteit van Pennsylvania hebben geen enkel bewijs gevonden dat veel water drinken gezond is en de huid zou hydrateren. Ook ten aanzien van de verschillende dure zogenaamde hydraterende cosmetische producten is nog nimmer een bewijs van de werking aangetoond. De aanduiding "Hydraterend" op de verschillende cosmetische producten is niet meer dan een commerciële leuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flits en weg: ontharen met laserFlits en weg: ontharen met laserScheren, harsen en epileren zijn tijdrovende en soms pijnlijke ontharingsbehandelingen. Met een laserbehandeling kunnen…
Spataderen laserenVroeger was het verwijderen van spataderen een hele klus. Tegenwoordig is dat een stuk eenvoudiger. Door de spataderen t…
Lasertherapie bij cosmetische correctiesLasertherapie bij cosmetische correctiesLaserlicht heeft een sterk regulerend en stimulerend effect. Het bevordert de normale celactiviteit en stimuleert herste…
Grijs haar voorkomen en behandelen. Help ik word grijs!Grijs haar voorkomen en behandelen. Help ik word grijs!U begint stilaan grijs te worden? Geen nood, u bent niet de enige persoon op deze planeet. Het is nu eenmaal een fenomee…
Beauty: volwassen en puistjes!Beauty: volwassen en puistjes!Je verwacht dat je na je pubertijd van de puistjes af bent. Halleluja, de vlag kan uit, de gave huid is terug. Voor somm…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Puderundpinsel, Pixabay
  • O.a. Libelle 2009, Telegraaf mei 2014

Reageer op het artikel "Wie een beauty wil zijn, gelooft geen cosmetica onzin"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 14-04-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Beauty onzin
Schrijf mee!