Zomer in aantocht. Tips om minder last te hebben van zweten!

Zomer in aantocht. Tips om minder last te hebben van zweten! De zomer... iedereen droomt er van, iedereen kijkt er naar uit. En dan is het eindelijk zo ver! Hitte, zon, vakantie. En afzien en zweten, de keerzijde van de medaille! Vooral tijdens de zomer is het belangrijk zich goed te verzorgen. Het lekker warm hebben is zalig, maar zweten met als gevolg een onaangename geur en kringen op al je kleren onder je armen hebben, is minder prettig. Voor jezelf en voor de anderen. Tips om minder last te hebben van zweten en om te genieten van een zalige zomer!

Wat is zweet?

Lekker frisse jurkjes, kleurrijke T-shirten, vest uit. Super, het is zomer! Maar bij lekker warm hoort ook zweten. En bij zweten horen meestal kringen in de kleren. Okselvijvers, een ramp! Nochtans is zweten natuurlijk, het laat het lichaam toe om af te koelen en om overhitting te vermijden.

Zweetklieren

Er bestaan twee soorten zweetklieren. Een eerste soort, de exocriene zweetklieren, bevindt zich in de handpalmen, de voetzolen en op het gezicht. Zij dienen om de lichaamstemperatuur te regelen. Een tweede soort, de apocriene zweetklieren, vindt men onder de oksels en in de schaamstreek. Stress, menstruatie, angst en woede zetten deze zweetklieren aan het werk. Zij scheiden 99% water uit. De resterende 1% zijn toxines, eiwitten en minerale zouten. De onaangename geur van het zweet is een gevolg van de afbraak van het zweet door bacteriën. Om dus de dag zonder geurtjes te starten is een goede lichaamshygiëne onontbeerlijk. Een flinke wasbeurt maakt komaf met de bacteriën. Gebruik niet te veel zeep, spoel je goed af en wrijf je goed droog.

Deodorant

Hoe werkt deo?

Na de wasbeurt is het raadzaam een goede deo aan te brengen. Een groot aantal deo's die nu op de markt zijn een combinatie van verschillende beschermingsfactoren. Enerzijds verbergen ze de geurtjes door een parfum, anderzijds verminderen ze het zweten. In sommige deo's is ook nog een antiseptisch product verwerkt, dat de vermenigvuldiging van de bacteriën moet tegengaan. Deo's die het zweten tegenhouden door de poriën af te sluiten zijn niet erg gezond. Zweten heeft immers een functie: zoals hierboven al gezegd, zweet regelt de lichaamstemperatuur en helpt giftige stoffen te verwijderen.

Welke deo kiezen?

De deodoranten zoals we ze nu kennen, ontstonden rond 1960. Er bestaan verschillende soorten deo's. De deo's in spuitbus brengen een gevoel van frisheid en volstaan voor mensen die niet te hard zweten. De alcohol in de deo verfrist onmiddellijk. Mensen met een gevoelige huid kiezen echter best voor een deo zonder alcohol. Ook wanneer de oksels pas geschoren zijn, is het verstandig deo zonder alcohol te gebruiken, anders kan de huid geïrriteerd raken. De laatste jaren zijn er veel artikels gepubliceerd over de schadelijke kant van deo's en de mogelijke ziekten die door gebruik van deo zouden kunnen ontstaan. Voor mensen die liever op veilig spelen, is het beter om voor een natuurlijke deo te kiezen, eentje zonder parfum. En om onderstaande tips toe te passen.

Tips om minder te zweten

Natuurlijk is het een onprettig gevoel om met enorme zweetvlekken rond te lopen. Op het werk is het gênant t.o.v. de collega's, klanten, leerlingen, ... . Daarom enkele tips om minder te zweten.

Lichaamshygiëne

Een eerste punt om komaf te maken met vieze zweetgeurtjes, is een goede lichaamshygiëne:
  • Verwijder zoveel mogelijk bacteriën. Neem iedere dag een douche.
  • Gebruik zo weinig mogelijk zeep. Goed afspoelen en goed afdrogen.
  • Scheer de oksels. Haartjes onder de oksels houden vocht en bacteriën vast.
  • Was je voeten dagelijks, ook tussen de tenen.
  • Breng talk aan op je voeten.

Kleding en schoeisel

Okselvijvers op kleding, vieze geurtjes in je schoenen. Zo vermijd je dit alles:
  • Opteer voor speciale synthetische sportkleding of voor kleding in natuurlijke materialen als linnen, katoen, zijde en wol. Ze laten het vocht door en zodoende blijft ook de lichaamstemperatuur beter op peil.
  • Draag losse, luchtige kleding, ook weer voor een betere verdamping van het vocht.
  • Trek elke dag verse kleren aan. Indien nodig kan je meermaals per dag van T-shirt wisselen.
  • Draag open, leren schoeisel. Wissel geregeld van schoenen.
  • Draag je sokken, kies dan katoenen exemplaren. Trek zeker elke dag verse sokken aan.

Voeding

Van bepaalde voeding kan je gaan zweten. Het is dus belangrijk om in de zomer op je voeding te letten.
  • Volg een licht dieet. Enkele kilo's minder zullen ook al wat zweet schelen.
  • Eet licht, gebruik zo weinig mogelijk zout en drink veel water.
  • Vermijd sterk gekruide gerechten, evenals het gebruik van knoflook, ui en mosterd.
  • Drink zo weinig mogelijk koffie, cola en alcohol.
  • Vermijd suikers.
  • Eet vlees met mate.
  • Eet veel spinazie, snijbiet en kool. Zij bevatten veel chlorofyl, wat een geurverdrijvend effect heeft.
  • Kauw op enkele takjes peterselie, ook dit werkt geurverdrijvend.
  • Drink lindenthee. Deze thee drijft de afvalstoffen uit het lichaam en geeft het zweet een zoetere geur.

Natuurlijke middelen tegen zweten en zweetgeurtjes

Helpen al deze truukjes niet en heb je toch nog last van vieze zweetgeurtjes? Probeer dan het volgende:
  • Breng met een watje azijn onder de oksels aan. Opgepast: even wachten na het scheren, anders kan het prikken. Azijn vermindert de productie van bacteriën. Daarna goed naspoelen want azijn ruikt nu ook niet bepaald lekker.
  • Breng een vloeistof op basis van toverhazelaar aan. Het houdt de huid droog. Te koop bij drogist of bij de apotheker.
  • Gebruik zuiveringszout. Het doodt de bacteriën en absorbeert het vocht. Eveneens bij apotheek of drogist.
  • Essentiële oliën van lavendel, den en pepermunt bestrijden bacteriën en ruiken aangenaam. Opgepast indien je allergisch bent! Even testen op een klein stukje huid.
  • Salie bestrijdt bacteriën, vermindert de transpiratie en ruikt aangenaam.
  • Citroensap maakt de huid zuur. In een zure omgeving overleven bacteriën niet.

Prettige zomer!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen zwetenZweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oo…
Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Het warme weer komt er weer aan, tijd om jezelf zomer klaar te maken. Heerlijk, op het strand met een lekker drankje erb…
Zweetvlekken in je kledingZweetvlekken in je kledingHoe krijg je gele zweetvlekken in je kleding, wat kun je er tegen doen, en hoe krijg je het weer weg? Alles wordt uitgel…
Beter leren leven met zwetenBeter leren leven met zwetenVeel mensen hebben last van veel zweet bij sporten of bewegen in het algemeen. Sommige mensen hebben er zo veel last van…

Silicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeSilicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeGezond haar vol volume willen we allemaal. Silicium zorgt voor gezond, elastisch, sterk haar vol volume. Silicium is kie…
Rimpels in het gezicht verminderen; direct resultaatRimpels... Vaak beginnen we pas met extra verzorging van de huid, als de rimpels inmiddels zichtbaar zijn. Tot je 28ste…

Reageer op het artikel "Zomer in aantocht. Tips om minder last te hebben van zweten!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 28-06-2020
Subrubriek: Beauty
Special: Zomer
Schrijf mee!