InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Lekker geurtje voor mannen en lekkere parfum voor vrouwen

Lekker geurtje voor mannen en lekkere parfum voor vrouwen

Lekker geurtje voor mannen en lekkere parfum voor vrouwen Ben je op zoek naar een lekker geurtje voor mannen of juist een lekker geurtje voor vrouwen? Het is niet altijd gemakkelijk om een geschikt cadeau te vinden voor je geliefde, je (o)pa of (o)ma of een goede vriend(in). Een goede parfum doet het altijd goed. In dit artikel geven we een top 3 van lekkere geurtjes voor respectievelijk mannen en vrouwen. En we sluiten af met de top 10 bestverkochte geurtjes voor mannen en vrouwen 2015. We hopen je hiermee op weg te helpen om een lekker geurtje in een parfumerie uit te zoeken.

Lekker geurtje voor mannen en lekker geurtje voor vrouwen

Parfum in vogelvlucht

Parfum is al duizenden jaren oud. Het woord 'parfum' is afgeleid van het Latijnse woord 'per fumus' hetgeen 'door rook' betekent. Een van de oudste methode om parfum te maken bestond uit het plaatsen van hout, kruiden, fruit of hars op een warmtebron, waardoor het parfum vrij kwam. De Egyptenaren waren de eerste die het gebruik van parfum incorporeerden in hun cultuur, gevolgd door de oude Chinezen, Hindoes, Israëlieten, Carthagers, Arabieren, Grieken en Romeinen. Het vroegste gebruik van parfum in flessen dateert van ongeveer 1000 v.Chr.

De vroege Egyptenaren gebruikten geparfumeerde balsems als onderdeel van de religieuze ceremoniën. Het waren de Grieken die het aantal toepassingen van parfum uitbreidden. Zij gingen het gebruiken in bad of tijdens het eten. Voor de Romeinen had parfum een geneeskrachtige werking.

Miljardenindustrie

Er is altijd een levendige handel geweest in geuren en anno 2016 is het een miljardenindustrie. Vandaag de dag hebben vrouwen gemiddeld zes verschillende parfums op hun dressoir staan. Voor elke gelegenheid een andere geur.

Een van de grootste vernieuwingen was het gebruik van glazen flacons om parfum in te bewaren. Dit dankzij de uitvinding van het glasblazen in Syrië in de eerste eeuw Voor Christus. Een andere kenmerkende uitvinding was die van de verstuiver, in het jaar 1870. Deze inventie hebben we te danken aan schrijver en gastronoom Brillat-Savarin.

Top 3 lekkere geurtjes voor mannen

Lekker geurtje voor mannen: L'Homme van Yves Saint Laurent

Stijl en sensualiteit zijn belangrijke trefwoorden voor deze geur. Het is een frisse, houtachtige geur met bruisende, heldere, sprankelende tonen van bergamot, gember en vetiver (een tropische grassoort). Het is een geur van contrasten.

Lekker geurtje voor mannen: Musc Nomade van Annick Goutal

Bij zeer weinigen is deze sensuele uniseks geur bekend. Het is absoluut een aanrader, ofschoon je wel diep in je buidel moet tasten om een flesje te kunnen aanschaffen. Het is een Oosterse geur die ons volgens de makers in de weelderige wereld van Duizend-en-een-nacht brengt. Deze geur hoort bij de lijn 'Les Orientalists'.

Lekker geurtje voor mannen: Jaïpur Homme van Boucheron

Ook deze geur staat net als de voorgaande bekend als Oriëntaals. Deze geur is reeds in 1994 op de markt gebracht en is eigenlijk al wel een klassieker te noemen. Het bevat aroma's van kaneel, nootmuskaat, houtnoten en vanille.

Top 3 lekkere parfums voor vrouwen

Lekker geurtje voor vrouwen: Hypnotic Poison van Dior

Belangrijke steekwoorden om deze geur te beschrijven zijn: mysterieus, fascinerend, extravagant en betoverend. Hypnotic Poison is een magisch elixer voor de moderne tijd. Een diep vrouwelijke geur met contrasterende elementen. Met onder andere: karwij, jasmijn, kaneel, vanille en muskus.

Bron: Gonna Fly Now, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Gonna Fly Now, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Lekker geurtje voor vrouwen: No. 5 van Chanel
Dit parfum is wat men noemt een tijdloze klassieker. Het is een zeer verfijnde geur. Coco Chanel noemde dit nr. 5, want dat was haar geluksgetal.

Lekker geurtje voor vrouwen: Shalimar van Guerlain

Shalimar kan met recht een echte klassieker worden genoemd. Het is al vanaf 1925 op de markt! Guerlain's meest succesvolle en blijvende geur werd opgericht door Jacques Guerlain, op het moment dat fascinatie voor de Oriënt op zijn hoogtepunt was in Europa. Het is geïnspireerd door de liefde van een Indische keizer voor zijn prachtige vrouw, Mumtaz Mahal, voor wie de Taj Mahal werd gebouwd. Shalimar is vernoemd naar 'de Tuinen van Shalimar', waar hun liefde groeide en bloeide.

Top 10 best verkochte herengeuren en damesgeuren 2016

De 10 best verkochte geuren voor mannen en vrouwen, aflopend van 1 naar 10:

lekkerste herengeurenlekkerste damesgeuren
Paco Rabanne
1 Million
Eau de Toilette (EdT)
Lancôme
La Vie est Belle
Eau de Parfum (EdP)
Jean Paul Gaultier
Le Male
Eau de Toilette (EdT)
Paco Rabanne
Lady Million
Eau de Parfum (EdP)
Paco Rabanne
Invictus
Eau de Toilette (EdT)
Chanel
Coco Mademoiselle
Eau de Parfum (EdP)
Valentino
Valentino Uomo
Eau de Toilette (EdT)
Hugo Boss
Boss Ma Vie
Eau de Parfum (EdP)
Giorgio Armani
Acqua di Gio Homme
Eau de Toilette (EdT)
Yves Saint Laurent
Opium Black
Eau de Parfum (EdP)
Hugo Boss
Boss Bottled
Eau de Toilette (EdT)
Thierry Mugler
Alien
Eau de Parfum (EdP)
Chanel
Bleu de Chanel
Eau de Toilette (EdT)
Chloé
Chloé
Eau de Parfum (EdP)
Chanel
Allure Homme Sport
Eau de Toilette (EdT)
Giorgio Armani

Eau de Parfum (EdP)
Jil Sander
Sun Men
Eau de Toilette (EdT)
Dior
J'adore
Eau de Parfum (EdP)
Annayake
Tomo
Eau de Toilette (EdT)
Dolce & Gabbana
Dolce
Eau de Parfum (EdP)
Gerelateerde artikelen
Welke geur past het best bij je persoonlijkheid?Welke geur past het best bij je persoonlijkheid?Je zoekt een geurtje dat bij je past, maar toch je karakter weerspiegelt. Je wilt namelijk dat je serieus genomen wordt…
Vraagbaak parfumVraagbaak parfumHoe bewaar je je kostbare geurtjes? Waar moet je op letten als je een nieuwe geur uitkiest? Wat is het verschil tussen p…
Kerstcadeaus voor mannenAls de feestdagen er aankomen moeten er natuurlijk weer cadeautjes worden gekocht. Maar wat moet je nou voor kerst aan e…
Welk parfum vinden mannen lekker bij vrouwen?Welk parfum vinden mannen lekker bij vrouwen?Welke parfums vinden mannen lekker ruiken bij vrouwen? Daar is nooit gedegen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Par…
Onweerstaanbare geuren voor mannenOnweerstaanbare geuren voor mannenDe The Smell and Taste Treatment and Research Foundation heeft onderzocht welke geuren echt onweerstaanbaar zijn voor ma…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lekker geurtje voor mannen en lekkere parfum voor vrouwen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-09-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!