InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Vele manieren om je haar te verven

Vele manieren om je haar te verven

Vele manieren om je haar te verven Je haar verven kan je uiterlijk behoorlijk veranderen. De blijvende verfbehandelingen kun je het beste bij de kapper laten verrichten. Er zijn echter ook haarkleurprodukten die zonder problemen thuis kunnen worden toegepast. In alle gevallen is het verstandig om eerst na te gaan of de gewenste kleuring wel bij je past. Het beste advies is om dicht bij je eigen haarkleur te blijven om je natuurlijke uitstraling geen geweld aan te doen. Tenslotte is het doel om het uiterlijk te verfraaien.

Zelf je haar verven

Test het produkt dat je gaat gebruiken altijd eerst op allergische reacties voordat je ermee aan de slag gaat en lees de instructie zorgvuldig.
Met onderstaande produkten kun je zonder all teveel risico zelf thuis je haar verven:

Kleurshampoos

Na de normale wasbeurt de kleurshampo op het haar aanbrengen en dan uitspoelen. Deze tijdelijke kleur verdwijnt na één tot zes haarwassingen, afhankelijk van het soort produkt.

Gel en mousse

Er zijn gels en mousses om het haar in model te brengen en te verzorgen, maar er zijn er ook om het haar tijdelijk te kleuren met een subtiel kleuraccent. In nat of droog haar inmasseren; drogen met vingers of föhn.

Henna

Henna is een natuurlijke verfstof, die voornamelijk wordt gebruikt opm het hele haar een rode tint te geven.
Henna bestaat in poedervorm, dat met heet water tot een pasta wordt vermengd en vervolgens op vochtig haar wordt aangebracht. Er is ook Henna in vaste vorm verkrijgbaar, een bar die kleurstof afgeeft wanneer hij in aanraking komt met water (o.a. te krijgen bij Lush). Voor mensen met blond of grijs haar is henna geen aanrader, omdat dan de kleur lichtoranje kan uitpakken (misschien alleen tijdens voetbalkampioenschappen aardig).

Je haar laten verven door de kapper

Voor kleurbehandelingen met langdurig effect kun je beter naar de kapper gaan om ongewenste resultaten te voorkomen.

Lichte lokjes (coupe soleil/highlights)

Een permanente kleuroplossing wordt op daartoe uitegezochte plukjes aangebracht. Het geeft een zacht effedct van extra kleur. Er zijn verschillende methodes om een coupe soleil aan te brengen:
  • een badmuts met gaatjes strak over het hoofd, waarbij kleine plukjes haar door de gaatjes worden getrokken
  • plukjes haar gescheiden van de rest in zilverfolie wikkelen
  • met een kam dunne strepen in het haar aanbrengen

Zachte accenten (lowlights)

Het haar wordt op een subtiele manier opgelicht door een warme kleurtoon toe te voegen aan de natuurlijke haarkleur. Op bruin haar zorgt het voor roodbruine lichtpuntjes.

Kleurspoeling

Een kleurspoeling maakt de oorspronkelijke haarkleur tot vier tinten lichter of donkerder. Wordt vaak gebruikt om grijs haar weg te werken.

Bleken

Bleken is veruit de meest schadelijke manier om je haar te (ont)kleuren. Je kunt hiermee je haar zo licht maken als je wilt. De bleekstof bevat ammonia en peroxide, welke stoffen schadelijk zijn voor het haar. Gebruik goede conditioners in overleg met de kapper.
Gerelateerde artikelen
Je haar verven of een kleurspoeling?Je haar verven of een kleurspoeling?Zin in een andere kleur haar? Je kunt kiezen voor een kleurspoeling of verf. Als je je haar verft is de kleur blijvend,…
Uitgroei van je haar verbergenUitgroei van je haar verbergenHaren verven is erg populair, het nadeel is dat je na een aantal weken alweer de uitgroei ziet. Hoe kan je je uitgroei d…
Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?Zelf je haar verven is een stuk goedkoper dan het bij de kapper laten doen. Als je het zelf doet moet je wel met een aan…
Welke haarkleur past bij mij?Welke haarkleur past bij mij?De kleur van je haren kan je gezicht en je uiterlijk doen opleven. Wanneer je toe bent aan een nieuwe haarkleur, is het…
Donker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen heeft als nadeel dat je het eerst moet ontkleuren of blonderen. Het is niet mogelijk om zwart, bru…

Reageer op het artikel "Vele manieren om je haar te verven"

Infoteur: Plato
Laatste update: 23-10-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!