InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Vergrote poriën

Vergrote poriën

Vergrote poriën Iedereen heeft poriën op zijn/haar huid. We hebben deze openingen in de huid namelijk nodig om talg(een soort smeermiddel voor de huid) en zweet vanuit klieren in de huid op de oppervlakte te krijgen. Door verschillende factoren kunnen deze openingen alleen groter worden en hierdoor meer zichtbaar. Poriën weer permanent te laten krimpen is helaas niet zo gemakkelijk, daarom hier een aantal tips om vergroting te voorkomen.

De oorzaken

De zon

Zonlicht heeft als eigenschap het collageen in je huid te verslappen. Hierdoor wordt de huid minder strak en zullen poriën als het ware uitzakken. Het is dus verstandig je huid goed te beschermen tegen de zon.

Veroudering

Niet alleen door de zon maar ook door toename van de leeftijd zal het collageen in de huid verslappen.

Make-up

Sommige soorten make-up(zeker producten op oliebasis) kunnen de poriën verstoppen. Hierdoor kan de porie uitgerekt worden en uiteindelijk groter. Let er dus altijd goed op dat je make-up op waterbasis is. Verder is het aan te raden alleen een huidproduct te gebruiken als je het echt nodig hebt. Of bijvoorbeeld alleen op plekken in je gezicht waar je oneffenheden hebt en niet op huid die al egaal is.

Verhoogde talgproductie

Als je poriën verstopt raken door door een te veel aan talgproductie loop je groot risico op meeëters. Meeëters kunnen weer leiden tot acne als ze ontstoken raken. Deze ontsteking kan de porie behoorlijk uitrekken en bovendien voor littekens op de huid zorgen. Het is als je een erg vette huid hebt verstandig deze te reinigen. Gebruik hiervoor allen geen product dat al het vet weghaalt! Je lichaam zal als reactie op de droge huid alleen maar meer talg gaan produceren.

Wat kan je er tegen doen

Tonic met alcohol?

Dit lijkt erg goed te werken. Helaas is deze oplossing maar van tijdelijke duur. De alcohol in de tonic zorgt namelijk dat de cellen om de porie een beetje opzwellen en hierdoor de porie kleiner doen lijken. Het is echter geen permanente oplossing.

Crèmes met retinol

Retinol heeft als eigenschap de vernieuwing van de cellen te stimuleren. Hierdoor zullen dode huidcellen minder een probleem veroorzaken, bovendien wordt het collageen ook sneller vernieuwd. Verwacht alleen geen wonderen van dit middel. Tegen wat reclames beloven doet retinol helaas niet erg veel voor de celdeling.

Stomen

Door te stomen, dus ongeveer 10 minuten boven een bak heet water hangen, wordt het talg in de poriën zachter en zal het minder snel deze openingen verstoppen. Daarnaast zweet je ook vaak veel van de hitte dus worden de kanaaltjes gelijk schoongespoeld.

Microdermabrasie

Een echte blijvende oplossing tegen vergrote poriën is microdermabrasie. Bij deze behandeling worden de oppervlakkige laagjes van uw huid verwijderd met een mechanische peeling. De kosten van een behandeling zijn ongeveer 500 euro.
© 2010 - 2019 Espi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beauty: volwassen en puistjes!Beauty: volwassen en puistjes!Je verwacht dat je na je pubertijd van de puistjes af bent. Halleluja, de vlag kan uit, de gave huid is terug. Voor somm…
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Puistjes en chocoladePuistjes en chocoladeEr wordt altijd gezegd dat je moet oppassen met het eten van chocolade, want je krijgt er puistjes van. In hoeverre klop…
Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Het is waar dat de behandeling van puistjes of acne een zaak is van geduld en volhouden, maar soms heb je daar geen tijd…
Bronnen en referenties
  • http://www.bogar.nl/ http://artikelen.foobie.nl/beauty-mode/houd-je-porien-klein/ http://www.info-derm.com/nl/

Reageer op het artikel "Vergrote poriën"

Infoteur: Espi
Gepubliceerd: 20-11-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!