InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Parfumeren: ambacht en kunst

Parfumeren: ambacht en kunst

Parfumeren is een eeuwenoud ambacht. Rituals borduurt daarop voort, zij het dat het ambacht is uitgegroeid tot een eigentijds procedé. Maar het zoeken naar de combinatie van natuurlijke aroma's, die een uniek parfum vormen, is van alle tijden. Natuurlijkheid en subtiliteit zijn de hoofdkenmerken van parfumcreaties van Ritual.

Parfumeren, een eeuwenoud ambacht

De kunst van het parfumeren ontstond zo'n 4000 jaar geleden. Oorspronkelijk was dit een ambacht waarbij welriekende oliën geproduceerd werden uit mengsels van geperste kruiden en specerijen. Tegenwoordig is het maken van een parfum een ingewikkeld proces, waarbij met stoom extracten uit aroma's worden verkregen. Maar het blijft een hele kunst om de juiste aroma's te selecteren en te combineren tot een unieke geur. Rituals liet zich inspireren door de natuur en de eeuwenoude parfumkunst bij de vervaardiging van een range aan eau de parfums voor zowel dames als heren.

Rituals heeft namelijk wat te vieren: haar tienjarig bestaan! Rituals heeft dit feit aangegrepen om vijf damesgeuren en drie herengeuren, op basis van natuurlijke ingrediënten en organische alcohol, te lanceren. Het geheim van Rituals is dat zij in samenwerking met de beste parfumeurs ter wereld uitzonderlijke parfums creëert, die natuurlijk en subtiel zijn. En vooral dat laatste is belangrijk: subtiliteit. Er is niets zo erg als iemand die de hele omgeving bedwelmt met haar of zijn parfum. Daar word je bijna kwaadaardig van, terwijl toch het tegenovergestelde beoogd wordt. De reuk is één van de belangrijkste zintuigen van de mens; via de reuk gebeurt er heel wat met ons. Door een goed parfum kun je zelf in een opperbeste stemming geraken; zorg er echter voor, dat alleen personen die zich binnen een kring van 30 cm van jou bevinden, kunnen meegenieten.

De eau de parfums van Rituals

De eau de parfums van Rituals zijn vanaf november 2010 te koop. De creaties hebben alle een laboratorium nummer. De strakke flacons hebben een houten dop, die van de damesflacon is licht getint en die van de herenflacon donkerder getint. De flacon is verpakt in een eenvoudige wit kartonnen doos. Het geheel straalt rust en natuurlijkheid uit.

geuren voor dames
  • No. 01 Gember & Witte Thee
  • No. 04 Viooltjes & Witte Lelie
  • No. 07 Witte Patchoeli & Cederhout
  • No. 09 Vanille & Zoete Sinmaasappel
  • No. 18 Sandelhout & Witte Roos

geuren voor heren
  • No. 06 Groene Vetiver & Bergamot
  • No. 14 Cypres & Tangarine
  • No. 19 Sandelhout & Patchouli

Jean-Pierre Béthouart

Één van de parfumeurs met wie Rituals samenwerkt is Jean-Pierre Béthouart, die inmiddels heel wat parfums heeft gecreëerd o.a. voor de grote huizen Givenchy, Dior en Sonia Rykiel. Hij is ook de "neus" achter de eau de parfum No. 01 Gember & Witte Thee van Rituals.
Béthouart is afkomstig uit Picardië en studeerde chemie, alvorens hij parfumeur werd. In een interview zegt hij dat de belangrijkste eigenschap van een parfumeur "geduld" is. Wanneer je een parfum creëert is dat een werk waarbij je telkens weer opnieuw moet beginnen. Zijn devies is dat alles op zijn pootjes terecht komt voor wie weet te wachten. Zelf wordt hij gelukkig van de geur van geroosterd brood en de geur van knoflook verfoeit hij.

Gember en Witte Thee

"Imagine the soft shades of light in the morning, gently enfolding the skin in a fresh scented mist. The pureness of white tea blends with the vitality of ginger". Dat is de inspiratie van Béthouart voor de eau de parfum No. 01 Ginger Essence + White Tea van Rituals. In het Romeinse Rijk was gember kostbaar als goud. Later raakte het in de vergetelheid totdat Marco Polo gember opnieuw ontdekte gedurende één van zijn ontdekkingsreizen. Witte thee is één van de kostbaarste theesoorten. Naast gember en witte thee bevat deze eau de parfum ook frisse geurnoten van Kardemom, Grapefruit en Witte Lelie en een muskusachtige ondertoon.

Het is een bekend gegeven dat een parfum op een warme huid het beste tot ontwikkeling komt. En dat is op de plekjes van het lichaam waar de bloedvaten het meest aan de oppervlakte komen. Maar in de kou komt een parfum soms ook heel goed tot zijn recht. Ik probeerde dat met Ginger Essence + White Tea en terwijl ik door de ijzige straten liep, dacht ik: wat ruikt het hier toch heerlijk fris en het moet de stimulans van gember zijn geweest die mij verkwikt deed voortstappen!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.rituals.nl

Reageer op het artikel "Parfumeren: ambacht en kunst"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 07-12-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!