InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Fruit als cosmetica

Fruit als cosmetica

Fruit als cosmetica Fruit in het algemeen is erg gezond. Wie elke dag fruit eet ziet er beter uit en is energieker. De huid van de mens gaat van nature stralen door gezond eten. Twee stuks fruit wordt aangeraden maar het kan helemaal geen kwaad om 5 of 6 stuks te eten. En een mandarijntje telt voor éénderde mee, dus drie tellen pas voor één. We moeten streng zijn. Behalve fruit opeten kun je fruit uitwendig gebruiken om er mooier uit te zien. Fruit is een puur natuur cosmetica-artikel.

Inhoud:

Eet zo gevarieerd mogelijk

Afwisseling is een goed idee. Waarom elke dag een appel van dezelfde soort? Alles wat je te vaak doet wordt saai. Om het voor jezelf leuk te houden wissel je vaak af en probeer je nieuwe, onbekende fruitsoorten te eten. Nieuwe smaken leiden tot nieuwe gedachten en ervaringen.

Uitwendig gebruik van fruit

Fruit is niet alleen lekker en gezond maar sommig fruit biedt cosmetische toepassingen voor uitwendig gebruik. Enkele fruittypen hebben een specifieke cosmetische eigenschap. De werking en toepassing worden bepaald door de werkzame stof in het fruit. In het geval van een kers is dat de kleurstof. Aardbei herbergt net als veel ander fruit appelzuur. Dat is een zuur dat vlekken verwijdert. Wanneer je dit op je tanden doet, worden je tanden een beetje witter. Zulke methoden moet je altijd in overleg met jezelf gebruiken. Doe het in de juiste verhoudingen, twee uur lang met een aardbei wrijven kan natuurlijk nooit goed zijn. Een paar minuten is goed genoeg.

Kers als lippenstift

Een kers gebruik je om je lippen rood te kleuren. Je bijt eerst een halve kers door. Daarna wrijf je je lippen ermee in. Vervolgens eet je de kers op. Dat is het beste aan fruit als cosmetica gebruiken. Het smaakt nog lekker ook! Je kunt ook een aardbei gebruiken om je lippen rood te kleuren. Van mensen uit de Middeleeuwen is bekend dat ze aarbei en kers op deze manier gebruikten. We kunnen het net zo goed vandaag nog steeds doen. Een ander voordeel is dat het lekkerder smaakt tijdens het zoenen.

Aardbei / Bron: Hans, PixabayAardbei / Bron: Hans, Pixabay

Aardbei whitener

De aardbei is bruikbaar om je tanden witter te maken. Er zit appelzuur in wat witmakende eigenschappen heeft. Je gebruikt hiervoor het witte gedeelte van de binnenkant van de aardbei. Hiermee wrijf je over je tanden. Door het zuur in de aardbei wordt je glazuur witter. Niet te lang gebruiken. Een tandarts op internet waarschuwt tegen aantasting van tandglazuur. Witmakende tandpasta´s verwoesten het glazuur harder dan een aardbei. Veel tandartsen weten niet dat je witmakende tandpasta niet in combinatie met een elektrische tandenborstel mag gebruiken omdat bij dagelijks poetsen dan het glazuur voor altijd kan verdwijnen. De meeste mensen met tandglazuurproblemen poetsen elektrisch met witmakende tandpasta. Vaak gebeurt dit ook nog op advies van de tandarts. Een tandarts zal zijn klanten in sommige gevallen zowel witmakende tandpasta aanraden als een elektrische tandenborstel. In de bijsluiter van een elektrische tandenborstel staat dat het verboden is witmakers op een elektrische borstel te smeren. Inheemse stammen poetsen hun tanden in een rivier. Ze stoppen dan wat schoon zand in hun mond en wrijven met hun vinger over hun tanden. Die kennis kunnen we voor noodgevallen bewaren. Het is echter nog altijd veiliger dan een elektrische tandenborstel met whitening tandpasta gebruiken.

Citroen nagelverharder

Citroen is een veelzijdig produkt. Het werkt dorstlessend, is heel gezond en werkt vetverbrandend. Een citroen eten hoort daarom al bij de cosmetica-artikelen. Daarbij geeft het ook een frisse mond. Het werkt als een natuurlijke ademverfrisser. De multifunctionaliteit van de citroen of zijn broer de limoen, maakt hem tot dagelijkse behoefte voor wie zorg aan zijn uiterlijk besteedt. Een citroen kun je ook gebruiken om je nagels harder en witter te maken. Wrijf je nagels twee keer per week in met een schijfje citroen. De citroen is in combinatie met een sinaasappel en kokosolie ook als haarspray te gebruiken. Het ruikt heel fris. Je mengt de drie componenten met water en doet het in een bus met een spuitmond, bijvoorbeeld een plantenspuit. Daarna spuit je het over je haar.

Banaan als gezichtsmasker

Gepureerde banaan is te gebruiken als gezichtsmasker. Kalium is een stof in bananen en is goed voor de huid. De huid glimt na 5 minuten je huid ingesmeerd te hebben met banaan. De banaan is één van de goedkoopste en gezondste fruitprodukten. Er zitten zoveel stoffen in banaan dat je eigenlijk elke dag 2 van deze lekkere dingen moet eten. Daarnaast heeft een banaan licht kalmerende eigenschappen. Een banaan werkt tegen PMS, ijzertekort en depressie. Van depressie gaat je uiterlijk achteruit. De ware uiterlijke schoonheid straalt vanuit de innerlijke harmonie naar buiten.

Avocado / Bron: Meditations, PixabayAvocado / Bron: Meditations, Pixabay

Avocado voor huid- en haarverzorging

Een avocado kun je gebruiken als haarverzachter. Je smeert voor het haar wassen je haar in met een puree van avocado. Daarna was je het op de normale manier uit. Je haar is heel zacht geworden. Een avocado is ook een goede huidverzorger. Er zijn huidmiddelen op basis van avocado. Psoriasis wordt behandeld met avocado-olie. De avocado heeft eigenschappen die de gevolgen van veroudering tegen gaan.

Perzik als scrub

Perzik is te gebruiken als body scrub. Je maakt een mengsel van olijfolie, perzik en zout. Olijfolie wordt van oudsher gebruikt als middel tegen huiduitdroging. In de Mediterrane landen smeren nog steeds veel mensen hun huid in met olijfolie in plaats van zonnebrand. Door het zout, de olie en de perzikpuree over je huid te wrijven wordt je huid zachter. Het ruikt ook lekker. Je krijgt letterlijk een perzikhuidje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
Smoothie: aardbei en banaanSmoothie: aardbei en banaanSmoothies zijn gezond, lekker en vullen de maag. Een bekende (en favoriete) versie is de aardbei met banaansmoothie. Pro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HypnoArt, Pixabay
  • http://www.scribd.com/doc/12834673/Banana-Medicine
  • http://allwomenstalk.com/7-beauty-uses-for-fruit/
  • http://www.suite101.com/content/composition-and-health-benefits-of-the-avocado-a139600
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Meditations, Pixabay

Reageer op het artikel "Fruit als cosmetica"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!