InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Sheaboter

Natuurlijk mooi met Sheaboter

Sheaboter is een natuurlijk vet onttrokken aan de noten van de sheaboom, een typische Afrikaanse Savanneboom. Ze is gekend voor haar verzachtende eigenschappen en bevat o.a. vitamines E, F en A. Ze stimuleert de cellulaire regeneratie en groei. Sheaboter smelt bij lichaamstemperatuur en dringt snel in de huid; daarom wordt ze vaak gebruikt bij moisturizers, zalven en lotions. Sheaboter wordt regelmatig gebruikt ter vervanging van cacaoboter.

Huid

Striae en littekens

Sheaboter staat bekend voor zijn voedende en verzachtende eigenschappen ter voorkoming van striae bij zwangerschappen en het vervagen van littekens. Smeer de probleemzones dagelijks tweemaal in met sheaboter.

Eczeem en psoriasis

Sheaboter werkt ontstekingremmend en helpt zwellingen tegen te gaan. Een door eczeem of psoriasis geteisterde huid heeft er baat bij om regelmatig ingesmeerd te worden met sheaboter, bij voorkeur twee keer per dag de eerste tien dagen, daarna kan je afbouwen naar één keer per dag.

Verbrande huid

Dankzij haar verzachtende eigenschappen is sheaboter zeer geschikt voor de verzorging van een (door de zon) verbrande huid. Smeer de verbrande huid in met een laagje sheaboter en laat intrekken.

Babyhuid

Sheaboter is mild genoeg om de tere huid van een baby te verzorgen en hydrateren. Je mag de sheaboter puur gebruiken.

Zonnebeschermingsfactor

Puur gebruikt heeft sheaboter een zonnebeschermingsfactor 3-4. In combinatie met een zonnecrème zorgt sheaboter voor een goede bescherming en een egale tint.

Bodybutter

  • Verwarm 50gr sheaboter au bain-marie.
  • Verwarm tegelijkertijd 25ml jojobaolie of amandelolie au bain-marie in een ander potje.
  • Als de sheaboter gesmolten is en de olie dezelfde temperatuur heeft, haal beide potjes van het vuur.
  • Giet al roerend de olie bij de sheaboter.
  • Laat het mengsel even afkoelen totdat het weer wat begint te stollen.
  • Mix het mengsel met een mixer totdat je een slagroomtextuur krijgt. Hiervoor moet je lange tijd mixen. Je kan het proces versnellen door tussen het mixen door het mengsel enkele keren in de diepvriezer te zetten.
  • Tijdens de laatste mixsessie kan je eventueel een parfumolie of etherische olie toevoegen.

Massagebar

  • Verwarm 9gr bijenwas en 15gr sheaboter au bain-marie.
  • Verwarm tegelijkertijd 10ml jojobaolie en 10ml amandelolie au bain-marie in een ander potje.
  • Als de bijenwas en sheaboter gesmolten zijn en de oliën dezelfde temperatuur hebben, haal beide potjes van het vuur.
  • Giet al roerend de oliën bij het bijenwas-sheaboter-mengsel.
  • Giet het mengsel in een potje of een vorm voor ijsblokjes.
  • Laat afkoelen.
  • Zoek een masseur/masseuse.

Aftershave

Om scheerbulten te voorkomen, kan je de te scheren huid vooraf insmeren met sheaboter. Kruip daarna onder de douche en scheer je ook. Na het scheren kan je de geschoren huid opnieuw insmeren met sheaboter. Ook bij waxen draagt sheaboter bij aan een gladde huid.

Gezicht

Make-upremover

Je kan sheaboter gebruiken als make-upremover. Laat de gewenste hoeveelheid sheaboter in je handpalm smelten en breng met ronddraaiende bewegingen aan.

Uitgebreide facial voor strakkere, jonger uitziende huid

  • Giet kokend water in een kom.
  • Voeg één eetlepel sheaboter en 3 druppels etherische lavendelolie toe.
  • Dompel een kleine handdoek onder en wring hem uit.
  • Leg de handdoek gedurende een halve minuut op je gezicht.
  • Herhaal deze behandeling 4 à 5 keer.
  • Ververs het water.
  • Voeg deze keer enkel 2 druppels etherische lavendelolie toe.
  • Was je gezicht, bij voorkeur met African Black Soap.
  • Droog je gezicht.
  • Smeer het in met sheaboter.

Herhaal deze behandeling één keer per week voor een zachtere huid en minder verwijde poriën.

Nachtcrème

Je kan sheaboter gebruiken ter vervanging van je nachtcrème. Masseer een kleine hoeveelheid in je gezicht. De sheaboter verzacht fijne rimpels, donkere vlekken, littekens en onzuiverheden en helpt de elasticiteit van je huid herstellen. Omdat sheaboter de poriën niet verstopt, is het ook veilig om te gebruiken op een onzuivere huid.

Lippenbalsem

  • Verwarm 8ml amandelolie en 8ml jojobaolie au bain-marie in een ander potje.
  • Giet al roerend het oliemengsel bij het sheaboter-bijenwas-mengsel.
  • Giet in potjes of lipstickhulzen.
  • Laat afkoelen.

Haar

Droog en beschadigd haar

Sheaboter is een natuurlijke conditioner: het verbetert de haarstructuur, werkt vochtinbrengend en stimuleert de haargroei. Als je last hebt van droog, beschadigd haar en/of een droge hoofdhuid is volgende behandeling iets voor jou:
  • Masseer wekelijks twee keer sheaboter in je haar en wekelijks één keer in je hoofdhuid. Neem hiervoor de gewenste hoeveelheid sheaboter, laat ze in je handpalm smelten en breng aan.
  • Draai een warme handdoek rond je haar.
  • Laat 30 minuten inwerken.
  • Breng je kapsel zoals altijd in model. Uitspoelen is niet nodig.

Anti-chloorbehandeling

Masseer een beetje sheaboter in je haar als je gaat zwemmen, dit beschermt je haar tegen de slechte invloeden van chloor en zout. Na het zwemmen was je de sheaboter gewoon uit je haar.

Föhnen

Als je je haar wil drogen met een föhn kan je vooraf en achteraf wat sheaboter in je haar masseren om je haar te beschermen tegen de warmte.

Handen

Handbehandeling

  • Giet warm water in een kom.
  • Voeg een halve theelepel sheaboter en 3 druppels etherische lavendelolie toe.
  • Week je handen een kwartiertje in het water.
  • Droog je handen.
  • Smeer ze royaal in met sheaboter.

Herhaal deze behandeling twee keer per week voor zachtere, jonger uitziende handen.

Handzalf

  • Verwarm 30gr sheaboter au bain-marie.
  • Verwarm15ml avocado-olie au bain-marie in een ander potje.
  • Mix het mengsel tot het is afgekoeld en je de gewenste textuur hebt.
  • Schep de zalf in een potje.

Voeten

Droge voeten en matige eelt

Deze voetproblemen kan je aanpakken door je voeten dagelijks een massage te geven met pure sheaboter.

Hielkloven en hardnekkige eelt

  • Laat je voeten een kwartiertje in warm water weken.
  • Scrub voorzichtig je voeten met een puimsteen.
  • Ververs het water en voeg er deze keer een theelepel sheaboter en één druppel etherische pepermuntolie aan toe. Je kan ook het sap van één citroen aan het water toevoegen.
  • Laat je voeten weer een kwartiertje weken.
  • Droog ze af met een handdoek.
  • Masseer je voeten met sheaboter.

Herhaal deze behandeling twee keer per week om je voeten in optimale conditie te houden.

Zweetvoeten

Zweetvoeten kan je bestrijden door dagelijks de stukjes huid tussen je tenen in te smeren met sheaboter.

Meer beauty

Meer verzorging met natuurlijke producten vind je in deze specials:
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met CacaoboterCacaoboter is een natuurlijk vet, onttrokken aan de cacaoboon (ja, die van de chocolade!). Cacaoboter smelt bij lichaams…
Natuurlijk mooi met ArganolieArganolie staat bekend omwille van zijn anti-agingeigenschappen. Arganolie bevat Omega 9 (Oleine), Omega 6 Linolzuur, en…
Snel en pijnloos van eelt en hielkloven afEelt en hielkloven op de voeten is niet alleen minder mooi, maar kan ook pijnlijk zijn. De voeten zijn ontzettend belang…
Eeltproblemen aan de voetenEeltproblemen aan de voetenOnze voeten hebben vaak veel te lijden en er kunnen dan ook snel huidproblemen optreden, als voetschimmel, eeltvorming e…
Zweetvoeten - Wat kan je er aan doen?Zweetvoeten - Wat kan je er aan doen?Zweetvoeten is een nare aandoening waar veel mensen last van hebben. Je draagt een geur mee die voor jezelf en voor je o…
Bronnen en referenties
  • Het Zeepmakersgilde
  • Biosheabutter.be
  • In De Watten
  • www.sheabutterr.com

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Sheaboter"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 19-01-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!