InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Kokosolie

Natuurlijk mooi met Kokosolie

Natuurlijk mooi met Kokosolie Kokosolie of kokosvet komt altijd in vaste vorm en smelt rond 24-26° C. Door haar korte moleculaire structuurformule wordt kokosolie snel door de huid opgenomen. Ze is door haar vochtinbrengende eigenschappen zeer geschikt om een droge huid te verzorgen. Kokosolie kan zowel in gerechten als uitwendig worden gebruikt. Hier bespreek ik de voornaamste uitwendige toepassingen.

Huid

All-roundzalf voor droge plekken

  • Smelt 25gr bijenwas au bain-marie.
  • Haal de pan van het vuur.
  • Voeg 150gr kokosolie toe.
  • Klop totdat de kokosolie gesmolten is en goed vermengd is met de bijenwas.
  • Voeg indien gewenst 20 druppels etherische olie toe, afhankelijk van het doel van de zalf.
  • Giet in een potje.
  • Laat het mengsel stollen.

Massageolie

Kokosolie kan je puur gebruiken als massageolie maar je kan kokosolie ook mengen met olijf-, amandel- of avocado-olie. Met enkele druppels etherische olie van lavendel, kamille, rozemarijn, roos, bergamot of sandelhout wordt de massage een waar genot.

After sun

Als je verbrand bent tijdens het zonnen, heeft je huid er baat bij als je ze insmeert met een dun laagje kokosolie. De kokosolie kalmeert de huid en stimuleert het genezingsproces.

Badolie

Voeg één eetlepel kokosolie toe aan je badwater. Trek na het badderen een badjas aan en neem de tijd om de kokosolie goed te laten intrekken voor een zachte, soepele huid.

Natuurlijke deo

De capron-, capryl-, en laurinezuren van extra vierge kokosnootolie doden de bacteriën die zorgen voor de geur van zweet. Meng de kokosolie met enkele druppels etherische olie van tijm, rozemarijn, tea tree of salie om de antibacteriële werking te versterken. Breng een dun laagje aan onder de oksels. Je kan de structuur van de deodorant iets verstevigen door een kwart kopje maïzena en een kwart kopje zuiveringszout aan 6 eetlepels kokosolie toe te voegen.

Scheerolie

Smeer een laagje kokosolie op de te scheren plekjes. Je scheermesje zal zonder problemen over de huid glijden en tegelijkertijd wordt je huid gevoed en verzorgd.

Solid Lotion Bar

  • Smelt 100gr bijenwas en 100gr kokosolie au bain-marie.
  • Verwarm gelijktijdig 100gr amandelolie au bain-marie in een ander potje.
  • Haal beide potjes van het vuur.
  • Voeg de amandelolie toe aan de bijenwas en kokosolie.
  • Voeg enkele druppels etherische olie naar keuze toe.
  • Vul een mal naar keuze met het mengsel. Enkele voorbeelden zijn een ijsblokjesvorm en een push-up container.
  • Laat afkoelen.

Gezicht

Masker voor de droge huid

  • Masseer een royale hoeveelheid kokosolie in je gezichtshuid.
  • Maak een handdoek nat met heet water, wring uit en leg deze over je gezicht.
  • Laat de handdoek twee minuten liggen.
  • Herhaal het proces met de handdoek vier keer voor optimale opname van de kokosolie.
  • Verwijder de restjes olie met rozenwater.

Make-upremover

Kokosolie is prima geschikt om je oogmake-up te verwijderen. Neem een kleine hoeveelheid kokosolie en wrijf deze over je oogleden. Verwijder de kokosolie met een wattenschijfje.

Lippenbalsem

Smeer enkele keren per dag pure kokosolie op je lippen en ontdek zachte en kissable lippen. Je kan het best een beetje kokosolie in een potje overscheppen en dat meenemen. Wel oppassen in de zomer door de lage smelttemperatuur.

Lipscrub

Meng een theelepel suiker en één vierde van een theelepel zout met wat kokosolie totdat je een smeerbare pasta hebt. Breng deze met ronddraaiende bewegingen aan op je lippen en spoel af met lauwwarm water.

Haar

Glansbehandeling

Wrijf een kleine hoeveelheid kokosolie warm tussen je handen en breng de kokosolie aan in de punten van je natte haar. Je haren krijgen een mooie glans en zijn beschermd tegen vervuiling en uitdroging. Droog en beschadigd haar profiteert eveneens van de voedende eigenschappen van kokosolie.

Diepe haarconditioner

Masseer kokosolie een kwartier tot een half uur voor het wassen in je haar en was uit. Voor een nog diepere conditionering van je haar kan je de kokosolie de hele nacht laten intrekken. Vergeet dan geen handdoek op je hoofdkussen te leggen om vlekken op je lakens te voorkomen.

Handen

Handcrème

Meng vier theelepels kokosolie met twee druppels etherische olie van limoen, citroen en sinaasappel. Wrijf je handen regelmatig in met deze handcrème die je zijdezachte handen zal bezorgen.

Nagelschimmelbestrijder

Maak een mengsel van kokosolie, geperste look en enkele druppels tea tree-olie. Breng dit drie-vier keer per dag aan. Na twee à vier maanden zal je verlost zijn van je nagelschimmels.

Voeten

Kloven

Wrijf 's avonds je gekloofde voeten dagelijks in met een kleine hoeveelheid kokosolie en trek een paar sokken aan. Na een paar nachten zullen je voeten er een heel stuk beter uitzien.

Peeling

  • Pureer het vruchtvlees van een papaya.
  • Meng dit met vier eetlepels kokosolie.
  • Smeer dit mengsel op de eeltige plekken van je voeten.
  • Laat tien tot vijftien minuten intrekken.
  • Was af met lauwwarm water.
  • Bewerk de eelt eventueel nog met een puimsteen.

Meer beauty

Meer verzorging met natuurlijke producten vind je in deze specials:
Gerelateerde artikelen
Verrassende dingen die je met kokosolie kunt doenVerrassende dingen die je met kokosolie kunt doenHet zal je niet verrassen dat kokosolie vaak als wondermiddel wordt genoemd. Je kunt er echter meer mee dan je denkt! Ge…
Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie is gezond en lekker om mee te koken of om zo op de boterham te smeren. Maar wist je dat kokosolie ook heel fij…
Kokosolie: veelzijdig en gezondKokosolie: veelzijdig en gezondVan keuken tot badkamer. Kokosolie is een zeer gezond en veelzijdig product. 100% natuurlijk, heerlijk van smaak en met…
Kokosolie goed voor elk!Kokosolie of kokosvet is niet alleen goed om in te bakken of om mee te bakken het heeft meerdere functies. Zo kan het oo…
Een droge, verouderde huid oppeppen van binnenuitEen droge, verouderde huid oppeppen van binnenuitIedereen wil zijn of haar gezonde, jonge huid behouden. Antirimpelcrèmes zijn niet aan te slepen in de winkels, maar kun…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greekfood-tamystika, Pixabay
  • http://www.kokos-olie.nl/
  • http://www.kokosolieplein.nl/
  • http://www.eetgoedvoeljegoed.com/
  • http://www.beautylab.nl
  • http://www.bartmaes.tk/nl/
  • http://www.toostylish.com/

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Kokosolie"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 23-06-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!